Annons:
Etikettövrigt
Läst 1080 ggr
strobii
2017-09-20 13:23

foto + bildskärm

hej, jag har en liten fundering som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. 

Jag ska beställa en förstoring på ett kort, och la upp den som bakgrundsbild på datorn för att få lite mer uppfattning om hur den kommer se ut i just stort format. 
Problemet är att om jag sitter nära skärmen ser bilden(ansiktet på personen) väldigt gul ut - fastän jag dragit ner väldigt mycket på det gula när jag redigerat den i photoshop. 
Ställer jag mig längre ifrån datorn är den betydligt mer ´vit´ och ser ut så som jag vill ha den. 

så nu är jag osäker på hur bilden faktiskt kommer se ut som förstorad.. Jag vill ju inte ljusa upp den ännu mer om det redan är så att den kommer att se ut som när jag står på längre håll.
Men om den kommer att se så pass gulaktig ut som den gör jag när tittar nära så måste jag ju däremot ljusa upp den mer.. 

Är det någon som har mer koll på bildskärmar och foton haha? =)

Annons:
JazzBass
2017-09-21 12:55
#1

Gissar att du inte har kalibrerat/profilerat skärmen? I så fall, sök upp något sådant verktyg, det brukar finnas nånstans bland bildskärminställningarna i kontrollpanelen, och gör en kalibrering enligt instruktionerna som ett första steg. Det är viktigt för att få rätt färger på en utskrift. Dessutom undrar jag hur du har det med ljusförhållandena kring din dator? Utomhusljus är ju mycket kallare (blåare) än inomhusljus, speciellt glödlampsljus, och kommer det ljus från olika typer av ljuskällor, d.v.s. blandljus, så kan färgerna bli lite konstiga. Också färgen på väggarna påverkar. Försök få så neutrala färger som möjligt i omgivningen och undvik blandljus. 

Vad gäller bilden du editerar, har du provat ekvaliseringsfunktionen i PS? Den kan användas för att neutralisera olika färgstick, men kan samtidigt göra bilderna  onaturliga, t.ex. om man fotar ett luciatåg som lyses upp av väldigt varmt stearinljus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

strobii
2017-09-21 14:09
#2

Kanske ska förtydliga att jag inte ska skriva ut bilden själv :) Har inte testat det du sa men ska försöka leta på dom inställningarna! :) tack.

JazzBass
2017-09-21 15:17
#3

Grejen med kalibrering är ju att det ska se rätt ut på skärmen, för att stämma med utskriften. Om din skärm är onödigt gul i tonen så kommer antagligen utskrifterna av dina editerade bilder att se extra kalla ut i färgerna om du minskat på det gula i bilderna för att din skärm luras. Man kalibrerar alltså för att skärmen ska ge en så äkta återgivning av bilderna som möjligt, för att bilderna ska se så bra ut som möjligt på olika skärmar, och inte minst på utskrifter. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: