Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 804 ggr
Deepika11
2017-09-07 05:39

Resekamera

Hej alla kunniga. Jag önskar tips på en liten resekamera med Wifi. Den bör vara liten och lätt att använda.

Annons:
JazzBass
2017-09-07 12:24
#1

Hur mycket får den kosta och vad har du för krav angående bildkvalitet? Själv har jag svårt för att rekommendera nåt i den billigaste prisändan då jag alltid blivit besviken över kvaliteten på bilder tagna med en sån, och man kan glömma bilder med suddig bakgrund osv.  Varning därför för kameror med specifikationerna 1/2,3" sensor och bländare i stil med f/3,5-5,6 (första siffran står för ljusstyrkan i vidvinkelläge, andra för ljusstyrkan fullt inzoomat). Ju lägre bländartal, desto bättre ljusstyrka, och hälften lägre tal betyder faktiskt fyra gånger bättre ljusstyrka. Det är m.a.o. en väldigt viktig egenskap som märks bra så fort det börjar skymma lite. Vad gäller det förstnämnda så är så stor sensor som möjligt att föredra eftersom bildkvaliteten är så gott som direkt proportionell till sensorstorleken. Beteckningarna är kryptiska, men 1/2,3" är nästan hälften mindre än 1/1,7" som är en vanlig sensorstorlek i de lite dyrare kompaktkamerorna. Den i sin tur är dock inte ens hälften så stor som de med 1" sensor som hittas i de bästa kompaktkamerorna, ofta riktade åt entusiaster och proffs. Det är dock ändå en liten sensor jämfört med de vanligaste sensorerna i  vanliga systemkameror…

Själv skulle jag varmast rekommendera en kamera med 1" sensor, då jag själv har en sån och är riktigt nöjd med bildkvaliteten den levererar. (Det är en Nikon 1 S1 systemkamera, som jag faktiskt är intresserad av att sälja eftersom jag aldrig använder den längre. Har tre objektiv till den (en 3x normalzoom, en ljusstarkare vidvinkel, ett ännu ljusstarkare normalobjektiv) samt en wifiadapter. Allt är så smått att det utan problem kan slinka ner i rockfickorna. Skicka PM om du är intresserad. Har inte bestämt mig för priset än men det kommer nog vara i linje med en betydligt, betydligt sämre ny kompaktkamera. Nypris för allt har varit en bra bit över 500 euro (jag bor i Finland men jag tror att det inte ska vara nåt större problem att skicka till Sverige vid behov). 

Vad gäller zoom så är det förstås trevligt med ganska mycket sånt, men i praktiken har man väldigt lite nytta av mer än 10x zoom om man inte tänkt fotografera djur eller fåglar på avstånd. Jag skulle själv inte köpa en kompakt med mer än 5x, eftersom alla dessa har för små sensorer och för låg ljusstyrka. Samtidigt känns 3x zoom lite i minsta laget, men ska man inte fota på långa avstånd så räcker också det ganska bra till det mesta. 

En av de sämsta sakerna med de billigaste kompaktkamerorna är att de ofta är så tröga. Det tar lång tid att starta kameran och sen ska den ännu fokusera, ofta långsamt, och först efter flera sekunder har man fått bilden tagen. En bra kamera startar på under en sekund, fokuserar snabbt och du har hunnit ta bilden på under två sekunder (för en helt vanlig systemkamera brukar det här ta max 1 sekund totalt. Även min S1 är hyfsat snabb i det här avseendet). Vill man faktiskt 'capture the moment' är alltså de billigaste kompaktkameror inget vidare.

Jag har svårt att ge ett bra konkret råd på nån specifik kamera då jag inte har så bra koll på alla alternativ och inte vet nånting om din budget mm, men ovanstående hoppas jag är till någon nytta för dig i alla fall. Om du återkommer med maxbudget kan jag se om jag hittar nåt mer konkret för dig att spana in.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Deepika11
2017-09-09 16:41
#2

Tack så mycket för ditt svar. Jag hade tänkt mig en liten smidig som komplement till systemkameran. Har tyvärr kommit i från fotandet så tänkte skaffa mig en liten smidig för att komma igång igen. Prismässigt ca 2000 till 3000.

Upp till toppen
Annons: