Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1754 ggr
CorneliaAndersson
8/24/17, 2:35 PM

(M) Fisk (Platy)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om detta foto?

Jag själv stör mig på den gula fläcken, som faktiskt är ett litet yngel i bakgrunden, men annars är jag själv ganska nöjd! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
JazzBass
8/25/17, 9:28 AM
#1

Om du frågar mig om fotot i konstnärlig bemärkelse säger bilden inte mig så mycket, som utomstående betraktare utan relation till fisken ifråga eller kunskaper om akvariefiskar. För att väcka mitt intresse skulle jag önska nåt starkare uttryck, nån interaktion med andra fiskar, en genomtänkt bildkomposition och/eller nåt annat som skulle göra bilden till nåt mer. Den ska gärna locka fram en berättelse, vilket tyvärr inte denna gör. En bild rakt från sidan, i en medioker teknisk kvalitet, ger mig inget, tyvärr. Men det är som sagt min uppfattning som utomstående, med ganska höga krav på vad jag anser är en bra bild. Du uppfattar säkert bilden på ett annat vis, och det är inget fel med det heller. 

Tekniskt sett förstår jag att akvariefiskar är väldigt svåra att fotografera. Det är mörkt, relativt sett, och man har reflekterande glasskivor och mer eller mindre rent vatten mellan kamera och motiv som stör. Samtidigt rör sig fiskarna hela tiden, och blixt kanske man inte vill använda (den interna vill man inte heller använda då det först ger trist, platt ljus). Ett ljusstarkt objektiv skulle underlätta en hel del, men har man inget sånt med lämplig brännvidd så använder man vad man har. Du har använt helt okej exponeringsparametrar efter den utrustning du har, alltså f/8, 1/100s och ISO 3200, samt 55mm brännvidd. Det hade dock gått att öppna upp bländaren till f/5,6 och sänka iso till 1600, vilket hade gett snäppet bättre kvalitet. Jag tycker mig uppfatta en viss oskärpa på fiskens huvud, men jag är inte säker på den saken. En efterskärpning kunde råda bot på den saken, åtminstone till viss mån. 

Kompositionsmässigt tycker jag fiskens ögon - blicken dras ju först till ögonen - ligger alltför nära vänsterkanten. Då fisken också är på väg åt vänster blir det lite som att fisken är på väg ur bilden. Kompositionen uppfattas ofta mer harmonisk om man istället lämnar utrymme framför fisken snarare än bakom. Här kunde du fixa till det genom att beskära bilden i högerkanten, samt gärna också upptill & nertill för att bevara bildens proportioner. Testa. Färgmässigt så är det  gröna också onödigt dominerande. För att få de andra färgerna att komma fram bättre kunde det därför vara en bra idé att dämpa det gröna på nåt vis.

Jag testade göra en snabb redigering där jag beskurit bilden enligt ovan, lagt på lite skärpa, justerat färgerna en aning och lagt på en svag vinjettering, som gör att man fokuserar blicken bättre på motivet och dämpar bakgrunden. Om du ger tillåtelse kan jag lägga upp den versionen, så du förstår bättre hur jag menar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CorneliaAndersson
8/25/17, 1:25 PM
#2

#1

Tack så mycket! Jag har precis börjat plugga lite på dethär med att inte fota med 'automatiska' inställningar och tar tacksamt emot tips!

Självklart får du lägga upp bilden! :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

JazzBass
8/25/17, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här blev den jag modifierade. Det är inget perfekt arbete, men kanske åskådliggör vad jag menar. Vad tycker du?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CorneliaAndersson
8/25/17, 1:54 PM
#4

Tack!

Du lyfte verkligen fram skimret i det blå!

Jag personligen gillar dock inte att det blev så mycket rosa/lila på vissa ställen. Speciellt eftersom jag vet hur fisken ser ut i verkligheten. Men jag förstår hur du menar, tror jag! 

Tack igen! :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

JazzBass
8/26/17, 9:35 AM
#5

Ja, det blev lite rosaskimrande, visste ju som sagt inte hur den ser ut på riktigt. Men kul att du annars tyckte om redigeringen. Det viktigaste här var nog att lägga på efterskärpning och minska på det gröna lite. Sen fipplade jag kanske onödigt mycket med färgerna i kurvor-verktyget… 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CorneliaAndersson
8/26/17, 12:46 PM
#6

#5 Ja jag älskar att se folks 'egna tolkningar' :)

Färgen i #0 är den färg som fisken har i verklighet :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Bagtjesen
8/27/17, 6:29 PM
#7

#6 min son hade akvariebutik och jag vet hur svårt det är att få till "rätt" färger på akvariefisk. FIskens färg i vanligt ljus är vanligtvis en helt annan än med akvariebelysning. T ex vanligt ljusutomhus ligger kring 5000K medan akvaristbelysning ibland ligger på 20000K med avvikelser +-30000K. Jag har inte sett en enda kamera som klarar av att återge de färgerna. Inte en med avfotografering med s k gråkort och justeringar blir det bra. Det går inte heller att ställa in kamerans Vitbalans på så höga Kelvin-tal. Akvaristernas belysningar är mycket onormala i de flesta fall för att de vill få fiskar eller koraller att framträda i det närmaste som att de är självlysande. De akvarister som sedan inte håller sig med en enda typ av belysning gör det än svårare för kameran att återge det som du ser med ditt öga. Med blixt får Du också en blandnig av akvsrieljus och blixt, och du sksll ha en stor tur om kameran med sin inbyggda automatik ens lycksd komma nära det du faktiskt såg - men huvudsaken är ju om Du är nöjd med resultatet, eller inte?!


CorneliaAndersson
8/29/17, 8:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag upplever färgen i verkligheten ganska exakt som på bilden. Jag har 10 sådana blå platy och färgen är likdan. Ja, vissa har ju mer mörka partier, men just det 'vita' jämte det extra blå. :)

Japp, jag är nöjd. Precis börjat använda inställningarna, och inte bara köra på 'auto' :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: