Annons:
Etikettbildhantering
Läst 2321 ggr
perk
2017-08-24 14:19

Hittar inte nedladdade bilder?

Jag testar med att ställa samma fråga här som jag gjorde i ”bildredigering iFokus” :

Någon som kan hjälpa mig att få ordning på var bilderna hamnar, när jag importerar från kameran till Lightroom. De har alltid hamnat i en ”årsmapp” med årtalet de importerats. Nu helt plötsligt vet jag inte var de hamnar.

Vet inte att jag har kommit åt och ändrat någon inställning, som jag inte begriper mig på.

Nu tror jag att jag har fått rätt på importen så de hamnar i årsmappen i ”mina bilder” efter datum. Av någon anledning som jag inte förstår, hade några mappar med bilder från senaste kamera tömningarna, hamnat i en från november 2016.

Men det är fortfarande en av de sista tömningarna som har försvunnit för mig, hittade den och drog den till mappen från i år. Men därifrån har den försvunnit och jag vet inte var den tagit vägen. När jag hittade de som var borta så var det med sökfunktionen, då jag sökte på datumen de var tagna.

Någon som vet vad jag gör för fel 😞

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
JazzBass
2017-08-24 15:15
#1

1. Kolla filerna i "Senaste import". Har inte tillgång till Lr just nu, men det här finns nånstans i bibliotekmodulen, i vänstra fliken. Högerklicka på nån bild och välj "visa i finder/filhanteraren" eller vad det nu står, för att lokalisera filen på disken, alternativt väljer du "gå till mappen i biblioteket" och se var du befinner dig. Här kan du också välja "visa i finder/filhanteraren", om du är osäker på vart du hamnat.

2. Gå igenom inställningarna vid import. Jag antar att du använder alternativet "kopiera" för det mesta. Kolla inställningarna vart bilderna ska kopieras, speciellt fälten mapp och "ordna efter", där du kan välja om bilderna ska läggas in i den mapp du valt ovanför, eller sorteras in i undermappar enligt datum. Hittar du inte den här fliken alls (den har en gång försvunnit för mig), högerklicka i högerspalten och välj vilka flikar som ska synas. Se till att allt är ikryssat. 

Hjälper nåt av det här dig vidare?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

perk
2017-08-25 10:52
#2

Tack för hjälpen JazzBass.

Nu hamnar bilderna där jag vill. Men det är ett import datum som jag inte hittat, det som försvann efter att jag dragit det till rätt mapp. Och datumet jag fotade bilderna syns heller inte i Lightroom. Så jag får gå igenom mapparna jag har, och se om de hamnat i någon av dem

Senaste import visade 0, men den kanske nollställs ibland🤔

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

JazzBass
2017-08-25 12:18
#3

Hej,

Bra om jag var till nån hjälp. 🙂

För att hitta de bilder du ännu saknar, prova i biblioteksmodulen välja "alla bilder" i katalogfliken, och aktivera filterfunktionen (syns inte filterbaren i överkanten, tryck backslash (\). Välj sedan vilka datum du vill visa bilder från, alltså date taken. Då borde du hitta allt som importerats i Lr med bilder tagna dessa datum. Mer om filtrering av bilder kan du lära dig om här: https://www.youtube.com/watch?v=ygaNB0JKsqI (jag kände inte till det om backslash, så det var nyttigt för mig också att se på klippet). 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2017-08-27 08:34
#4

Som JazzBazz skriver kan foton hamna i äldre mappar om de är tagna tidigare.

Jag gjorde en gång en import på 4 minneskort efter en semester. Letade febrilt efter fotona från en kompaktkamera utan att hitta dem. Efter mycket om och men hittade jag dem, datum i kameran var fel och de låg i mappar 8 månader bak i tiden…

mvh Martin

perk
2017-08-28 09:05
#5

Tack för hjälpen.

Jag hittade dem till slut i en annan mapp från förra året, dock inte samma som jag hittade dem i första gången.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Janne64
2017-11-02 11:06
#6

Ett tips.
Använd Samlingar alt. Smart samling utifrån nyckelord eller dyl.

När du importerat dina bilder som kan vara fotade olika datum men kanske under en semesterresa, gör en ny samling så slipper du leta bland datummapparna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: