Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1091 ggr
Moalinn
2017-08-15 21:25

Hjälp med hdr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har i princip aldrig testat hrd innan, då jag helt enkelt inte riktigt förstått mig på hur det fungerar och har väl då inte heller haft intresset att lära mig. Men nu har jag skapat tre bilder med hjälp av flera bilder (i lightroom kanske ska tilläggas) men jag är osäker på om de ens är bra. Solen är ju rätt stark så det kanske bara är jobbigt för ögat?

Det jag är mest fundersam över är reflektionen av solen i vattnet, går det att jobba bort det lila och spökskuggorna (?) eller är det kört?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
JazzBass
2017-08-15 21:53
#1

HDR är svårt. Det blir lätt överdrivet och onaturligt, men tycker du har hållit det på sparsam smakfull nivå i bilden ovan (men räta gärna upp horisonten. 😉).

Hade du tänkt lägga upp mer än en bild? Undrar bara då du skrev att du skapat tre HDR-bilder som du undrade om "de ens är bra".

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
2017-08-16 12:36
#2

Ja, jag tänkte lägga upp fler bilder och även ändra bilden i inlägget (laddade upp fel version hehe) men det gick inte för stunden så gick och lade mig istället :p Slänger upp bilderna ikväll :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2017-08-16 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jo, HDR är svårt men måste säga att det är lite roligt nu när jag faktiskt fått testat på riktigt. Vet hur det kan bli om man inte är försiktig så är nog lite extra försiktig, har sett många hemska HDR bilder i mitt liv 😐

Här är versionen av bilden i #0 som jag tänkte lägga upp. Fortfarande osäker på hur bra bilden egentligen är, solen känns väldigt störande? Sen kvarstår faktumet att solen faktiskt är lila i vattnet och inte vit/gul. Och så finns där lite spökskuggor jag inte riktigt vet hur jag ska bli av med.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2017-08-16 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är bild nummer två, där spökskuggorna syns tydligare. Bilden tog jag mest för att ha något att testa redigera med sen, den lär inte hamna på någon vägg. 😃 Bild nummer tre är väldigt lik bild nummer ett så jag lämnar den, var för trött igår när jag grejade tror jag.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
2017-08-18 10:12
#5

Jag kan inte hjälpa så mycket med de detaljerna du nämner, men du kunde prova att ta med några ännu svagare exponeringar när du sammanställer dina HDR-bilder. Det kunde möjligtvis hjälpa så man inte får nån sån där lila ton i solens reflektioner i vattnet. Jag vet inte exakt vad för spökskuggor du menar, men såna brukar ju uppstå i sammansatta bilder när inte alla bilder är helt identiska vad gäller motivet. Vattnet rör ju på sig hela tiden om det inte är helt vindstilla, och dessutom är väl exponeringstiderna olika långa. Svårt att hitta nån bra lösning på det problemet… 

Vad gäller himlen på den första/andra bilden så tycker jag att du kanske gjort den aningen för mörk. Det ser lite onaturligt ut med en för stor kontrast mellan en stark sol och halvmörk himmel runtomkring, även om himlen åtminstone här får vara lite mörkare än i verkligheten för att framhäva solhalon.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
2017-08-18 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för hjälpen!

Jag har ingen aning om vilka bilder jag använde sist så den här gången försvann fantomskuggorna (som lightroom kallade dem) och det lila i vattnet. Fick istället rött på stenarna från solen och solhalon försvann 🤔  Himlen kanske fortfarande är för mörk?

Edit: Såg att fåglarna också försvann, får nog försöka hitta tillbaka till föregående bild 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Martin
2017-08-19 08:15
#7

Man kan ju ta och göra en "fusk"-hdr och vill man slippa skuggorna så utgår man från en bild. Sedan gör man en kopia av den och överexponerar den i bildbehandlingen med t.ex. 1 steg. Från "orginalbilden" gör man sedan ny kopia och underexponerar ett steg. Jag brukar göra 5 bilder så att jag har -2, -1, 0, +1, +2.

Sedan slår man ihop dem till en HDR. 

Fördelen är att du slipper fantomskuggor då t.ex. vattnet är likadant på alla bilderna.

Jag tycker sista är bra, och att tänka på att motljusbilder är inte enkelt oavsett om man tar HDR eller inte. Det är lätt att få solkatter, konstiga reflexer/halos och annat

Man kan ju dessutom om man slår ihop rawbilderna i LR till en HDR fortfarande bildbehandla slutresultatet till önskat resultat, t.ex. tona ner en stark sol, ljusa upp eller mörka ner partier.

mvh Martin

Moalinn
2017-09-01 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja jag brukar inte ha med solen men hade jag komponerat annorlunda hade jag fått med vägen och en massa lyktstolpar istället så fick försöka göra det bästa av situationen. Nu har jag iallafall skapat en version jag är nöjd med, det är faktiskt rätt roligt att pilla med detta så ska definitivt testa fler gånger!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2017-09-01 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Gjorde en annan version av den också som jag är lite osäker på om jag tycker om eller inte haha 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: