Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 877 ggr
One.Gibbis
2017-07-24 18:43

Liten fotohörna/studio

Det var ett tag sen jag var inne här, men sist jag ställde en fråga så fick jag så himla bra åsikter utav er! Hoppas att ni kan komma med några förslag vad gäller detta också. Ämnet gäller en fotostudio.

Det är mest att jag har gått och funderat på hur jag ska göra till hösten, och vintern. Det blir så himla tråkiga fotografier många gånger, när solen vägrar att ens kika fram. Så jag har resonerat att man kanske kan ta med sig kameran in och försöka rigga något här hemma. 

Inget fancy direkt, men lite som en ministudio? Hittade en tråd om det här på iFokus, om just det. Väldigt intressant! Här är en länk, förresten, för er som vill läsa tråden. 

Jag fotar mest mina katter. Så jag hade tänkt fixa en studio i "deras" storlek. Men, hur bör man tänka då? Är inte så jätteintresserad av att göra något från scratch, men kan tänka mig att köpa det som behövs och bara montera ihop det till en studio. Av den anledningen försöker jag bena ut vad som kan tänkas behövas. 

Belysning är ju självklart, men jag hade tänkt rätt subtila ljuskällor såsom led. Funkar det, månntro?

En bakgrund hade jag tänkt inskaffa också. Kanske nån duk? Väggarna är för mörka för att jag ska kunna använda dem, med tanke på min idé om led.

Krävs det en blixt, eller ett starkare ljus?

Skriv gärna era tankar och idéer! Jag känner mig inte tillräckligt insatt ännu för att kunna ta ett bra beslut.

Tack på förhand! ❤️

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
One.Gibbis
2017-08-14 08:00
#1

Putt!

Ingen som haft någon budget variant, vanlig storlek?🤐

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Martin
2017-08-27 08:26
#2

Jag har själv katter som jag försöker fotografera inomhus ibland. Oftast gör jag det när de ligger på toppen i sitt katträd som då står vid ett fönster = du får naturligt ljus.

Jag har ingen studio eller liknande, utan kör ganska kort avstånd till motivet och kan då få en hyfsat oskarp bakgrund som inte stör. Men det är inte enkelt.

De gånger jag försökt på andra ställen än liggandes i katträdet vid fönstret så är det ofta på golv eller soffa där det är sämre ljus. Blixt / ljus är nästan ett måste, de är inte stilla så länge som behövs för lång slutartid som skulle vara alternativet.

Jag tror inte att ledlampor räcker men det beror såklart på hur starka de är. En led ljusslinga skulle kanske isället kunna utgöra en bakgrund och ge lite snyggt bakgrundsgnister i en oskarp bakgrund?

Jag tror att du skall sträva efter en yta som är ganska ren från störande saker och där du enkelt kan fotografera i kattens höjd, att själv stå upp och fotografera ner på golvet t.ex. ger inget bra resultat.

En billig blixt och diffusor löser faktiskt det mesta. Lär man sig hantera det bra kan man dessutom få ljus på katterna men en nästan svart bakgrund. Jag är dock fortfarande på inlärningsstadiet vad gäller blixtar.

Kanske kan posta lite bilder senare.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: