Annons:
Etikettövrigt
Läst 1020 ggr
pernillaa
2017-07-05 10:32

Foto-tabbar? :P

Hehe, vore roligt att höra om era största foto-tabbar, om någon har lust att berätta?! =)

Det värsta jag gjort än så länge är att glömma minneskortet till kameran när jag skulle fara och fotografera soluppgången och rå-dimman från en hög höjd. Hann inte hämta det innan solen gått upp och det var för sent. Men ska fotografera mitt första bröllop på fredag så det kan säkert tillkomma tabbar. :P

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
denstore
2017-07-05 10:49
#1

Jag förberedde mig noggrant inför en uppvisning genom att ladda mina batterier kvällen innan. Problemet var att de låg kvar i laddaren när jag väl var framme. Ett tips är väl att se till att ha någon backupkamera med dig tilll bröllopet. Vad som helst är bättre än inget.

JazzBass
2017-07-05 11:59
#2

Har väl varit med om ett och annat glömt minneskort eller oladdat batteri, men jag har tagit väldigt lite fotojobb överlag så det är mest bara jag som lidit av mina tabbar, lyckligtvis. 😃

Har en gång glömt kameran på iso 6400 vid en porträttfotografering av en kompis familj (hade fotat natthimlen nån kväll innan). Hann ta ett antal bilder innan jag märkte av det, men bilderna ifråga blev ändå helt användbara (använde 1 av dem, resten var lyckligtvis tagna på basiso), tack vare att de var ljust exponerade och ljussatta med blixt i softbox. Upptäckte problemet då jag tyckte blixteffekten var besynnerligt låg. 🙂

Jag gjorde mig skyldig till också en annan tabbe till vid samma fotografering. Då jag inte var/är speciellt rutinerad studiofotograf utan gjorde det här endast på hobbybasis för en låg peng, så hade jag endast lakan upphängda som bakgrund. Skrynkliga lakan. Det i kombination med att jag fotade på f/8-11 ungefär gav mig en sjuhelskottas massa jobb i efterbearbetningen. Jobbigt att stryka lakan i Lightroom. 😂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2017-07-05 15:06
#3

Glömt minneskortet då jag skulle fotografera ett samhälle från en bergstopp. Upptäckte det så klart när stativ och kamera var riggat. Dryg biltur samt promenad helt i onödan. Gjorde dock om två dagar senare och fick riktigt fina bilder.

En anna var långt ut i urskogen uppe i ett utsiktstorn för att fotografera soluppgången tidigt på morgonen. Pissnödig så klättrar ner och gör det jag måste. Exakt just då bryter solen horisonten. Tråkigt att missa ögonblicket och bilderna blev inget vidare heller. Men det var iaf en helt underbar novembermorgon i skogen.

perk
2017-07-05 17:39
#4

En tabbe som jag aldrig glömmer, var under den tiden jag framkallade svartvit film.

Laddade framkallningsdosan inne på en liten gäst toa, enda rummet utan fönster så det var riktigt mörkt. Hade gjort det många gånger tidigare i mörkret, så det var inga problem. Men just den här gången då filmen var inne i dosan, och jag skulle ställa den på handfatet, så orkade jag på något vis fumla till den så den for ned i golvet.

Givetvis sprack framkallningsdosan som var av plast i två delar😮

Det var bara att konstatera att den här filmen inte går att rädda, vet inte om filmburkarna var ljustäta men den hade jag inte med mig. Annars kanske jag kunde ha rullat ihop filmen i den☝️

Så det blev en film där allt plåtande varit förgäves😞

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Upp till toppen
Annons: