Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 564 ggr
Haztparken
2017-06-18 13:54

Objektiv till Nikon

Har en Nikon D3000 som jag är nöjd med. Har ett tillhörande objektiv till det och ett litet längre Tamron, båda två är jag nöjda med. Har dock inte fotat på ett tag men känner att jag hade velat börja igen! Och känner mig sugen på ett nytt objektiv! Är inte alls insatt i vad alla förkortningar och siffror betyder på de olika objektiven så tänkte fråga här om råd! Det jag vill fota är mest mina hundar, porträtt och mest i rörelse. Det jag fastnat för är något som jag tror folk kallar bokeh? Alltså suddighet bakom motivet. Här är ett exempel från djurfoto http://djurfoto.ifokus.se/discussions/594384b58e0e74268100071b-m-springande-shelties?discussions-1 Hon skriver längst ned sitt objektiv men det är till Canon som jag förstått inte fungerar till Nikon. Men fototypen är det jag är ute efter! Och om jag förstått det rätt så behöver objektivet ha ett autofokus då mitt kamerahus inte har det? (Osäker dock). Prisklass runt 4-5000 så vet ju att jag inte kan få det bästa men så nära inpå för den Prisklassen! Några tips?

Annons:
Haztparken
2017-06-18 17:03
JazzBass
2017-06-18 21:14
#2

Vill du ha såna där bilder så är t.ex. ett 85/1,8 ett hyfsat bra alternativ. 135/2 som har använts på bilderna du länkade till är dock ännu mer "magiskt". Du kan också hålla utkik efter ett 70-200/2,8 eller 80-200/2,8 som passar din Nikon, för likande bilder. Jag har ett Nikkor AF-S 105/2 som också ger lite liknande bilder som de du länkade till, då man använder det på maxbländare (f/2, ju lägre tal desto större bländare och suddigare bakgrund).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Haztparken
2017-06-20 21:43
#3

 #2 Tack för ditt svar! Dessa du skriver om som jag kan hålla utkik efter, vad heter dom exakt? Jag tänker så jag kan hitta dom på olika affärer som t.ex. mediamarkt. Är som sagt inte alls insatt i alla dessa siffror och så så behöver hela namn 😃 vilken hade du mest rekommenderat?

JazzBass
2017-06-20 21:52
#4

Lägg AF-S före och dela upp siffrorna så att t.ex. 70-200/2,8 blir 70-200mm f/2,8, och där har du namnet ungefär. Borde iaf räcka som info för att söka upp objektiven ifråga på t.ex. Cyberphoto, och sen leta samma objektiv på begagnatmarknaden (där beteckningarna ofta förkortas på det sättet jag skrev). Förresten, 105/2 faller nog bort eftersom det saknar autofokusmotor. Du behöver AF-S objektiv (eller motsv. från tredje part - t.ex. HSM på sigmaspråk), annars måste du fokusera manuellt och det vill du inte behöva göra, tro mig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Haztparken
2017-06-20 21:53
#5

#4 Ja autofokus har jag förstått att jag behöver och det vill jag gärna ha! Så det är bra att veta vad det heter.

Begagnat, menar du att dessa objektiven inte finns att köpa som nya? Är dom lite äldre modeller? Är dom du skrev bättre än den jag länkade?

JazzBass
2017-06-21 08:33
#6

Jo de finns som nya förstås, men när du ser prislappen är det inte osannolikt att du vill hitta billigare alternativ. 😉 Det är ett mycket bra alternativ att köpa begagnat, speciellt ur ekonomisk synvinkel, om man bara idkar normal försiktighet vid köpet. Själv har jag köpt ca 30 objektiv begagnade och det har sällan varit något som helst problem med dem. När/om man sen säljer ett begagnat objektiv vidare så är det inte osannolikt att man får lika mycket för det som man själv betalt. 

Förstahandsvalet med bäst pris/prestandaförhållande med tanke på vad du vill göra, tror jag är AF-S 85mm f/1,8 G. Ett begagnat exemplar borde man kunna hitta för ca 3000kr  Ett nytt kostar 5000kr. Kan du avvara 5000-9000kr för ändamålet så finns Sigma 85/1,4 med ännu nästan dubbelt högre ljusstyrka vilket ger ännu mjukare bakgrundsoskärpa. Nästan hälften billigare än Nikons egna motsvarighet, men lär ändå leverera fullt jämförbar kvalitet. Sigma har dessutom en dyrare variant också, i deras väldigt högt ansedda ART-serie av objektiv.

Risken med att köpa ett sånt här objektiv (speciellt med ljusstyrka 1,4) till speciellt en systemkamera i ingångsklassen  är att fokuskalibreringen inte sitter, antingen i kameran, objektivet eller båda två, och man drabbas av bak- eller framfokus. Men skulle det hända kan man få grejorna kalibrerade på Nikonverkstad. Om det är nya grejor borde det gå på garantin, men jag tror också att Nikon bjuder på en kalibrering också på kameror vars garanti gått ut, om man först då upptäcker ett kalibreringsfel som inte åtgärdats. Det här är förhållandevis vanliga problem/fel med systemkameror av DSLR-modell, och speciellt med riktigt ljusstarka objektiv är det extra viktigt att kalibreringen är spot on.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: