Annons:
Etikettövrigt
Läst 596 ggr
felixhaljeskog
2017-06-08 14:20

Nea i vidvinkelformat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, jag tog hem ett nytt objektiv för nån vecka sen, ett Tokina 11-16mm, har hunnit testa det lite grann, men det slutar alltid med att jag fotar hunden istället, antar att jag är mycket mer inne för djurfoto än landskap och natur, eller så har jag bara inte hittat rätt vy än. Det roliga nu dock e att man kan kombinera dem två, vilket också kan skapa roliga/fina bilder. Denna bild är dock ingen sådan, utan mest en nyfiken hund. 

Jag ska dock ge mig ut mer i naturen å fånga lite där också, speciellt när denna krabat snart flyttar, vilket kommer ge mig möjligheten att utforska nya områden inom fotografin (just nu fotar jag nästan bara henne, och har fastnat i det).

Tänkte dock passa på och kolla en sak med er som är lite mer kunniga och hållit på lite längre än vad jag själv har gjort inom foto, och det är hur ni ser på redigeringen av den här bilden? Har nämligen börjat använda mig lite av lager i PS, oftast på de bilder som har en lite gråare ton för att få fram lite mer kontrast men samtidigt göra färgen i bilden lite dov, jag gillar när färgen är lite disaktig, vet dock inte om jag gillar min version av det, har inte riktigt bestämt mig ännu.
Men detta gör jag mest med bilder jag egentligen skulle ha gjort svartvita, men tycker svartvitt kan bli lite enformigt ibland så vill variera lite i en annan riktning.

Inlägget vart längre än jag hade planerat, men skriv gärna era tankar om bilden, kritisera, ge tips eller vad som helst! 😃

Annons:
JazzBass
2017-06-08 14:42
#1

Kul bild och snygg bearbetning! 👍

Förresten, har du läst den här artikeln om att fota med uldravidvinkel? Det är förstås bara en persons personliga åsikter, men jag tycker det finns mycket vettiga tankar och idéer i den: http://www.kenrockwell.com/tech/how-to-use-ultra-wide-lenses.htm

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2017-06-08 14:43
#2

#1 Tack så mycket! Har inte gjort det, men snart så! 😃

DesK
2017-06-08 14:45
#3

Vilken härlig bild! 😃 Det där måste jag testa någon gång 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

felixhaljeskog
2017-06-08 15:13
#4

Det var intressant läsning, och han förklarar bra hur man ska och inte ska använda vidvinkel objektiv. Stämmer även det där med att man inte ska ta en bild bara för att få med allt i själva bilden. Tack för den, har lärt mig en del nu, ett plus är också att han tipsade om objektivet jag köpte! 😃

#3 Tack! Ja det får du göra, finns mycket roligt man kan använda vidvinkel till! 👍

JazzBass
2017-06-08 20:53
#5

#4 - 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: