Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 681 ggr
Cheapo
2017-06-05 22:46

Adapter till objektiv

Hej! Jag har en gammal Canon eos 350 d som har gett upp, men har en del objektiv till denna. Min pojkvän har en Sony alpha a37, och det jag funderar på nu är om det finns någon adapter där jag kan använda mina canonobjektiv på hans Sony? Har sett på ebay att det finns adapter, men då står det att det är EF-adapter, men min Canon har Ef-s. Funkar detta iallafall? Eller någon annan som vet hur vi kan gå tillväga? :)

Annons:
JazzBass
2017-06-05 23:25
#1

Kortfattat: Knappast värt besväret.

Längre svar: Om objektiven har bländarring och du är beredd på att fokusera manuellt så kan det gå att få dem monterade på Sonykameran. Du kan ju använda EF-objektiv också på en cropkamera som EOS 350D, du behöver inte använda EF-S-objektiv, så det skulle vara ologiskt om dina objektiv inte gick att montera med adapter. Det som kan bli problematiskt, utöver bländarjusteringen och manuella fokuseringen, är dock om registeravståndet inte tillåter en adapter mellan kamera och objektiv. Om adaptern saknar linser så måste registeravståndet matcha väldigt bra för att man ska kunna fokusera både vid närgränsen och mot "oändligt". Om den dock har en lins eller flera så korrigerar sannolikt dessa för det här, så det funkar. Men jag tror det är rätt osannolikt att man skulle orka med det hela i längden, även om man skulle få allt (utom autofokusen) att funka, tyvärr.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: