Annons:
Etikettövrigt
Läst 2950 ggr
Julia97H
2017-06-05 17:31

Bästa kamera för fågelfoto?

Jag undrar om det finns en bra system eller kompaktkamera som är bra för fågelfoto och där bilderna blir någorlunda skarpa! just nu har jag en Nikon D3200 med teleobjektivet 70-300 SP VC USD men ibland blir bilderna inte 100% skarpa. Om det finns en kamera under 10 tusen som är bra för fågelfoto så kan ni gärna tipsa mig! för tänkte om några år uppgradera mig till en kamera som passar till fågelfoto.

Annons:
felixhaljeskog
2017-06-05 22:11
#1

Nikon D3200 passar utmärkt, vilken DSLR kamera som helst passar utmärkt till fågelfoto. Det du verkar behöva dock är antingen ett nytt objektiv (om det är trasigt och därför bilderna inte blir skarpa), eller ett stativ då det underlättar tyngden av ett teleobjektiv väldigt mycket.

Har du redan ett stativ å inte objektivet är trasigt så är det förmodligen inställningarna som är lite fel. Fotar du manuellt? Har du några bilder där man kan se felet du påpekar? 🙂

Är det Nikons objektiv förresten?

JazzBass
2017-06-05 23:11
#2

Att inte 100% av ens bilder blir skarpa är helt normalt. Men om det känns mer som regel än undantag att bilderna blir oskarpa så kan det finnas skäl att misstänka att utrustningen inte funkar som den ska, speciellt om man försöker göra allt för att fokus ska sitta rätt och man håller kameran stadigt med vettiga slutartider som minskar risken för skakoskärpa och rörelseoskärpa. För bilder på rörliga motiv typ flygande fåglar kan dock kameran (och objektivet också för den delen) vara lite för långsamma. Kameran är ju en enkel modell. Men grym bildkvalitet ska den ändå kunna prestera vid mindre krävande fototillfällen.

Vidare så ska man vara medveten om att ett zoomobjektiv inte presterar exakt lika bra på alla brännvidder och bländare. Typiskt så presterar ett sånt här objektiv sämst då man zoomat in till max och använder största möjliga bländare (f/5,6). Största bländaren är alltid mindre skarp än om man bländar ner ett steg eller två, och i ditt fall gissar jag att det är skarpast på f/8.

Vill du få bättre bildkvalitet är det främst objektivet du behöver uppgradera till ett bättre. Kolla t.ex. in Sigmas och Tamrons 150-600mm telezoomar; de är väldigt stora och ganska tunga pjäser, men väl lämpade för fågelfoto. De kan vara i tuffaste laget dock för en liten D3200, och i så fall kanske det lönar sig mest att kika på objektiv som t.ex. Nikons 300/4. Tror också det har funnits ett 100-300/4 som också lär vara utmärkt. Ett bra alternativ till det är också AF-S 70-200/2,8 VRI med en liten 1,4x eller 1,7x telekonverter av Nikon. Vidare finns det en nyare och en äldre version av ett 80-400, men det förstnämnda var överprissatt och inte speciellt skarpt enligt vissa. Det nyare är optiskt sett mycket bättre har jag förstått, men priset på det är rejält högt, ca 25000 om jag inte minns fel.

Vill du satsa på fågelfoto (som är en materialsport i högsta grad) tror jag du kan behöva uppgradera till en mer avancerad, större, kraftigare byggd kamera också. D7000-serien skulle jag titta på om jag var du. Men det är ändå objektivet som är viktigast. Det är som sagt bäst om man kan undvika de allra längsta brännvidderna i en telezoom, speciellt i kombination med största bländaren.

Hoppas det här är till nån hjälp.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2017-06-06 08:57
#3

Ts, om du vill ha kvar ditt kamerahus och endast satsa på telezoom så tänk på att ditt kamerahus AF inte funkar med mindre bländare än f/5.6 så det enda objektiv du kan köpa nytt för "billig" peng och så stor brännvidd som möjligt är Nikons 200-500 mm f/5.6.  

Att fota flygande fågel kräver sin utrustning. Svårt att gissa sig fram till hur pass bra AF i ditt kamerahus skulle funka med tex Nikon 200-500 mm, men visst går det att fota flygande fåglar, bara det att du kommer få betydligt mer antal bilder som bara är att kasta än om du hade kombinerat 200-500 mm med tex D7200 eller D500. 

Stabil hand samt massor med övning på panorering är AO. AF behöver inte vara speciellt snabb för att följa en fågel i panorering så långe pippin inte flyger ganska rakt emot/från kameran samt det är bra avstånd (såvida det inte är en störtande tornfalk typ). Men för sidobilder så kommer det funka. Beror så klart på vilken bakgrund som är bakom fågeln mm.

Eftersom du har så pass mkt pengar som 10 tkr så hade jag i ditt fall sparat ett tag till så pengar finns till ett Nikon 200-500 mm f/5.6 och kört på det så länge. Under tiden du övar med ditt eventuella Nikon 200-500 mm så hade du kanske kunnat spara till ett begagnat D7200. 

Nikon har ju nyligen släppt D7500 så priserna på D7200 kommer droppa en del.

Julia97H
2017-06-06 09:02
#4

#2 #3 Tack för alla tips och råd

Upp till toppen
Annons: