Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 728 ggr
Moalinn
2017-06-03 00:31

Det här med porträtt

Fotade porträtt av större människa än barn häromdagen och det gick ju sådär med mina objektiv. Porträtten blev visserligen bra med Nikon 85 f/3.5 men helkroppsbilderna blev kaos med både 85 och 18-105. Med 85mm blev han väldigt liten på bilden och 18-105 är inte den skarpaste kniven i lådan, plus att jag saknar bakgrundsoskärpa. Frågan är om man kan lösa detta problem med ett annat fast objektiv, tex 50 f/1.4 eller 35 f/1.8? Eller har det med inställningarna att göra? Just porträtt är jag riktigt kass på men vill gärna lära mig.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[VSK]
2017-06-03 10:32
#1

Håller inte på med porträtt själv men tror 50 mm 1.8G skulle vara ypperligt för dig. 50 mm 1.8G spöar 50 mm 1.4 på CA tex. Blir ekvivalent brännvidd ~75-80 mm jämte FF beroende på om du har Canon eller annat kamerahus APS-C.

Du kan ju inte göra så mkt mer än att se till att ha massor med luft bakom modellen om du vill ha så snygg Bokeh som möjligt med de objektiv du har. Så stå så nära modellen du kan och ha så mkt luft som möjligt bakom modellen som möjligt. Givetvis så stor bländare som möjligt.

Moalinn
2017-06-03 17:33
#2

Så ett 50mm är att föredra framför 35mm? Jag har ju inte testat något av det så kanske får göra det innan. Vet inte riktigt vad CA är dock. Kör Nikon D7000.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
2017-06-03 17:40
#3

Jag tror 50 mm på ett APS-C blir rätt bra. Många kör ju med 85 mm på FF. Men köp hellre 1.8G än 1.4 för du kommer få blända ned ändå så ljusstyrkan lär bli den samma. 50 mm 1.8G passar även FF (FX) utifall du nån gång vill gå upp. 

Du hittar såna för runt tusenlappen begagnade. Jag har aldrig ägt 50 mm 1.4 men har läst rätt mkt om folk som haft båda nämnda objektiv och 1.8G är väldigt väldigt prisvärt.

CA = https://sv.wikipedia.org/wiki/Kromatisk_aberration

Cyberphoto kommenterar CA: "När det gäller kromatisk aberration så förekommer det som vanligt en del mellan f/1,8 till f/2,8, men i stort sett borta på f/4 och mindre. Det mest otroliga är dock att både Nikons 50/1,4 och den dyra proffsoptiken 58/1,4 ger mer kromatisk aberration på större öppningar, vilket känns lite märkligt. Bakgrundsoskärpan är relativt lugn och fin för att vara en billig normaloptik, och den presterar bättre än vanligt också i starkt motljus".

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ni50_18G

Upp till toppen
Annons: