Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1215 ggr
felixhaljeskog
2017-05-22 14:54

Färgblindhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan börja med att säga att jag själv är färgblind, och då menar jag inte att jag ser i svartvitt, utan jag kan se färger om det läggs i en palett framför mig, oftast, men så fort du blandar ihop färgerna och skapar nya nyanser så blir jag nästan blind för vad som e framför mig. En ljusare grön kan vara gul för mig, mörkblå kan vara lila och brun kan vara röd osv, beroende på hur ljus alternativt stark färgen är.

Då kan man t.ex. tänka sig hur det är när jag ska redigera en bild som jag har fotograferat, jag kan t.ex. se färgerna i bilden, men så fort jag börjar dra i reglagen så blir jag som sagt rätt blind för vad jag har framför mig, och bilden i slutändan kan kanske bli i lite fel färger, men för mig själv är det rätt färger.
Jag har dock alltid haft turen att ha någon här som kan hjälpa mig att se ifall det är rätt färger i bilden, och om inte så ändrar jag tills det är rätt.

Det jag iallafall vill få ut av detta inlägg är frågan om det finns någon mer färgblind här på forumet och hur gör ni isåfall när ni redigerar bilder?

Ovanför här är en bild som visar lite hur jag ser färger:
Korrekta färger från vänster till höger: Mörkröd, Mörkblå, Ljusgrön, Ljusblå. Hur jag ser färgerna: Brun, Lila, Gul, Rosa/Ljusgrå

Annons:
Ess1
2017-06-04 12:56
#1

Det finns ju glasögon för färgblinda sedan några år tillbaka. Skulle det kunna vara till hjälp i ditt fall?

http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/glasogon-till-hjalp-for-fargblinda-6416598

felixhaljeskog
2017-06-04 19:05
#2

# Jag vet inte, förmodligen, men dom e rätt så dyra har jag för mig? 😃

Upp till toppen
Annons: