Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 2037 ggr
felixhaljeskog
5/22/17, 12:20 AM

Värt att köpa begagnat objektiv?

Så jag kollade upp lite vidvinkelobjektiv, för jag saknar det som satan, och tänkte att jag skulle kolla efter begagnade då jag inte är gjord av pengar just nu, och hittade en som sålde ett Tamron 10-24mm för 2500kr, det är dock 4 år gammalt, så jag undrar ifall det är värt det? Jag menar 2500kr är inte ens hälften av nypriset, vilket får mig att tveka lite.

Vad skulle ni har gjort?

Annons:
JazzBass
5/22/17, 8:36 AM
#1

Begagnat är helt ok så länge de funkar som de ska. Just det där Tamronobjektivet tycker jag dock har fått lite halvtaskiga recensioner (om jag nu inte minns fel - googla), så jag skulle antagligen söka vidare efter nåt annat alternativ. Sigmas 10-20 finns i två versioner med olika ljusstyrka, och av dem har det ljussvagare (f/4-5,6 tror jag) faktiskt fått överlag bättre kritik än det ljusstarkare med f/3,5 över hela zoomomfånget. Jag hade dock det ljusstarkare en gång i tiden och jag var väldigt nöjd med det, även om hörnskärpan inte var den allra bästa. Sålde det enbart för att jag bytte till FF. 

Tokinas 11-16/2,8 är ett grymt objektiv som fått alldeles lysande recensioner, och hittar du ett begagnat fungerande ex av det till överkomligt pris, slå till genast. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
5/22/17, 11:15 AM
#2

#0

Du kan inte jämföra det där Tamron 10-24 med nya Tamron 10-24 för det nya är helt outstanding på precis allt. Det nya objektivitet är mer prisvärt trots över det dubbla priset än det gamla för 2500 kr. Dessutom vädertätad. Så här skriver Cyberphoto

Närmaste konkurrenter

Bäst bildkvalitet bland vidvinkelzoomar avsedda för APS-C kameror anser jag att man i skrivande stund får med denna Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II VC HLD och Tokina AT-X 14-20/2,0 Pro DX. De ger båda förvånansvärt bra skärpa över större del av bilden redan på f/5,6 genom hela zoomomfånget, och med låga nivåer av övriga optiska problem. Canons 10-22mm och Nikons 10-24mm är heller inga dåliga objektiv, men de når inte riktigt upp till samma klass och även de saknar både väderskydd och stabilisering. Tamrons äldre version SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF kommer inte ens i närheten av denna bildkvalitet, men ligger också i en helt annan prisklass och är dessutom en utgående produkt.

Du frågar hur jag hade gjort. Jag hade hellre köpt det nya Tamron 10-24 på räntefritt ett år och tagit uppläggningsavgift + avi, än att köpa nåt halvtaskigt objektiv som man bara blir besviken på. Vill så klart inte uppmana till att köpa på räntefritt, men tror faktiskt det blir billigare i längden än att köpa ett objektiv du blir missnöjd med, säljer det till underpris mot vad du gav och sen måste köpa annat objektiv igen.

Kan/vill du inte köpa på räntefritt så hade jag nog försökt få tag i ett Tokina. Är jag inte helt ute och cyklar så har Tokina och Pentax samarbete och flera Objektiv märkt Pentax är Tokinas byggen. Pentax har rätt goda rykten om massor av deras objektiv som du kanske vet. Tror Pentax 16-50 2.8 var ett rent Tokina. Har haft det objektivet för ett par år sen men glömt lite om historiken bakom det.

felixhaljeskog
5/22/17, 12:40 PM
#3

Tack för svar!
#1 Tack för infon, e bara lite desperat efter ett vidvinkel, men har kollat lite nu efter Tokinas å det enda jag verkar hitta är ett 11-24 f/4, gör egentligen inget om f-talet är högt då de e vidvinkel men hade ju vart roligt å ha lite lägre som i 11-16mm.

#2 Jämförde inte dem två objektivet, jämförde ett begagnat mot ett nytt. Visste faktiskt inte att det fanns en nyare version av Tamrons 10-24mm, ska kolla lite på det!

[VSK]
5/22/17, 12:47 PM
#4

#3

Vilken tur att jag snubblade in här då och skapade oreda bland dina beslut 😃

felixhaljeskog
5/22/17, 12:58 PM
#5

#4 Haha ja det kan man säga! 😎

[VSK]
5/22/17, 12:58 PM
#6

🙂

Annons:
Martin
5/23/17, 8:36 AM
#7

Jag har inte köpt något begagnat men är inte främmande för det om jag hittar något i rätt prisbild. Tittar t.ex. lite mot ett Canon 300/4 i L-serien begagnat. 

Tokinas 11-16/2.8 är jag själv sugen på och har hört mycket bra om.

mvh Martin

[VSK]
5/23/17, 8:41 AM
#8

Är inget fel med begagnat så länge objektivet är helt och fräscht. Jätteviktigt att kolla så att det inte är skador på ytterlinserna, mögel på glasen eller fett i objektivet som hamnat på linserna.

Beroende på objektiv så får man kanske räkna med 1000-2000:- för rengöring gissningsvis. Är säkert dyrare än så på de komplicerade objektiven. 

Värt att tänka på är att begära kvitto. Iaf om objektivet är nyare än två år för då gäller garantin (oavsett ägare). Sen finns det tilläggsförsäkringar men de gäller bara den som köper objektivet nytt. Iaf gällande Tamron.

felixhaljeskog
5/24/17, 7:32 PM
#9

Hittade ett 11-16mm för 3500kr, 3 år gammalt, ska tydligen va helt felfritt, så jag tror jag slår på den!

[VSK]
5/24/17, 7:43 PM
#10

👍

JazzBass
5/24/17, 7:46 PM
#11

Gör det!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
5/24/17, 8:31 PM
#12

Detta objektiv är ett Tokina SD 11-16mm f/2.8 IF, är det stor skillnad mellan den och den nya versionen?

felixhaljeskog
5/24/17, 8:36 PM
#13

Hittade även ett Nikon 16-85mm f/3.5-5.6 ED AF-S DX VR för billigare pris å ska tydligen vara helt oanvänt, hur ser ni på det objektivet? Blir lite kluven av alla objektiv som finns haha

===

Annons:
[VSK]
5/24/17, 8:43 PM
#14

#13

Det enda du kan göra är att googla på objektiven och läsa tester samt vad ägarna själva tycker. 

Att enbart förlita sig på tester är dumt. Kan va ett objektiv som får riktigt fina betyg nytt, men som ett halvår senare visar sig ha problem med inträngande damm tex.

felixhaljeskog
5/24/17, 8:49 PM
#15

Jojo, de gör jag, har kollat upp det objektivet och det får bra betyg osv, men gillar ändå att kolla här då jag litar på er ! 😃

[VSK]
5/24/17, 9:08 PM
#16

#15

Lite inte mig mig för guds skull. Visst läser jag fotorelaterat 1-2 timmar om dagen, men mitt minne är allt annat än bra 😃

felixhaljeskog
5/24/17, 9:12 PM
#17

Jag tror nog du är mer inne på den tekniska biten än vad jag är, jag gillar att fotografera och redigera, thats it, det tekniska glömmer jag ofta bort vad allt handlar om haha

[VSK]
5/24/17, 9:24 PM
#18

#17

Tror vi är ganska lika. Gillar att fota samt redigera (enklare saker).

felixhaljeskog
5/24/17, 9:26 PM
#19

Kanske är så! hehe

[VSK]
5/24/17, 9:38 PM
#20

#19

En sak som är värt att ha i åtanke när man kollar recensioner på objektiv är att se om de kör med DX eller FX. Detta med just pixeltätheten. Lite äldre/billigare objektiv klarar inte hur hög pixeltäthet som helst. 

Hade gärna velat ha 16 Mpxl men är nöjd ändå med mina ~20 effektiva Mpxl (DX) 🙂

Annons:
felixhaljeskog
5/24/17, 10:14 PM
#21

Jo det gör jag, e ju lite skillnad.

Hittade dock ett Tokina 11-16mm, den nyare varianten för bra pris å i nyskick, så hoppas personen har det kvar nu!

[VSK]
5/24/17, 10:15 PM
#22

Håller mina två 👍👍

felixhaljeskog
5/24/17, 11:49 PM
#23

Det fanns kvar! Har vart på jakt hela dagen, tur att det belönas haha!

JazzBass
5/25/17, 6:20 AM
#24

Angående Tokina 11-16/2,8 så är det ett DX-objektiv, så (så gott som) ingen kör det på FX. Det var gamla versionen som fick rykte om sig som värdens bästa vidvinkelzoom för DX, men knappast är nya versionen nåt sämre. 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
5/25/17, 12:35 PM
#25

#24 Ja jag såg ingen till Nikon men till Canon finns den i FX dock 😉

felixhaljeskog
5/30/17, 2:02 PM
#26

Objektivet har nu kommit, var riktigt fräscht, inga skavanker eller något sånt. Har dock ett problem, och det är fokuspunkten, lyckas inte flytta den. 
Och vad det verkade som på säljaren så är den inte använd mycket alls, vilket jag också tycks se, för den är väldigt fin för att vara begagnad, men känns tråkigt om jag inte kommer kunna använda fokuspunkten. Någon som har en aning vad problemet kan vara?

JazzBass
5/30/17, 2:06 PM
#27

#26 - Det är väl en sak som har helt och hållet med kameran att göra? Du har inte kommit åt nån spak/knapp för lås av fokuspunkt? Jag har en sån på min D700 i alla fall. Alltid irriterande om den går på i misstag.

Grattis till objektivet! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
felixhaljeskog
5/30/17, 2:21 PM
#28

#27 Upptäckte de nästan precis efter jag skrev, hade råkat låst fokuspunkten vid "OK" knappen haha.

Tack, ska bli kul å ta sig ut å prova det lite extra!

[VSK]
5/30/17, 5:18 PM
#29

#26

Grattis. 

Hoppas du blir jättenöjd, samt glöm inte att visa lite bilder sen 🙂

felixhaljeskog
5/30/17, 10:02 PM
#30

#29 Tack!

Närå det poppar nog in här ska du se! :)

[VSK]
5/30/17, 10:03 PM
#31

🙂👍

Upp till toppen
Annons: