Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 677 ggr
One.Gibbis
4/15/17, 12:37 PM

Uppgradera från Canon EOS 550D?

Hej!

Har för nuvarande en Canon EOS 550D. Brukar fota med ett teleobjektiv (75-300mm), också Canon.  Det jag främst är missnöjd är att kameran inte hinner med snabba rörelser. De blir nästan alltid suddiga, även när jag kortar ner slutartiden. Det är antingen oskärpa eller överexponering som råder över mina bilder, i alla fall när jag ska fånga rörelse. Kan tycka att det går segt för autofokus att hitta en fokuspunkt ibland också. Är helt enkelt osäker på hur jag ska gå tillväga eftersom jag inte vet vart felet ligger - kameran, objektivet, eller jag själv (vissa bilder förstår jag är oskarpa pga skakningar) 🤐

Vad tycker ni? Ska jag mixtra med inställningarna eller satsa på ett objektiv med stabilisator (misstänker att mitt nuvarande objektiv inte har det) eller en kamera med snabbare autofokus? Jag har inte hållit på med fotografering så länge. Ber om ursäkt om jag fått något om bakfoten 🥵

Alla förslag och frågor är välkomna!

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
Spectabile
4/15/17, 1:42 PM
#1

#0 Din kamera kan ta 3,7 bilder/sek som mest. Det bör stå på objektivet om det har IS eller inte, står på ringen längst fram på objektivet. Finns där inte IS så blir det svårt att ta bra foton om inte ljuset räcker till. Om fotona blir överexponerade så har du inte haft rätt inställningar. Bländare, slutare och iso samverkar. Det finns en artikel på foto.ifokus startsida om det

JazzBass
4/15/17, 3:29 PM
#2

IS har mindre betydelse för bilder av rörliga motiv, eller rättare sagt då man behöver korta slutartider på 1/500s eller kortare. Överexponering kan ske om bakgrunden är mörkare än "medelgrå" och man fotar i något halv- eller helautomatiskt läge, och vice versa. Vill man ha bättre koll över exponeringen är det bättre att köra i M-läge.

Allmänt så är det ganska svårt att hålla nere slutartiderna med en vanlig ljussvag telezoom, utom då man har riktigt bra ljus. Man tvingas ofta till att använda ganska högt iso för att man ska få ner slutartiderna på vettig nivå.

Jag antar att din telezoom är relativt förmånlig. Vet inte alls hur snabb den är men det är sannolikt att den inte är i klass med t.ex. Canons 70-200L-objektiv. Din 550D är kanske inte heller tillräckligt bra för vad du vill göra, finns ju bättre sportkameror än det, men de kostar förstås mer. Men det lönar sig inte heller att uppgradera om grunderna inte riktigt sitter. Kameran är en robot som följer de instruktioner man ger den, och ger man rätt instruktioner får man också bra bilder. Sikta därför på att få bra bilder med din kamera först, innan du uppgraderar. Du får säkert räkna med att en del bilder är felfokuserade och så vidare, men så länge man får några bra bilder så gör det ju inte så mycket om inte alla sitter. Det är mest det här som blir bättre med en bättre kamera; man får en bättre hit rate. Men det kräver också övning, inte minst på hanteringen av autofokusen. Suddiga och felexponerade bilder hjälper en bättre kamera inte mot (bortsett  från att den eventuellt klarar lite högre iso med acceptabel bildkvalitet).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
4/16/17, 10:51 AM
#3

Som #2 säger så är det problem med stora skillnader emellan en för ljus eller för mörk bakgrund när objektet man vill fotografera är tvärtemot. Dvs mörk fågel mot ljus himmel. Många fokuspunkter och många mätpunkter för ljus gör det både svårt att få rätt fokus och "rätt" ljusmätning.

Jag föredrar en enda fokuspunkt (eller ett litet fåtal) och kontinuerlig fokus (AF-C hos Nikon men heter något annat hos Canon). Att koncentera ljusmätningen mer in i centrum än över ett brett och högt = stort område, gör det lättare at få till rätt exponerade och fokuserade bilder.

Jag förutsätter att Du försöker följa med motivet och hålla det i/nära fokuspunkten/erna medan Du tar bilderna. Ett vanligt fel är också att man stannar upp när man tar "fyrar av" - fortsätt att följa med motivet, kanske får du fler tillfällen i samma svep! Stannar man upp så förlorar man fokus. Du kan träna på en vanlig fiskmås, mängder av gånger för att se hur svårt det egentligen är att följa med!

Om kameran/objektivet inte har bildstabilisering så måste du MINST ha samma "värde" på slutartiden som brännvidden. Brännvidd 300mm = 1/300 sekund. Sedan behöver Du t ex MiNST halvering eller ännu kortare slutartider för att "frysa" fågeln. D v s 1/600s - 1/900s. Större fåglar är lättare och kräver inte så korta slutartider medan t ex en sånglärka som ryttlar kräver ännu kortare tider.

Tycker att det ofta är lönlöst att ens försöka ta bilder om man inte kan uppnå så korta slutartider. OCH - man blir då lurad om man använder ett stort område för ljusmätningen när det är ljus himmel, för fågelns undersida är ofta 2-3EV mörkare, och Du skulle då behöva övereponera med 2-3EV, och då räcker ljuset ändå inte till…


One.Gibbis
4/17/17, 6:43 PM
#4

#1 Tack! Ska leta reda på den artikeln! Kollade på objektivet nu och såg att den int har någon IS, som befarat. #2 Åh! Tack för förklaringen! Kan säga redan nu att mitt tele inte är i närheten utav canons L-objektiv, så det kanske skulle vara en idé att inskaffa en bättre variant, och behålla min 550D ett tag till? Är rätt fäst vid min kamera och vill inte riktigt gå över till en annan än. Det ger mig en del tid att öva och, förhoppningsvis, få bättre koll på autofokus, exponering mfl än jag har idag. Meen jag har såklart kikat på möjligheter endå (kunde inte låta bli), och har fattat tycke för Canon EOS 7D ll. Kommer behöva spara en del dock, men det gör mig inget. Ville veta om ni/du något att säga om den? :) #3 Hmm måste säga att jag inte är så bevandrad vad gäller inställningarna av autofokus. Men jag tror jag förstår vad du menar. Och för att svara på det du skrev om att "följa" objektivet så är svaret delvis. Det beror på hur mycket stöd jag har för tillfället. Om jag försöker göra det utan stöd blir det en faslig röra, haha! Har dock provat att fånga fiskmåsar, men det var ett tag sen. Böjde mig både hit och dit, men det var värt det! Hade hoppats på fler tillfällen. Finns mest småfinkar och en och annan skata där jag bor, vilket är synd. Du skrev att det var lönlöst att försöka ta bilder om man inte kunde uppnå slutartider på 1/600 elr 1/900. Jag tycker å andra sidan att de bilderna jag fick på fåglarna (främst fiskmåsar, eller om det var trutar). Kan lägga upp dem och visa I ett separat inlägg. Vill gärna ha kritik! :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

hydman
4/23/17, 9:33 AM
#5

7D m2 är givetvis ett rejält steg upp jämfört med din nuvarande kamera. Jämför man kamerorna så har den bättre förutsättningar att klara av uppgiften. Kompletterar du med att bättre objektiv så har du i alla fall tekniska förutsättningar. Tredjepartstillverkarna har en del 70-200 som kan vara aktuella om du inte vill satsa på Canons egna. 

När det gäller slutartider så har jag lite svårare att tala om var man "måste" ligga. Det är aldrig lönlöst att testa med längre tider. Mycket, eller allt, handlar ju givetvis om de specifika förutsättningarna. Det är ju ändå de som avgör. Om du då vet vad du gör så kan du försöka skapa så bra förutsättningar som det går. Med bättre utrustning får du bättre marginaler och kan jobba i sämre förutsättningar. Det är den största och kanske enda skillnaden jämfört med din nuvarande utrustning. Kravet att du kan hantera den och att du har kunskap  gäller även om du köper nytt. 

Peter Holgersson tar en del naturbilder. Kolla bloggen med natur som kategori. Nu får man kanske bortse från utrustningen men man kan alltid titta på bilderna, kolla tider etc.

Upp till toppen
Annons: