Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1409 ggr
MagArne
2017-04-11 11:05

Blixtar/belysning till makrofotografering

Har precis beställt mig ett Nikon 105mm macroobjektiv för att ha lite kul med.

Ni som makrofotograferar, vad har ni för blixtar/belysning? Antar att det går åt sjukt mycket ljus när man fotograferar med extremt små bländare vid makro.

Jag har ett gäng stora speedlight-blixtar men hittar inget bra blixtfäste att fästa blixtarna på som inte kostar en förmögenhet. Typ ett manfroto 330B,  Olympus FL-BKM03. Jag har svart bälte i eBay men går bet på färdig lösning där som orkar bära fullstora speedlight och samtidigt är billigt.

Annons:
Bagtjesen
2017-04-14 08:15
#1

Det finns idag billiga kineser med två sidoblixtar, men se upp för en del billiga icke blixtar, d v s LED-belysningar. De sistnämnda är dock bra vid fokusering med mellanringar. Några har både blixt och ljus. Två blixtar sidblixtar på en skena är väldigt mobilt, men ännu mer flexibelt för mig är min Sigma ringblixt. Man skall dock inte tro att de billigaste blixtarna oavsett typ ger jämt ljus. Sidställda blixtar och vinkel kräver lite olika vinkel beroende på objektivet, men det är ingen lång inlärningskurva eller svåra tester att göra.


MagArne
2017-04-16 09:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Labbade lite i helgen med makro och två stora speedlight på stativ. Inte speciellt svårt men inte helt smidigt när man ska fotografera insekter i trädgården.

Jag får inventera skrotlådan och eBay och snickra ihop något användbart.

Bagtjesen
2017-04-16 10:28
#3

Om Du vill experimentera mer med själva fotografin så finns det ju de superbilliga ringblixtarna att testa. Har sett sådana för ca 350:- och uppåt, men har inte kollat vilken teknik de använder, eller sett recensioner på hur jämt ljuset blir. Tror dock att ringblixtar är det allra "smidigaste" för flygfän i trädgården - som Du ju är ute efter. Din bild i #2 är ju riktigt bra, även om jag tycker att Du kunde gått ner lite i effekt - det har ju blivit lite blixtblänk på kronbladen - men det är nog på mariginalen!


MagArne
2017-04-16 14:09
#4

#3 Tack. Det var ett snabbriggat experiment och jag hade inga diffusorer på blixtarna så ljuset blev hårt. Men fick ett hum om hur det hela fungerar.

Riktigt kul så detta ska utforskas vidare.

Upp till toppen
Annons: