Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 625 ggr
Glorious
2017-04-09 15:37

Kamera

Tjena!

Jag bytte för något år sedan upp till en fullformatskamera. En Nikon D800. Jag gillar den verkligen men tycker ändå den är något svår att hantera, att få till bra fokus. Vet inte om det är något jag gör fel eller om det bara inte är rätt kamera för mig.

Funderar på att gå tillbaka till en CMOS-kamera, den nya D7200 verkar ju rätt schysst. Vad tror ni? Haha.. behöver hjälp. 

Fotar just nu inte så mycket och mest för eget bruk/hobby, men drömmer om kanske lite mer.

Annons:
JazzBass
2017-04-09 19:10
#1

Kan du förklara bättre vad du menar? Jag tror det är snarast så att nåt är fel (antingen bakom spakarna eller i utrustningen), för din D800 ska i alla avseenden leverera både skarpare och bättre bilder än DX-kameran du nämner. Alternativt så har du behov att kalibrera din utrustning, vilket inte alls än något ovanligt. Ju bättre prylar (speciellt objektiv), desto viktigare är det att allt är rätt kalibrerat, både kamera och objektiv. Och om man fotar mycket rörliga motiv (om jag inte minns fel så har du visat upp en del fina bilder på springande hästar här, eller?) så är det också viktigt att man är införstådd med de olika inställningarna kring speciellt följande autofokus, och har övat på att använda dem effektivt.

Det är helt klart mer kritiskt med fokus och fullformat eftersom skärpedjupet normalt blir ungefär hälften kortare med ungefär samma inställningar på FF jämfört med DX, men om tar för vana att blända ner ett steg extra så eliminerar du den skillnaden mot FX och belönas eventuellt med ett snäpp bättre skärpa ytterligare. (S.g.s. alla objektiv vinner på att bländas ner nåt steg). Kanske nåt att testa?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Glorious
2017-04-10 19:48
#2

Det kan mycket väl ha att göra med att jag missbrukar skärpedjupet lite och gärna använder för stor bländare för mitt eget bästa.. Men sen tycker jag ändå det är svårt att träffa exakt rätt.  Fotar inte så mycket djur men fotar en hel del barn, och det blir lätt att fokus hamnar på näsa, hår eller öron istället för ögonen. 

Men du har rätt i att när skärpan väl sitter, så slår den ju min gamla D5000 med hästlängder.  I med att jag också har lite dåligt tålamod, så kan det va så att jag inte gjort den mängd övning som egentligen krävs för att få ett proffsigt resultat, man blir väl lite bekväm med sina gamla prylar som man kände utan och innan.

Glorious
2017-04-10 19:50
#3

Något som jag också tänkt på är att jag tycker det är svårt att hitta en snygg Vitbalans oavsett läge, nog för att man alltid drar lite i något reglage i efterhand ändå men det är ju roligare ju finare man kan få det direkt i kameran. Tycker de flesta lägen blir lite för gröna/gula om det inte är blått. Vill mer ha det brun/röda i så fall.

MagArne
2017-04-12 08:02
#4

#2 Testa att sätt kameran på "Enkel AF-punkt" som du manuellt flyttar runt och sätter på ögat på barnet. Kör du med "Automatisk AF-punkt" är det troligt att kameran väljer den närmsta punkten, nästippen.
Som nämnts tidigare så kör inte med för stor bländare så delar av ansiktet blir utanför fokus i och med det korta skärpedjupet.

#3 Har du testat att sätta vitbalansen själv i kameran med hjälp av ett gråkort?
Sen är det värt att tänka på att blandar man olika ljuskällor med både varmt och kallt ljus kan det bli svårt att få till vitbalansen. Färgfilter på blixtarna kan vara ett sätt för att matcha bakgrundsljuset från t.ex. glödlampor och lysrör.

Upp till toppen
Annons: