Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1499 ggr
taylor__lambert
2017-04-08 16:06

Photoshop

Jag kan få photoshop gratid av min skola. MEN de datorer jag äger klarar inte av en så stor fil och har inte råd att köpa en ny dator. Har hört att man kan ha PS på en extern hårddisk. Är det sant? Funkar PS till vilken dator som helst då? Och om det är sant, kan någon tipsa om en bra hårddisk så jag kan spara mina foton där också? :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
ru4real
2017-04-20 20:11
#1

Om din dator inte kan köra PS, så spelar det ingen roll om det ligger på en separat hårddisk. Sitter just nu så jag inte kan komma den installerade storleken på ps-katalogen. Tror ju dock att de flesta"moderna" datorer kan köra PS, men det blir säkerligen segt och du kan inte redigera hur stora filer som helst. Testa gimp istället. Freeware och open source. Men att köra från en extern disk gör allt mycket segare, eftersom externa diskar körs via usb.

Bagtjesen
2017-04-21 08:47
#2

Finns även externa disksr som kan köras med eSATA om datorn stöder det. Det är bara kontakterna som är annorlunda, så det går att använda en intern SATA port inne i datorn med kabel med esata mot den extrrna. Dessutom så går det att ha t ex 500mb SSD. Så det kan gå rejält fort - som det gör hemma hos mig. Dock så har jag inte PS CC installerad på disken men har den för raw-filerna, medan jag redigerar. När de är färdigredigerade för resultaten över till SATA i datorn och BU till qnap nas.


[VSK]
2017-04-21 09:29
#3

TS, kör med XnView. Gratis och kan lättare redigering samt har väldigt stort stöd för diverse filtyp. Systemkravet för det programmet är väl som en miniräknare typ.

taylor__lambert
2017-04-21 18:18
#4

Tycker mig inte direkt fått ett konkret svar på frågan. Jag får ju ett gratis PS programm av skolan(PS CS6). Att jag vill ha den på en hårddisk handlar om att jag vill köra den på datorn jag har nu så varför jag ska använda mig av andra programm förstår jag inte riktigt. Har en dator (som jag fått nyligen då alla datorerna la av här hemma) som skulle kunna klara av PS då den är bättre än någon annan dator jag haft, men den är stationär och kan inte direkt ta med hela den skroten till skolan för att få in PS. #2 SATA, vad är det?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[VSK]
2017-04-21 18:21
#5

SATA är ett gränssnitt.

Om du inte har dator som klarar av Photoshop så får du väl köra med det datorn klarar av.

Och jag du kan installera PS på valfri hårddisk. Tar lite tid att starta det kanske.

taylor__lambert
2017-04-21 18:32
#6

#5 är det nått speciellt man måste göra för att installera den på en hårddisk eller är det bara att installera? Kommer ju köpa en hårddisk oavsett om det funkatbeller ej då jag behöver någonstans att lägga alla bilder :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
[VSK]
2017-04-21 18:48
#7

Nä inget speciellt. Ange sökvägen bara.

taylor__lambert
2017-04-21 19:32
#8

#7 sökvägen?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[VSK]
2017-04-21 19:43
#9

#8

Ja till din externa hårddisk där du ville installera Photoshop. Du märker när du skall fylla i den.

Bagtjesen
2017-04-21 19:46
#10

#8 Sökvägen! Insallationsprogrammet installerar av sig sjlv programmet endera på en förutbestämd plats, eller på den plats där du vill ha den. Den plats där du vill ha den och dit ikonen du klickar på, det är just det som då blivit vägen dit klicket söker sig - ergo - sökvägen!


taylor__lambert
2017-04-21 20:05
#11

#10 tack :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: