Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 514 ggr
Superpowerjess
2017-04-04 14:59

Canon eos 1200d

Hej!

Jag går och funderar på att köpa en ny systemkamera och har fastnat lite för Canon  EOS 1200D. Är det någon här i gruppen som använder sig av just den kameran? Vad tycker ni om den, bra/dålig? Är det något som inte alls är bra med den?

Langa era åsikter och hjälp mig med mitt val! 😃

Annons:
JazzBass
2017-04-04 15:30
#1

Jag kan inte säga nånting specifikt om just den kameran, men jag hjälper annars gärna till. Jag tycker du ska ställa dig själv några frågor innan du bestämmer dig. Vad är det som enligt dig kännetecknar en bra kamera? Vad vill du fotografera? Hur mångsidig vill du att kameran ska vara utan extra anskaffningar? Har storleken betydelse? Snabbheten? Har du intresse att sätta dig in i fototeori och själv styra hur bilderna blir via manuella inställningar, eller vill du hellre hålla dig till automatik?

Till skillnad från för ca 5-10 år sen finns det idag flera goda alternativ till de traditionella ganska stora och klumpiga spegelreflexkamerorna (DSLR) som ger likvärdig bildkvalitet, och vad som är bäst lämpat för en själv beror mycket på vad och hur man vill fotografera och hur ambitiös man är. Själv har jag ett relativt komplett kamerasystem byggt kring en stor Nikon fullformatskamera, men om jag idag skulle köpa ett helt nytt system hade jag mycket sannolikt gått in för en liten men kraftfull spegellös kamera istället. Tiderna har ändrats och DSLR:arna är inte längre samma självklara val för den fotointresserade som de tidigare har varit.  Men en sån kan förstås ändå vara det bästa för just dig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2017-04-04 15:47
#2

Har någon i familjen eller din nära bekantskapskrets systemkamera kan det vara värt att köra på samma fabrikat. Då kan ni låna objektiv och annan märkesspecifik utrustning av varandra.

Annars håller jag med JazzBass att de nya spegellösa kamerorna är helt klart värt att titta närmre på för att hålla nere vikt och volym på utrustningen. Även jag har en stor och tung Nikon fullformatskamera som jag älskar när jag använder den men hatar när jag släpar runt på den.

Upp till toppen
Annons: