Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1149 ggr
Norrskenet
4/4/17, 12:20 AM

Fotografera barn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar att fotografera barn, men det är inte lätt att få till bra bilder. 

Den här tycker jag dock är hyfsad. Vad tycker ni?

Annons:
JazzBass
4/4/17, 9:31 AM
#1

Jag gillar utsnittet och uttrycket i bilden, dock tycker jag den är på alltför mörk. Visserligen bra att armarna inte är mer utfrätta än de är av solskenet, så du har exponerat rätt i det avseendet, men jag tror bilden skulle vinna på en uppljusning av speciellt ansiktet. Det hade förstås varit bättre att få till nån slags upplättning redan vid fotograferingen med hjälp av exempelvis en vit reflexskärm, men det är ju verkligen inte alltid man släpar på såna grejer när man fotar barn, och dessutom riskerar man blända motivet och väcka för mycket uppmärksamhet vilket kan göra att det där fina tillfället man ville föreviga försvinner innan man hinner ta nån bild. En blixt (kanske t.o.m. den interna) hade kanske också funkat men då hade den behövt slå rätt rakt på för att inte hatten skulle skapa skugglinjer i ansiktet, och det kan ge väldigt platt ljus om man inte är försiktig. 

Just barn är ju som du säger knepiga att fota då de inte gör som man säger, men de är å andra sidan väldigt bra på att vara naturliga framför kameran. Såna här porträtt i miljö tenderar bli mycket bättre än uppstyltade porträtt i studio. Och absolut mer minnesvärda. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Norrskenet
4/4/17, 10:53 PM
#2

Ja, jag hade varken det ena eller det andra. Hon satt i vagnen och var på väg när jag tog en bild "från höften". Jag håller med att man skulle ta och ljusa upp ansiktet. Risken då är att det lätt liknar ett studioarbete.

Bagtjesen
4/14/17, 8:31 AM
#3

Håller helt med JazzBass. Nästan vad som helst som gett en aning ljus på skuggsidan hade varit bättre, och hade gått att sprida ut jämnare i efterhand. Finns små reflexskärmar att ha i bältet och som kan sättas runt objektivet, men jag använder det löst i handen och att det är ett hål i reflexskärmen gör ingen försämring på lite längre håll, men ändå handhållet.


Upp till toppen
Annons: