Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1110 ggr
cessna
2017-03-27 10:44

Ringblixt

Ska skaffa mig en ringblixt för att fotografera makro. Frågan är vilken. Har tittat på Aputure AHL-HC100 (billigast), Nissin MF18 Ringblix och Canon Macro Ring Lite MR-14EX II (dyrast). Eftersom jag ska ha ringblixten främst för makro och inte porträtt kan jag kanske klara mig med Aputure AHL-HGC100? Men den har inte TTL-koppling. Råd, tack!

Annons:
Bagtjesen
2017-04-02 22:19
#1

Du skalll leta efterartiklar som beskriver hur olika bra de olika märkena är. Sedan är det så att bra grejor oftast kostar en slant. Och sedan måste medföljande adaptrar passa de(t) objektiv du planerar att använda, och ev kommande nya "gluggar" du redan kanske tänkt på. JAg har sett många "ringblixtar" som inte är blixtar utan påhängda LED-belysningar. Om inte enskilda LED avskärmas diffusator så blir resultatet ojämt.  En annan anledning till ojämnheter är hur väl "blixtarna" täcker ut t ex ett litet och smalt objektivt med den stora diameterna på ringblixten.  Ringblixt går ju att använda till vanligt foto också där det räcker med kort avstånd, t ex för att lätta upp motivet för ett 50mm objektiv som används på halvdistans för t ex närboild/porträtt. Min Sigma EM- 140 DG (prix ca 3500-4000:-) ringblixt fungerar bra på det viset. Jag ser inte så stora skillnader mellan den blixten och Nikons (men Nikon använder två sidställda blixtar.  Kolla om någon testat en kamera liknande din egen med de blixtar du listat.


MagArne
2017-04-03 07:39
#2

Yongnuo tycker jag håller förvånansvärt bra kvalité för att vara ett lågprismärke på eBay. YN14EX samt YN24EX kan vara värda att kolla upp.

Jag har deras YN560 III blixtar samt RF-603 och YN-560 TX blixtstyrning som fungerar mycket bra.

Försök beställa från EU-land för att undvika extra moms och tull om värdet överskrider 300kr inkl frakt.

Upp till toppen
Annons: