Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1175 ggr
pernillaa
2017-03-23 08:41

Kostnad bröllopsfotografering

Jag som då är amatörfotograf än undrar vad som är rimligt att ta för ett uppdrag som bröllopsfotograf? Jag har hittills bara fotograferat 1 begravning och 2 dop och har nu fått förfrågan om att fota 2 bröllop i sommar. Ärligt tar jag det mest isf för erfarenheten och de vet om att jag aldrig gjort något liknande tidigare. Porträttfoto är heller inget jag gjort tidigare utan jag kommer öva på några par innan bröllopen. Så frågan är alltså vad som är rimligt att ta för en komplett bröllopsfotografering? Jag lägger det hellre i underkant än i överkant. Vad är det minsta ni tycker jag borde ta?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
OlgaMaria
2017-03-23 08:48
#1

Det beror ju på din relation till brudparen också. Om det är vänner hade jag fotat gratis och gett det som bröllopsgåva. Annars kanske du kan ta 500-1000kr beroende på hur mycket som ska ingå. Jag tycker man ska lägga sig lågt när man inte har erfarenhet, både för sin egen skull och för brudparets skull. Om du vill fota fler bröllop i framtiden så kan du se dessa bröllop som övning och exempelbilder du kan visa kommande kunder.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Thotis90
2017-03-23 09:01
#2

Jag hade fotograferat i 4 år när jag tog betalt för mina två första riktiga bröllopsfotograferingar (kände båda paren sen innan). Då tog jag 3000 kr för 3 sammanhängande timmar och året därpå höjde jag till 3500 kr. Nu kostar det 4995 kr.

Hur mycket du borde ta beror på hur många bilder du har tänkt leverera och om det ingår någonting mer. Jag tycker också att du ska ta din erfarenhet/kunskaper med i beräkningen. Eftersom jag inte har sett några av dina bilder så kan jag inte ge något prisförslag.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

pernillaa
2017-03-23 12:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#3

Alltså antal bilder har jag inte funderat så mycket på. Jag lär genom att göra så jag fotograferar hejvilt och plockar ut de bästa och skickar dom digitalt efter redigering. Tanken är att jag ska vara med från förberedelser till festligheterna efteråt.
Det här är bilder från ett dop jag fotograferat.
De jag isf ska fotografera åt är en gammal klasskompis och det andra paret känner jag inte överhuvudtaget utan har sett på byn i princip.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2017-03-23 12:03
#4

Hmm, såg att det inte gick att kombinera stående och liggande bilder här. 2 av bilderna är kapade. :P

Ha en bra dag! // Pernilla

Thotis90
2017-03-23 16:56
#5

#3 Då handlar det om många timmar, med andra ord. Jag tar idag 13 995 kr för heldag á 12 timmar och tog 9995 kr för det som nybörjare, men då hade jag som sagt fotograferat i 4 år redan (är porträttfotograf).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: