Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 654 ggr
Kawonda
3/5/17, 9:27 PM

7D Mark II och 100-400 dålig kombo?

Köpte Canons 100-400 IS USM II men blev besviken då det fokuserade fel. Jag försökte kalibrera det själv men dels blev det inte riktigt bra, dels tyckte jag inte att det kändes rätt att behöva göra det när jag betalat så mycket för objektivet. När jag gick tillbaka till butiken gjorde de ett återköp direkt med motiveringen; "Visst kan vi skicka in det men när du får tillbaka det så har tiden för öppet köp gått ut och det är ju synd ifall du inte skulle vara nöjd då" Jag har ett 70-200 IS USM II sedan tidigare som jag varit supernöjd med, men nu är jag tveksam till om jag ska köpa ett nytt 100-400 ifall det blir likadant igen. Hur vanligt är det? Någon sa att det varit problem just i kombination med 7D Mark II, någon mer som hört det?

Annons:
JazzBass
3/6/17, 7:47 AM
#1

Be om att få köpa objektivet igen efter att de skickat in det på kalibrering till Canon. Hoppas verkligen att de gör det istället för lura det på nån annan. Felfolkuserande objektiv är en garantisak och det där objektivet har ju superbra rykte. Om det fortfarande är dåligt efter det så borde du överväga skicka in rubbet till Canon. Kameror kan också vara felkalibrerade, på fler sätt en ett. Min gamla Nikon D90 fokuserade fel från början vilket åtgärdades på garantin, och min D700 som jag haft sen 2011 hade felkalibrerad sökarbild…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kawonda
3/6/17, 10:19 PM
#2

Det var ju en tanke förstås, att köpa samma igen. Jag kan ju alltid ta med kamerahuset och testa. Jag tror inte att det är huset som krånglar eftersom det funkat bra med alla andra objektiv. Tack för svar!

Martin
3/12/17, 9:39 AM
#3

Som jag förstått det är det inte helt ovanligt att ett objektiv kan behöva finkalibreras ihop med kameran, och jag gissar att ju bättre grejor ju tydligare blir det.

Jag vet folk som använder just 7DM2 med Canons 100-400 med superresultat, har inte läst så mycket i ämnet men har inte läst något om att de inte skulle funka med varandra.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: