Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1372 ggr
tlover
2017-03-02 15:35

Vad kostar det att bli få porträtt taget?

Detta har egentligen inget med själva fotograferingen att göra men då jag vågar gissa att det kan finnas endel proffessionella fotografer här undrar jag om det finns på ett ungefär vad det kostar att få porträtt taget?

Jag skulle nämligen behöva ta några bilder på mig till min tebutik, särskilt då jag håller på med te (typ provsmakning fast för fotots skull).

Då jag skulle behöva ganska många som dessutom är av hög kvalité så tycker jag det skulle vara dumt att be nån göra det gratis och då det är till företag så måste det nog vara ett företag som gör det för bokföringens skull.

Jag behöver bara ett ungefär eller någonstans jag kan ta reda på det (Det är Tärnsjö/Heby/Uppsala som gäller om platsen spelar roll)

l'm back

Annons:
JazzBass
2017-03-03 08:07
#1

Väldigt svårt att säga, beror på tidsåtgång och mycket annat. Själv skulle jag troligtvis inte ta mer än ett par tre hundralappar betalt då såna här bilder antagligen helst ska vara i naturligt ljus och sparsamt bildbehandlade. Men jag tror du bör räkna med minst 500kr ändå.

Många hobbyfotografer tar väldigt bra bilder också till en vettig peng. Om jag var du skulle jag googla på fotografer i din region, och om du inte får napp den vägen så kanske det finns nån fotoklubb som du kan höra dig för med. En ordförande kan säkert ge tips på duktiga medlemmar med egen firma. Sen finns förstås alternativet att kolla upp vilka som fotar för den närmaste dagstidningen. Pressfotografer frilansar ofta och det skulle säkert inte vara nån dålig idé med en sån.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-03-03 08:21
#2

#1 Googlade och efter endel googlande (är jättedålig på att googla) hittade jag lite priser 2500:- och uppåt, ofta för bara en bild och ofta sånt som jag inte får använda i reklam (vilket ju förlorar lite syftet för mig). Så det är nog för dyrt för mig.

Jag kan inte egentligen betala en hobbyfotograf utan att betala ur egen ficka (vilket jag inte har råd med just nu) eftersom då måste jag antagligen betala bland annat arbetsgivaravgifter m.m och det orkar jag inte försöka mig på.

Vi ska försöka oss på att min man fotar, ute för att göra det enklare. Tyvärr är jag en sån som aldrig blir bra på foto

l'm back

JazzBass
2017-03-03 08:54
#3

Märkligt att man inte skulle få använda en bild som är ett rent beställningsjobb i reklam. 🤔Sånt måste ju gå att komma överens om. Och det där priset är ju rent hisnande. Nu bor jag ju inte i Sverige, men inte är Finland så speciellt annorlunda att det skulle ha nån avgörande betydelse. Tänkte bara göra en jämförelse. I höstas när vi gifte oss i Nagu i Åbolands skärgård bokade vi en fotofirma med två fotografer belägen i grannorten Pargas. Det tar ungefär 45-60 minuter att ta sig mellan orterna med bil, beroende på hur väl man lyckas passa färjtidtabellen. De, alltså båda två, var där i god tid på lördagen för att kolla omgivningen och ljuset, och de fotade oss (brudparet), hela familjen, samt dokumenterade både dopet och vigseln inne i kyrkan samt uttåget. Tog säkert 4-5 timmar för dem plus tid för redigering. Det hela kostade oss totalt nånstans mellan 200 och 250 euro inklusive reseersättningar och mervärdesskatt, och de gjorde ett hyfsat jobb även om jag inte var helt nöjd med bildbearbetningen. Jobbade vidare med dem själv en hel del. Totalt fick vi väl 40-50st bearbetade bilder digitalt i full Upplösning, levererade en dryg vecka efter bröllopet. Tyckte det var snorbilligt med tanke på den mängd arbete de lade ner. Hade nästan accepterat det dubbla priset utan att tveka.

Jag tror alltså inte att det är omöjligt att hitta nån som skulle kunna komma och fota dig i 20-30 minuter och ge dig några måttligt redigerade bilder i bra kvalitet för max en tusenlapp. Fattar inte de där fotograferna som kräver såna summor du talar om, att de skrämmer bort folk med såna där priser för rena småjobb?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2017-03-03 09:14
#4

Googlade lite. Här är en som tar 1200kr betalt, belägen i Sala:

http://www.photosbylinda.se/priser/priser-33874165

Här är några fotografer i Uppsala som dock inte anger några priser på hemsidan. Troligtvis är de dyrare, men det kan alltid löna sig att höra sig för ändå.

https://www.jwbild.se/

http://www.addlight.se/

http://www.wallerstedt.se/kontakt/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-03-03 09:27
#5

#4 Det kanske är "storstadspriser" och "småstadspriser" dom som syns högt upp på google i en storstad är säkert väldigt eftertraktad och då ökar ju priset.

Sala är helt klart ett alternativ, får meila och fråga, har sett denna fotografs bilder på annat håll (hennes blogg tror jag) så det känns ju extra tryggt att inte allt är nytt

l'm back

Florrpan
2017-03-03 12:37
#6

Först och främst måste man kolla på varför priset är högt.
Skatt ~30% + moms 25%, Så av 2500kr får fotografen ca 1250kr över till sin egen ficka.

Fotografen måste komma till platsen, planera bilden basrat på ljus och miljö, och ev slå upp diverse belysning/blixtar/diffusor.

Efter bildeerna är tagna ska fotografen hem och redigera, vilket kan ta 30min till 1h , eller mer beroende på hur seriös denna fotograf är med efterbehandlingen.

Du kan säkert hitta någon som ställer upp billigt utan massa professionell utrustning eller dylikt. Men jag tror att fotografer förväntar sig att om man beställer poträttfoto så ska det vara superklass. Testa prata med fotografen om priset?

Annons:
tlover
2017-03-03 12:44
#7

#6 De flesta jag kollade på fotade i studio så då blir det 1½-2h ganska bra timpeng med 1000:- då (glöm inte sociala avgifter m.m.)

Jag kan mycket väl tänka mig att åka till fotografen helt enkelt för att spara pengar

l'm back

Florrpan
2017-03-03 12:55
#8

#7

Frågan är… varför behöver du självpoträtt till din tebutik? Det är väl inte bilder på dig som du ska sälja?

tlover
2017-03-03 13:04
#9

#8 Nej men det är delvis mig själv jag ska sälja. Delvis är det en webbutik och många känner sig säkrare att se den som är bakom butiken (du vet, "vi jobbar här" eller liknande så brukar sånt finnas). Delvis så säljer jag även föreläsningar och provsmakningar och för reklam till detta och infon om detta på hemsida så behövs detta (så typ en produktbild i brist på bättre förklaring).

Det kan ev även vara aktuellt på vissa sociala media

Nu är det kanske inte alla fotografer som skulle vilja fota mig "in action" när jag häller upp te m.m.  men det är ju något jag får fråga helt enkelt

l'm back

Veda
2017-03-05 18:17
#10

Borttaget, jag tänkte fel.

tlover
2017-03-05 18:21
#11

#10 Behöver även "In action" men när du säger det, jag behöver nog ta nytt idkort snart. Hinner jag inte eller inte har råd innan dess så kan jag ta det om inte bilden jag har nu är bättre (bröllopsbild men inte med bröllopsklänning som syrran tagit) till "Om oss" delen på hemsidan. 

Frågan är om jag får använda den på hemsidan, men om det blir aktuellt får jag fråga på plats.

l'm back

Veda
2017-03-06 07:56
#12

#11 Du hann tydligen läsa innan jag tog bort det. Kom på att körkortsbilder är analoga och man måste därför skanna dem. Jag har själv en körtkortsbild på min hemsida och jag har frågat fotografen om lov. Det är förstås inte säkert att alla tycker att det går bra.

JazzBass
2017-03-06 08:14
#13

Passfoton är väl inte annars heller nåt vidare bra alternativ. Allt som gör ett porträtt trevligt är ju förbjudet för passfoton. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Veda
2017-03-06 08:22
#14

Nej, passfotot, går bort. Det tas ju i en automat hos polisen och man får inte några kopior. Körkortsbilder är friare.

JazzBass
2017-03-06 10:09
#15

#14 -  Jaha, det var nytt för mig. Här (i Finland) ska polisen ha passfoton enligt högt uppställda kriterier även för körkort, om jag nu inte missat nåt. Det har aldrig varit fråga om nåt annat än passfoton här, när folk ska ha körkort. Tror digitala bilder (bildfiler) duger nuförtiden också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2017-03-12 09:51
#16

#6 Fast håll med om att 2.500 för "oftast en bild" och där bilden inte får användas till reklam när det är syftet är väl mastigt, oavsett skatt och moms. Resultatet blir ju 2.500 för ett foto som kunden inte kan använda.

Jag betalade 5.000 för bröllopsfoto, ca 1,5 timme på plats och oklar tid i övrigt. Fick väl ett 50-tal foton levererade via dropbox. Det tyckte jag var billigt och det var också en form av kompispris då vi kände fotografen. 

tlover: Vad är det som säger att en hobbyfotograf inte kan ha en firma, eller använda någon av faktureringstjänsterna som finns? Sålänge du får en faktura behöver du ju inte bry dig om arbetsgivaravgifter osv. Du köper en tjänst - du anställer ingen.

mvh Martin

tlover
2017-03-12 10:57
#17

#16 Det är mest för att jag inte riktigt har koll på reglerna som jag inte vågar med detta.

Kom på en sak, båda mina systrar är bra fotografer och min lillasyster ska nog hit nån månad innan jag fyller år, tror ni man vågar be om det som födelsedagspresent eller är det för mycket? Vanliga födelsedagspresenter är ju inte så dyra (iallafall i vår familj)

l'm back

JazzBass
2017-03-12 14:28
#18

#17 - Absolut kan du det, tycker jag. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2017-03-12 21:05
#19

Håller med JazzBass, det tycker jag också att du kan göra! Det hade jag nog frågat ett syskon även om jag inte fyllt år om de var duktiga fotografer 🙂

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: