Annons:
Etikettövrigt
Läst 899 ggr
felixhaljeskog
2017-02-23 22:24

Dator för bildbehandling

Så, jag köpte en ny dator för inte så jättelänge sen, några månader ungefär, när jag kollade den så glömde jag kolla skärmen och det visade sig vara det sämsta tänkbara TN. Tänkte att jag kanske kunde stå ut ändå, men det visar sig vara alldeles för krångligt att hålla på att redigera på denna då jag måste kolla på andra enheter för att se så bilden blir rätt.

Så nu tänker jag sälja denna jävligt bra dator med dålig skärm, och införskaffa mig en ny, igen. Så jag har kollat runt lite och hittade denna, och tänkte bara höra med er som kanske är lite mer insatta i datorer för bildredigering, om denna kan tänka sig vara bra, eller om ni har något annat alternativ?

Tacksam för svar! 👍

Annons:
[VSK]
2017-02-24 12:29
#1

Jag är ingen fena på bärbara men jag tycker denna ser helt okej ut. Komplettera med 8GB minne till så är du med i matchen. Vissa föredrar IPS och andra inte, men jag har själv TN till stationära (förvisso 10-bit skärm) men tycker det är förjäkligt att finjustera bilder med den då jag samtidigt måste skala i Windows 10. Det som knappt ser okej ut i min TN ser helt okej ut med IPS eller OLED av de jag jämfört med.

Det som ser fint ut på pappret är ju processorn, dedikerat grafikkort samt matt IPS i Full-HD samt storleken på skärmen. Sen bakgrundsbelyst tangentbord är ju aldrig fel.

Men hade jag varit dig så hade jag nog försökt googla lite på själva panelen i datorn, för du vet väl om att IPS kan både blöda och glöda mm. Man kan aldrig veta i förvägoch det är ett litet lotteri detta då ena skärmen inte är den andra lik till 100% gällande detta. Sen det där med färgerna. Du lär få kalibrera skärmen oavsett om du skall satsa på annat än komprimerade internetbilder. 

Batteritiden är ingen höjdare men gissningsvis så är inte det prio i ditt fall ändå. Får du ut 1.5 timme i Photoshop "normalt" användande så får du nog vara glad.

Jättesvårt att svara på din undran faktiskt, men har gjort det jag kunnat utan att sitta och googla på produkten.

JazzBass
2017-02-24 13:33
#2

Du har inte funderat på att bara skaffa en hyfsad extern skärm?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2017-02-24 22:19
#3

Tack för svar VSK! Ska kolla upp det där med glödande osv å se vad som menas, å se så att allt blir rätt denna gång!

#2 Funderade på det, men då jag inte använder mig av ett skrivbord när jag använder datorn så blir det bara krångligt att ta fram å ställa undan hela tiden. Men jag har tänkt tanken 😃

felixhaljeskog
2017-02-24 22:30
#4

Kollade upp detta med glödande och blödande nu, och glödande tror jag inte att jag skulle störa mig på riktigt ifall det hände, blödningen kan ju dock bli riktigt irriterande, men det kan väl hända i stort sätt alla LCD skärmar om jag fattat de rätt?

[VSK]
2017-02-24 22:48
#5

#4

Mig veterligen så svar ja när det gäller IPS. Men du kan ju leva med det om du bara är medveten om det. Är ju inget knas att flytta bilden i Photoshop så att du ser allt. Beror väl lite på hur pass lättirriterad du är he he.

Vår tv i vardagsrummet är inget man vill se en mörkt film på om man är lättirriterad precis, men en gammal räv som jag bryr mig inte så mkt. Börjar ju få så taskig syn så snart ser jag väl inte tv:n ens 😂

felixhaljeskog
2017-02-25 09:34
#6

Men hur ofta är det man får en blödande skärm när det kommer till IPS? Och vad finns det för andra skärmar som e bra för bildredigering?

Annons:
[VSK]
2017-02-25 20:26
#7

#6

Måste vara stört omöjligt att svara på hur många IPS som inte är 100% felfria. Betalar man dyrt så finns det IPS som är tilltänkta för bildredigering mm och de är alla kontrollerade men kostar därefter (menar nu stationär skärm).

Enklast är nog att du letar efter nån bärbar och sen får du googla helt enkelt och se om många ägare har problem med sina skärmar eller inte.

Eller så får du åka till butik och höra om du får testa datorn på plats innan köp, men den chansen är nog rätt minimal.

felixhaljeskog
2017-02-25 21:53
#8

#6 Okej så man kan säga att det är lite som ett lotteri? Hur är det med VA skärmar, e dom bra?

[VSK]
2017-02-25 22:23
#9

#8

Jag har ingen erfarenhet av den sortens panel så jag törs inte säga nåt om den. Googlar man så finns det vissa som gillar den panelen och andra som gillar annan panel osv.

Oavsett vad, så lär du kalibrera din skärm antar jag samt fixa så du har korrekt belysning i rummet datorn står. Detta är ett måste om du skall jobba lite mer professionellt. Glöm inte bort det som kommer stå bakom din rygg utifall skärmen du köper inte är matt. 

Det är länge sen jag läste om belysning så jag minns inte vilka värden man skall ha, men jag får hänvisa dig till google igen faktiskt.

Stort lycka till med din jakt på bärbar dator.

felixhaljeskog
2017-02-26 18:42
#10

#8
Okej får läsa lite mer om dom för jag har också hört att dom inte är allt för jävliga hehe.
Oja det är ju en självklarhet, ljuset i rummet brukar jag inte vara så jätte noga med, förutom att jag iallafall brukar sitta i dovt ljus när jag redigerar. Proffs är jag då inte så utgår inte riktigt från hur dom gör, jag e ju mer hobbyfotograf.

Tack så mycket!

[VSK]
2017-02-26 18:46
#11

#10

Jag läste lite om det där med ljuset i det rum man har datorn i och jag insåg rätt snabbt att jag inte behöver bry mig om det då jag är fel målgrupp för rätt belysning 😃

felixhaljeskog
2017-02-26 20:20
#12

Hahaha det är säkert jag med 😃

[VSK]
2017-02-26 20:29
#13

🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: