Annons:
Etikettövrigt
Läst 3056 ggr
Hiro
2017-02-14 21:00

Bästa sättet att lagra bilder

Jag tror detta kan vara den bästa iFokus gruppen att vända sig i detta fall, jag har tagit galet mycket bilder över åren på allt mellan familjeträffar till evenemang. Problemet är att jag inte vet var jag vill lagra bilderna, i början hade jag alla på en TB minne typ hårddisk MEN den gick sönder. Har haft på laptops som "bara ligger" annat än då jag för över gamla bilder och även från allra första början hade jag på UZB. Nu mera har jag alla bilder på skivor i dubbel uppsättning men vilket sätt tycker du är bäst att lagra hutlöst med bilder (+ videos) och varför??

Annons:
felixhaljeskog
2017-02-14 22:42
#1

Jag kör också på skivor då jag inte riktigt litar på dagens teknik, känns som att externa hårddiskar går sönder bara hur som helst utan någon speciell anledning, skivor för mig har alltid hållit länge, så jag fortsätter på de spåret, billigare dessutom!

Hiro
2017-02-14 22:44
#2

Ah okej, tycker det känns så opraktiskt i och med att även fast jag köpt skivor som rymmer mycket så har jag ändå sjukt mycket skivor och det är sås vårt att hitta när man söker en speciell bild :s

Spectabile
2017-02-15 14:12
#3

Jag lagrar fotona på två externa hårddiskar som speglar varandra. Havererar den ena så finns den andra kvar. Det är inte troligt att båda havererar samtidigt..

Florrpan
2017-02-15 18:20
#4

Bilder på skivor låter som det osäkraste sättet att lagra bilder på. Först och främst kan skivor enkelt gå sönder, sen blir ju användningen av CD-spelare allt mindre. Jag har inte haft en CD-spelare på kanske 6 år eller mer. USB stickor låter bättre för framtiden, smidigare och billigare.

Det bästa är att ha en hårddisk i datorn endast för backup av viktiga filer. Bärbara hårddiskar från Seagate faller bord direkt, alla hårddiskar från Seagate faller bort enligt mig, riktigt skräp man inte kan känna sig säker med.

Du kan betala 19kr/månad för 100GB lagring i google Drive. Finns även andra tjänster med liknande priser. Har själv 1TB på Asus Cloud.

Men som jag har 
1 hårddisk med allt arbete
1 hårddisk som endast används när jag ska göra backup.

felixhaljeskog
2017-02-16 11:49
#5

#4 Beror ju helt på hur man hanterar skivorna, en hårddisk går t.ex. lätt att tappa i golvet, vilket elektronik nu för tiden inte brukar gå så bra ihop med. Sedan har jag svårt att se att cd/dvd/bluray uttagen försvinner från datorerna inom dom närmsta framtid.

Som sagt jag personligen har aldrig lyckats lagra något lika länge på en hårddisk som jag gjort på en skiva, usb minnen har jag dock aldrig provat riktigt. 👍

Florrpan
2017-02-16 15:04
#6

#5 Skivor är klumpiga, långsamma, tar plats, innehåller lite informatio. De kan repas och gå sönder. Kolla på många moderna datorer, finns inga spelare för skivor. Operativsystemen kommer numera på USB-sticka också. Har själv köpt W10 USB. Alla spel säljs digitalt också.

Att köpa ett vanligt SDHC eller microSD kort på 32-128GB skulle vara mycket smidigare än att köra DVD skivor. Hur många DVD skivor får plats på ett 32GB minneskort?

Absolut bästa är fortfarande att ha en hårddisk i datorn endast för media. Då pratar jag inte om en extern hårddisk du kan tappa i golvet. Finns relativt billiga 4TB diskar att köpa.

Annons:
felixhaljeskog
2017-02-16 16:13
#7

Allt det där går att säga om externa hårddiskar också, beroende på hur mycket pengar man lägger på en. Jo jag säger inte att de inte finns datorer som inte har dvd uttag, men majoriteten har ju fortfarande det, sen kommer det säkert som du säger att bli mer å mer till usb, men det tar jag då, just nu kommer jag fortsätta med skivor tills den dagen kommer då jag inte längre har något val. Somsagt jag litar inte på dagens elektronik, den går sönder alldeles för lätt.

Florrpan
2017-02-16 17:45
#8

#7 Jag har aldrig sagt att man ska använda externa hårddiskar, förespråkar intern lagring för backups. Men bara för att disken är extern så betyder det inte att den kommer bäras runt överallt. Moderna SSD diskar går inte heller sönder av att falla i golvet, samma gäller minneskort.

Jag har fortfarande Mekaniska hårddiskar som har snurrat i 7-8 år nu. Jag har även program som visar mig statusen för dessa hårddiskar, och har alltid min extra lagringsdisk för att lägga över alla arbeten och bilder.

Ingen i min familj har en DVD spelare som används. Precis som disketter kommer skivor för privatbruk snart dö ut. Det är lite dubbla budskap att säga att man inte litar på modern "elektronik" medan man sitter och bränner på skivor.

Att betala 19kr/månad för t.ex Google Drive 100GB och ha filerna där kommer alltid vara säkrare än fysisk lagring, du behöver inte heller släpa runt på saker för att komma åt filerna. Brinner huset ner kommer varken hårddiskar eller skivor att räddas.

Alternativt  köp en NAS som har RAID/speglade diskar och du kan aldrig förlora din data, om nu inte huset brinner upp.

Med allt detta  sagt, det bästa sättet att lagra bilder är av helt logiska själ INTE skivor.

Hiro
2017-02-19 12:07
#9

Att lagra på moln och dyl är inte ett alternativ för mig. Valen jag har är väl mer eller mindre CD, usb eller hårddisk?

Florrpan
2017-02-19 12:12
#10

#9 Eller en NAS i ditt egna nätverk.

Men förstår inte varför  molnet inte är ett alternativ, om du nu inte har ett väldigt begränsat nätverk.

felixhaljeskog
2017-02-21 16:23
#11

#8 Men vad är det för hårddiskar du använder?  Tänkte på tillverkare å så, för jag hör nästan bara illa om sådant nu för tiden då dom bara verkar självdö av någon anledning, fast sen kan de ju vara så att dessa personer köper en hårddisk för 400 spänn liksom vad vet jag. Men finns det externa diskar som håller i flera år så lyssnar jag.

Jag skulle inte riktigt kalla cd skivan för modern teknik, inte längre iallafall. Sen e de ju så att jag använder ju modern teknik dagligen, dator, mobil osv men datorn är inte ett minne som jag vill spara för resten av mitt liv, den går att byta ut, vilket inte fotografier går att göra ifall dom skulle försvinna. Har försökt för jäves att få tillbaka min sambos halva liv i bilder som låg på en extern hårddisk som en dag bara vägrade fungera, och det är det som skrämmer mig lite med sådana. CD/DVD/bluray skivor däremot har jag aldrig varit med om eller hört att dom bara en dag slutat fungera utan en repa på.

Men ska absolut läsa på lite mer om hårddiskar, å kolla lite jämförelser, för det skulle ju vara skönt å slippa bränna varje gång .

Florrpan
2017-02-21 18:23
#12

#11

Som jag sa i tidigare inlägg. Mina hårddiskar har varit aktiva varje dag i snart 8 år, några av dem har börjat lägga av av helt logiska anledningar; Ålder! Det handlar inte om dåliga hårddiskar alla gånger. Dåliga användare finns det gott om. Man bör veta vad man sysslar med, defragmentera hårddiskarna och städa omvartannat.

Det handlar också om att INTE ha alla bollar i samma korg. Att ni förlorade alla era bilder är i slutändan ert fel eftersom ni litade och lagrade allt på ett ställe utan att tänka efter. Hade dessa bilder legat i molnet hade ni varit säkra. Ni skulle även kunnat skruva upp lådan och koppla in hårddisken manuellt för att utesluta om det var hårddisken som kraschat eller bara adaptern.

Samma gäller med CD/DVD skivor. Lagrar ni endast på skivorna så är ni bara dumma. minst 2 kopior av ALLT ska finnas på TVÅ separata ställen, alltid.

Toshiba eller Western Digital är det som gäller. Seagate finns inte på listan för mig. Den sista Seagate jag hade ligger i en kartong med ett stort rött kryss på sig.

Enligt tester är Toshibas diskar de absolut pålitligaste med 0% chans att krascha i relation med t.ex Seagate på 15%. Kolla in Backblaze och deras tester.

felixhaljeskog
2017-02-22 20:29
#13

Okok hur ofta byter du ut dina hårddiskar? Tänkte 8 år är ju en rätt bra ålder på en hårddisk.

Oja självklart har man backup, den läxan har man ju lärt sig hehe, testade även det du skrev med att koppla in den manuellt men det funkade inte heller, du verkar ju vara rätt insatt, vet du om det finns någon chans att komma in i en extern hårddisk som inte funkar varken externt eller när man kopplar in den manuellt?
Har hört att man kan skicka in den till personer som kan fixa tillbaka bilderna, sen om de e bluff eller inte vet jag inte riktigt.

Haha varför gör du dig inte av med den istället? Men okej, ska kolla lite med Toshiba, tack för tipset!

Annons:
Florrpan
2017-02-23 06:28
#14

#13

Nej, inte  ofta. Har faktiskt bara haft en hårddisk som har gått sönder, och då har jag varit medveten om att den inte varit helt okej, så bara lagrat oviktiga saker på den, tills det att jag slängde ut den helt (men den går fortfarande att köra, så sparar den "i fall att").

Har fortfarande väldigt gamla Samsung Spinpoint på 80-250GB fungerade i gamla datorer som andra familjemedlemmar använder. Har en aktiv 250GB Hitachi hårddisk i min moderna dator(MÅNGA år på nacken). Enligt systemtester och klusterkontroller är den fortfarande 100% driftbar.

Det finns labb som öppnar hårddiskarna och läser av magnetskivan direkt. Detta är ingen bluff. Du kan däremot inte göra det själv hemma utan denna speciella utrustning.

Vill du kolla hälsan på dina egna hårddiskar så kan du använda detta program:

http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

felixhaljeskog
2017-02-23 12:26
#15

Det va som fan, du har nog vänt min åsikt lite. Har aldrig tänkt på att defragmentera å kolla hälsa osv på hårddiskarna. Förstår nu varför vissa inte håller så länge bland "vanligt" folk.

Okej då förstår jag!

Tack ska ladda ner det!

Spectabile
2017-02-27 14:27
#16

Finns en artikel i PC för alla idag som tar upp detta med backup

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.671117/skydda-filer

Martin
2017-03-12 10:06
#17

Jag kör med backup på intern hårddisk och med jämna mellanrum lägger jag över till en bärbar hårddisk som förvaras på annan plats än hemmet.

Har funderat på olika molntjänster men aldrig kommit loss, men skall kolla Google drive mer nu efter tips i denna tråden. Tack!

mvh Martin

19sextio7
2017-03-18 18:59
#18

Jag är av den gamla stammen o litar inte på att någon tjänst på nätet, allvarlig säkerhetsläckor uppstår fortfarande. Allt som är uppkopplat är i farozonen för elaka attacker från cyberpirater (eller vad de än kallas).

För min del bränner jag ner på DVD-skiva (fortfarande) och backar upp till en extern disk. Inget varar för evigt så jag lägger inte ner mer energi än så (det är fullt tillräckligt för min del o om inte så har jag ingen annan än mig själv att skylla).

Mitt tips är: Välj ett alternativ som inte inkluderar nätet, t ex ett par externa hårddiskar. Kanske kan det vara värt att investera i ett vattentätt, brandsäkert litet kassaskåp?

Florrpan
2017-03-20 01:32
#19

#18 Sen måste man fundera på skalan av nätet. 

Även om säkerhetsläckor uppstår så står dem där med några miljoner krypterade inloggningar. Sen ska de specifikt välja dig. Vad finner dem då? En bunt bilder de inte har användning av. 

Allt måste komma i perspektiv. Ingen vill ha våra bilder från en molntjänst. Ingen kommer att ladda ner våra bilder från en molntjänst även om de hade dina direkta inloggningsuppgifter. 

Kollar vi på t.ex Google Drive så har man dubbel-kontroll vid inloggning, dvs, du loggar in, sen får du ett SMS med ett kod för att dubbelbekräfta att DU är DU.

Om någon gör sig mödan att hacka världens största lagringstjänst för att stjäla DINA bilder (som är helt säkert förvarade även om ett datacenter brinner ner), ja, då är du en otroligt duktig fotograf.

Släpp rädslan och använd dagens säkraste sätt för att förvara de viktigaste minnena i ditt liv.  Det är större chans att dina bilder brinner upp än att någon loggar in på ditt konto och raderar dem.

19sextio7
2017-03-22 12:58
#20

# 19 (off topic… typ) Sedan 20 år tillbaka har jag levt i en uppkopplad digital värld full av ettor och nollor. Jag har sett nätet växa, virus komma och gå (som drabbat både stort och smått), sett säkerhetsläckor av dignitet på verkligt viktiga sidor/baser. Jag har sett "de mest skyddade" bli kapad och ibland har hela databaser raderats. Listan kan göras lång men kardemumman är att när det skapats något "idiotsäkert" så kommer det en större idiot och visat att så inte är fallet. Jag fattar den ofantliga trafik som pågår på nätet världen över. Det handlar ju så klart inte om lilla mig och intresset för det som är mitt (inte ens om jag var superkändis med explicita bilder) jag är bara jag med mina (-för andra än mig-) betydelselösa bilder…
Databaser hackas i tid och otid, stora mängder av information raderas/omdirigeras/kopieras osv. av hackers eller cyberpirater (eller vad dom nu kallas). Ibland bara för att dom kan, ibland för att dom får ersättning och/eller berömmelse i de kretsar det räknas. Det handlar sällan om en attack mot en enskild (helt vanlig okänd) individ, det handlar om en attack mot många och i mängden - tro det eller ej - då är jag någon som kan bli drabbad. 

Rädslor har väldigt lite att göra med hur jag föredrar att göra, vad jag litar på och/eller vad jag tycker fungerar för mig, därav mitt bidrag i inlägget. 

(on topic… typ) Står fast i det jag skrev tidigare (gammal räv boar i trygg lya)🙂.

Annons:
Florrpan
2017-03-22 14:52
#21

#20 Det handlar mer om din okunskap kring ämnet, vad du tror "hackat" innebär och den uppfattning du har fått . Att lyssna på media och hur de berättar kan vara väldigt vilseledande. Det saknar verklighetsuppfattning och den okunnige skapar gärna en egen verklighet om vad detta innebär. Jag berättar gärna lite och hoppas, för din och dina bilders skull, att du ändrar uppfattning :)

Ge mig ett exempel på där någon "hackat" en tjänst raderat allt på tjänsten, sen kan jag berätta varför det idag inte kommer ske.

Jag ska ge dig lite grundläggande fakta om hur ett system fungerar.

Databas = Användaruppgifter, länkningar till filer mm (inga fysiska filer finns här).
Lagring = Alla fysiska objekt, bilder, filer jadajada.

När man pratar om att en tjänst "läckt" lösenord betyder det att någon lyckats lista ut hur man  extraherar data från databasen. Detta är första steget. Här får man alltså tag i en bunt data som är krypterat. Men detta innebär inte att något raderas, det innebär ENDAST att man lyckats få tag i krypterade uppgifter, man kommer aldrig åt systemet, för det krävs fysisk närvaro på serverhallen(arna).

T.ex, om ditt lösenord ser ut så här "GurkAn73" så är det här den enda man ser i databasen om den använder MD5 HASH kryptering "59560c23c2a4ea4cff7cf6b16c1621a8"

Nu har dem alltså miljoner slumpmässiga siffror som måste avkodas för att att ta reda på lösenordet samt användarnamnet, detta kan ju ta några år eller så. De flesta tjänster använder troligen en ännu tyngre kryptering.

Vad gör dem när detta är avkodat? Beroende på vilken tjänst kan dem nu logga in, men i vilket syfte? Inte för att radera saker, det kan jag lova. Men låt säga att dem på något mirakulöst sätt lyckats hacka en av de största tjänsterna på webben för lagring, som alla använder någon sorts av dubbel-verifiering, då tar det stopp. För att dem då ska kunna logga in på DITT konto behöver dem DIN telefon också. Ser du problemet?

Samma visa när jag loggar in på min lagring från en annan dator. Har inte jag telefonen på mig så kommer jag inte in. Om någon här lyckats lura systemet ett steg till, då får jag ändå ett mail att "någon loggade in på ditt konto, var det du?" Där jag kan välja åtgärder för detta om det inte var jag.

Nu över till lagringen. "Molnet" som det kallas är ett nätverk på tio till hundratals skyddade serverhallar världen över. Låt säga att någon atombombar Googles serverhall i Dublin, vad händer då med dina filer? Ingenting. För dina filer ligger speglade hos alla de andra serverhallarna världen över. Så om någon serverhall mot alla odds totalt förstörs så betyder det ändå att dina filer ligger kvar och är redo att användas från en annan server, du kommer inte märka skillnaden.

Jag hoppas detta ger dig lite bättre insikt i hur dina filer skyddas. Din rädsla mot teknik är befogad, jag förstår varför man kan känna sig otrygg. Men om någon hackar någon tjänst är det för att få personlig info och kanske få tag i dina bankuppgifter. Jag som är lite mer insatt i säkerheten på de system jag använder är lite mer trygg. Hoppas även du får lite bättre uppfattning nu :)

Florrpan
2017-03-22 14:59
#22

Efter allt detta sagt. Om någon ändå raderar dina filer i molnet, så har du kopior kvar i hemmet. I slutändan  så är det säkrare att lagra det viktigaste i molnet, för om ditt hus med alla kopior brinner ner, så kan du alltid hämta hem det igen.

Thotis90
2017-03-23 09:10
#23

Jag lagrar mina bilder på datorn, två externa hårddiskar och ett usb-minne. Jag har läst att usb-minnen är bättre än externa hårddiskar.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

hydman
2017-04-23 07:11
#24

Det är klart att det alltid finns en "risk" att ladda upp saker på externa servrar. Har man extremt känsliga bilder kanske man ska tänka ett varv eller två. Men jag tror inte att så värst många på detta forum arbetar med så känsliga detaljer. Jag har fotograferat något skyddsobjekt och dessa har jag då hanterat i särskild ordning, både för min skull och för annans skull. Sammantaget, man har ganska lite att vara rädd för när det kommer till sekretessaspekten vid uppladdning. Sannolikheten att det blir inbrott hemma hos en själv och de snor ditt lokala lagringsmedia ska heller inte underskattas i så fall. Detta gäller även för brand i lokalen, diskar som pajar, skivor som repas etc. I min värld är risken för detta betydligt större än att filerna försvinner från molnet (om man använder en seriös aktör). 

Så här har jag det:

Alla bilder tas in till en arbetsdator och flyttas därefter till en extern HD som speglas för extra säkerhet. Denna disk kopieras till ytterligare en lokal HD samt att filer skickas upp i molnet med automatik. Summa sumarum 2 lokala platser och en i molnet. Sett till kostnaderna anser jag att mitt skydd är bra. Det är även lättarbetat och jag får ett bra arbetsflöde.

SilverRosen
2017-05-04 14:37
#25

Jag har en uppsättning av alla originalbilder från barndomen till nutid på en extern hårddisk och en uppsättning blandat redigerade/original-bilder på den stationära datorns D: disk.

Det tycker jag fungerar utmärkt. Vi byter extern hårddisk antingen när vi märker att den börjar krångla eller behöver större minne, ungf var 4'e år.

Florrpan
2017-05-04 22:21
#26

#25 Det fungerar utmärkt, tills ditt hem brinner ner eller något annat fysiskt händer.

SilverRosen
2017-05-05 08:11
#27

#26 Sannolikheten är inte så skrämmande stor, så jag nojar inte i onödan.

Jag känner en som gick genom Oh-My-God-Mina-Bilder-Är-Borta-fasen och hen överlevde chocken. Hen hade bilder från 60-talet till nutid, ett helt liv!

Skulle gissa att det är större katastrof för en yrkesfotograf som min morbror, men han sparade allt på skivor och hade endast 1 incident med försvunna bilder på 40år.

Annons:
Florrpan
2017-05-05 12:38
#28

#27 Absolut. Men är man väldigt rädd om sina bilder så skulle jag alltid lagra de allra viktigaste utanför hemmet, i t.ex Cloud Drive.

hydman
2017-05-10 06:40
#29

Håller med om att flera diskar på samma plats ger en hyfsad villfarelse av trygghet. 

Sedan finns det ytterligare en fördel med en uppsättning molnlagrade filer. Du har åtkomst överallt där du har internet.

Spectabile
2017-05-11 14:35
#30

Har man 2 externa diskar som jag har, så har jag ju självfallet den ena på annan plats än mitt hem 🙂

ru4real
2017-05-11 14:59
#31

Kan ju bara infoga att vill man bara liite säkrare man man köra med hårddiskar som är gjorda för servrar. Har lite bättre livslängd eftersom de är byggda för att accessas mer och oftare. Inte speciellt mycket dyrare. De har även andra fördelar som att de är tänkta att alltid vara igång, man stänger sällan av en server.

Hiro
2017-05-11 16:33
#32

Kan avsluta diskussionen, använder en extern hårddisk + en av mina äldre trogna bärbara datorer som backup

hydman
2017-05-13 15:40
#33

#30

Blir det inte jobbigt att hämta den varje gång du ska ta back-up och sedan lämna tillbaka den igen?

Spectabile
2017-05-13 19:30
#34

#33 Nä, jag tycker inte det är särskilt jobbigt, den befinner sig på promenadavstånd från hemmet. Jag tar hem den ca 4 ggr/år. Skulle datorn o den externa här hemma gå förlorade så tappar jag ungefär 3 månaders backup. Det kan jag leva med i så fall 🙂

Annons:
hydman
2017-05-14 09:29
#35

#34

Men om du bara tar hem den 4 ggr per år så måste det ju saknas en faslig mängd bilder där emellan? 3 månaders back up är ju trots allt några tusen bilder. Att förlora en (1) bild kan ju vara ganska ödesdigert. Det kan inte jag leva med. 

Detta är ju ingen back upp utan en subjektiv manuell överföring av bilder vid tidpunkter man 1) kommer ihåg 2) finner lämpliga. 

En back up bör ju säkerställa att alla bilder backas up samt att detta sker så automatiserat det bara går.

Florrpan
2017-05-14 11:04
#36

Att återkomma till molnet. Genom att plocka ut sina bästa bilder och slänga upp på molnet ofta så minimerar man risken att förlora sina viktigaste bilder. Samt att man alltid har tillgång till dem.

Men majoriteten här är ändå emot dagens säkraste lagringsalternativ?

Spectabile
2017-05-14 14:15
#37

#35 Om jag har tagit foton som är av större betydelse så kan jag hämta hem den vid behov. Jag håller inte strikt på att det ska vara 3-mån intervaller, det vore dumt att ha det tänket. Det senaste halvårets foton har jag i datorn + en extern här hemma. Det krävs att båda går åt skogen samtidigt vilket inte alls är omöjligt. Men då har jag fortfarande den andra externa kvar som finns på annan plats.

#35, #36 Jag har redan en del foton på onedrive 🙂

Martin
2017-05-16 11:50
#38

Hydman, Florrpan (och ev andra) som använder molnbaserade tjänster:

Vilka tjänster rekommenderar ni? Har läst om Asus och Googledrive i tråden. Fördelar/nackdelar?

Går det att ha automatisk backup till molnet eller blir det att man måste aktiva uppladdningen? (inget svårt i sig, undrar mest om arbetsflödet ni använder). Jag har länge funderat på att skaffa en bra molntjänst som jag tror är det bästa men jag har aldrig kommit till skott. Nu när jag är pappaledig några månader har jag det som ett projekt, att dels få en bättre och stabilare "backuplösning" än den jag använder idag och dels gå igenom ett antal foton som legat och inte blivit genomgångna.

Någon skrev också att det nog är värre för en yrkesfotograf att bli av med sina bilder än en privatperson. Det kan såklart vara förödande för en yrkesfotograf att bli av med sina foton beroende på vad denne har fotograferat och ifall produkten är levererad eller inte.

För egen del som privatperson har jag ett antal foton (mina nyfödda barn, minnen från avlidna familjemedlemmar osv) som inte på något sätt skulle kunna repareras vid en förlust av dem. Då skulle de vara borta för alltid och jag skulle gräma mig oerhört.

mvh Martin

Florrpan
2017-05-16 13:41
#39

DropBox är väldigt populärt. 2TB lagring för ca 100kr/m
Sen har du google, 19krkr/m för 100GB

Båda dessa tjänster har dock gratis lösningar, om du inte har behov av jättestor lagring. Har du en Android telefon har du per automatik 15GB gratis. Den ligger redan på din telefon också.

Med windows får man OneDrive ca 5GB gratis.(borde finnas på din dator)

https://www.dropbox.com/business/pricing
https://www.google.com/intl/sv_ALL/drive/pricing/
https://onedrive.live.com/about/sv-se/plans/

Alla fungerar på samma sätt. Det skapas en mapp på din dator, alla filer du lä'gger i den mappen laddas upp i molnet där de ligger tryggt. Sen kan du komma åt bilder och filer från vilken mobil eller dator som helst.

hydman
2017-05-17 21:55
#40

#38

Allt som ska ske manuellt, oavsett om det är till molnet - eller ännu värre en disk som ska hämtas och ställas tillbaka - är, enligt mitt sätt att se det, inte tillräckligt bra. Det bästa är ju om flödet är hyfsat automatiserat från importen av filerna från kort eller motsvarande. 

Det finns säkert ett antal bra tjänster. Jag använder Jottacloud. Säkert inte billigast men smidigt, tillförlitligt och med bra hastigheter upp.

Upp till toppen
Annons: