Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1937 ggr
Camijoh
2/5/17, 11:25 AM

Oskarpa bilder?

Hej! Vet inte riktigt om detta ligger rätt, men hoppas inlägget passar. Har problemet att fokus inte alltid verkar funka, händer kanske var 10e bild. Använder mig av ett begagnat (köpt genom butik för ca 1 år sedan) Canon 70-200m f2,8 IS USM (problemet uppstår både med och utan IS). På bilden som är med här använde jag mig av Canon EOS 550D, har dock köpt ett demoex Canon 7D Mark II och när jag använde det i förrgår så var det samma problem. Hela bilden blir oskarp, just denna bilden var i rörelse men samma sak händer om motivet är stilla (vad jag vet så är jag också still). Blir frustrerad, skärpan blir aldrig riktigt helt okej heller. Trodde först det var kameran, men eftersom samma problem är kvar så gissar jag på objektivet (har inte råd att köpa ett nytt nu, har ett 18-55mm och tror inte problemet har uppstått med det - inte helt säker dock!). Eller så jag har inställningar som inte är så bra, denna bild har 1/640, F4.0, ISO 800. Tror problemet uppstår oftare när det är sämre ljus (fotade i förrgår vid 15.00, mulet och tråkigt - tyvärr verkar det som att vädret ska fortsätta vara såhär) och då var inställningarna runt 1/400, F3,2, ISO 1000 - stilla motiv (häst och människa) men inte jättestora kontraster mellan motiv och bakgrund (har för mig att kameran kan ha svårt att fokusera om det är mindre konstraster, stämmer det?). Skulle vara jättetacksam för synpunkter, känns inte som det ska vara såhär? Tack på förhand!!

Annons:
[VSK]
2/5/17, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Synd du inte kunde lägga upp större bild.

Det här är väl inte mitt område kanske, men läser en hel del hårdvara varje dag.

Har du kollat så att kontakterna (kamerahus + objektiv) är hela och rena? Låter kanske långsökt nu men är dina kamerahus rena vid sensor och AF mm? Läste för ett par år sen om nån som hade samma problem som du och upptäckte att AF stördes av smuts.

Du säger att du får oskarpa bilder till 90%, men är det ungefär samma motiv du fotar då? Är det inte smuts som orsakar detta, dvs att dina kamerahus är rena inuti + kontakterna så kan jag bara komma på att objektivet är skadat. 

Kan vara nåt glas inuti objektivet som inte sitter som det skall pga fysiskt våld eller fabrikationsfel (montering). 

Är inte mitt område som sagt…

Prova fota nåt liknande objekt så ser du vart skärpan sitter.

Florrpan
2/5/17, 7:52 PM
#2

Vad har du för inställning på fokusen?

AI Focus försöker vara "smart" och se om motiv rör sig eller inte, möjligt att den tappar skärpan där om den inte vet vad som är vad.  AI Servo försöker alltid anpassa sig efter ett objekt i rörelse, och kan därmed tappa fokusen ibland om man gör lite fel.

Hur många fokuspunkter används? Den kanske hittar bättre kontraster att fokusera på utanför det området du faktiskt vill fokusera på.

[VSK]
2/5/17, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

#2

Den enda Canon systemare jag ägt är en 550D och den har aldrig betett sig som ts utrustning, men jag hade inte likadant objektiv. Jag törst säga till 99.99% att det inte har med AI Servo att göra iaf. För 7D MKII är ju en sportkamera och objektivet 70-200 är ett fint objektiv och skulle aldrig någonsin missa 90% skärpa på såna saker i dagsljus även om det är molnigt och lite småmörkt. Är nog svårt att hitta många bättre kombinationer än detta. 

Min "långzoomare" med pytteliten sensor (Panasonic Lumix DMC-FZ300) har jag fotat flygande fåglar med nyligen. Exif borttagen men det påverkar inte bildresultatet jag visar. Visst, två bilder från sidan men mittenbilden har tuff bakgrund för AF.

JazzBass
2/6/17, 7:58 AM
#4

#0 - Fokus har här hamnat framför ryttaren och hästen, och därför är de inte skarpa. Man ser det på att gräset i nedre kanten av bilden är skarpast. Tyvärr är det ganska vanligt med front- eller bakfokuserande objektiv på DSLR-kameror, och speciellt med en ljusstark telezoom är det kritiskt att fokus hamnar precis rätt, då skillnaden mellan det som är i fokus och det som inte är det är så pass stor. Det kan också ha att göra med att du har använt ai servo istället för enpunktsfokus som Florrpan nämner, men i det här fallet tror jag på felkalibrering, då det inte låter på dig som det är en engångsföreteelse samt eftersom det enligt dig blir bra med ditt 18-55.

Gör ett fokustest med kameran på stativ, och fota några motiv på både nära och lite längre håll på största bländare. Använd enpunktsfokus och inte ai servo. Se till att få med nånting mot kanterna i bilden som du kan använda som referens för att se var skärpan är som bäst. En gräsmatta är perfekt, bara du inte fokuserar på gräsmattan utan på nånting ovanför den. Märker du att fokus konsekvent hamnar fel så är det bäst att skicka objektiv och kamera på fokuskalibrering. Canon borde kunna bjussa på det om objektivet aldrig kalibrerats tidigare, men jag är osäker på det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2/6/17, 10:25 AM
#5

#4

Blir lite nyfiken.

Om det är front eller back focus så torde ju inte 10% av bilderna sitta utan då borde man få mer felfokuserat än så. 

Hade det varit tredjeparts objektiv så hade jag trott så men nu är det originalfabrikat. Tror aldrig jag läst om liknande fall som i ts med den hårdvaran. Men det behöver ju inte betyda att det inte skulle kunna vara kalibrering som behövs. 

Nåväl hoppas vi får veta sen från ts vad som felade.

Camijoh
2/6/17, 6:46 PM
#6

Tack för svaren! Förstår inte riktigt allt, men försöker.

Allt är helt av det som går att se, dock är linsen (vet inte vad det heter, men det stora längst fram) lite smutsig - kommer inte ihåg hur den såg ut när jag fick den och det försvinner inte med putsduken jag fick med. AF inte fläckfritt, men ser fint ut (som ni märker är jag inte superkunnig dock). Fotar oftast hästar eller andra djur, på olika avstånd och i rörelse och stillastående. Sker oftast när motiven är i rörelse, men också stillastående. Tror det oftare blir såhär när den behöver arbeta snabbt och som JazzBass säger så verkar skärpan vara närmast i bilden vilket jag upplevt tidigare. Använder mig oftast av ai Servo (vet inte hur det funkar på 7D än), hade enpunktsfokus på bilden som ligger längst upp. Brukar använda mig av en fokuspunkt, dock inte i fredags då det var fler punkter inställda. Händer både när kameran söker själv i bilden eller när jag bestämmer vart den ska funka (fortfarande i autofokus, har svårt för manuell eftersom jag aldrig är säker på vart fokus hamnar i en så liten bild, behöver öva såklart), i rörelse fungerar det bättre när jag själv väljer punkt. Förstår inte riktigt det där med enpunktsfokus och ai servo, väljer jag enpunktsfokus i sökaren (kanske inte, vet inte vad det kallas) så står det fortfarande ai servo på skärmen sen?

Hoppas jag inte är allt för förvirrande, är verkligen inte bra på sådant här än. Hoppas verkligen inte att det är fel på objektivet, funkar ju visserligen men är irriterande. Ska testa olika inställningar imorgon som går att jämföra.

Tack för svaren!

Annons:
JazzBass
2/8/17, 2:28 PM
#7

Har tänkt svara här men har haft lite ont om tid. Det blev visst lite strul och missuppfattningar i den här tråden. För det första missuppfattade jag första inlägget och trodde 10% av bilderna blev bra istället för tvärtom. VSK skrev sen fel i sitt inlägg (alltså att det var som jag trodde), och jag använde mig dessutom felaktigt av termen enpunktsfokus. Det jag menade var det som hos Canon kallas single shot AF (jag själv använder Nikon som benämner inställningen AF-S, i motsats till AF-C, som står för kontinuerlig fokus, AI servo hos Canon).

Single shot AF (one shot AF?) funkar så att kameran mäter avståndet till den fokuspunkt man har aktiverat (eller den som kameran väljer) och ställer in fokusen i enlighet med det avståndet, när man trycker ner avtryckaren halvvägs. För att fokusera om krävs att man släpper upp knappen helt och börjar på nytt.

Kontinuerlig fokus (AI Servo) betyder att kameran justerar fokusen hela tiden enligt vad avståndsmätaren berättar, så länge du har kamerans avtryckare halvt nertryckt. Den här inställningen ska användas för rörliga motiv. 

Själv använder jag dock alltid kontinuerlig fokus, eftersom jag tumfokus inställt (d.v.s. avtryckaren är endast avtryckare, och en knapp baktill vid tummen aktiverar autofokusen. Smidigast så här tycker jag).

Vidare finns det många olika inställningsmöjligheter för dessa nämnda fokuslägen, som har att göra med vilken/vilka fokuspunkter som är aktiverade, om man ska kunna knäppa av en bild utan att kameran bekräftat att fokus är rätt, hur den ska följa med motiven osv.  Bekanta dig med bruksanvisningen för att få koll på dessa.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: