Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 763 ggr
Misslover
1/31/17, 1:15 PM

35mm till micro 3/4?? hjälp!

Hej! Har en lumix gh4 systemkamera och är intresserad av att filma i 35mm format. Nu förstår jag ingenting av informationen på nätet… är det någon som är kunnig som kan förklara i simplare termer vilket objektiv jag måste ha för att uppnå 35mm vid filmning? Tack:-)

Annons:
Jalking
1/31/17, 2:22 PM
#1

Micro 4/3 har en förlängningsfaktor på 2,0. Du får alltså dubbla brännvidden mot vad som står på objektivet. Du ska alltså ha 17,5 mm.
Tänk på att om du jämför med de vanligaste spegelreflexerna så har de en förlängningsfaktor på 1,5 eller 1,6 beroende på modell.

JazzBass
1/31/17, 3:08 PM
#2

Nu kan jag nästan inget om filmning, men "35mm formatet" bygger kring en småbildssensor/fullformatsensor som till ytan är fyra gånger större än den micro 4/3 sensor du har (cropfaktor 2). Därför är det omöjligt att filma i 35mm format med din kamera. Vad är det i praktiken som du vill åt genom att göra det?

Om det till exempel är de kortare skärpedjupen du vill komma åt så finns det ett sätt att åstadkomma bilder/filmer som ser i det närmaste identiska ut med bilder/filmer tagna med fullformatsensor, nämligen med hjälp av en Metabones speedbooster adapter och ett lämpligt passande småbildsobjektiv, gärna ljusstarkt. En sån speedbooster funkar som en omvänd telekonverter och förminskar bilden så den ryms på den mindre sensorn, så bilden blir i princip identisk med hur den blir på en fullformatkamera. Men det är en ganska dyr lösning. 

Resultatet man får t.ex. med ett vidöppet 50mm f/2 objektiv på småbildssensor går att åstadkomma på micro 4/3 om man hittar ett 25mm f/1,0 objektiv, men nåt sånt är jag säker på att du hittar (åtminstone inte till vettigt pris). Däremot finns det helt säkert objektiv som är 1-2 steg ljussvagare som passar din kamera, med allt vad det innebär. Fullformatet i sig ger förstås en viss kvalitetshöjning (om man endast ser till rå bildkvalitet), men jag är tveksam till om den har nån betydelse i praktiken eftersom filmer oftast ses på i betydligt lägre Upplösning än vad en normal systemkamera kan leverera.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: