Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1019 ggr
lutralutra
1/14/17, 12:10 AM

Köptips kamera

Söker en systemkamera i prisklassen ca 10.000. 

Fotar mest djur och natur så den bör passa bra till detta. Har inga särskilda önskemål, är bara amatörfotograf utan jag undrar vilken ni skulle välja och varför? 

De jag haft tidigare är en nikon d40 och en sony nex5, jag vet inte om det bara är jag men det har känts som jag vill uppdatera mig till en snäppet bättre kamera. Har bara kvar nikonkameran idag och den är utsliten. 

Så jag undrar helt enkelt, vilken kamera kan ni rekommendera? =)


Annons:
Florrpan
1/14/17, 1:53 AM
#1

Först rekommenderar jag att du lär dig grunderna i fotografering. En systemkamera för 3000kr kommer kunna ta lika bra naturbilder eller djurbilder som en kamera på 10 000kr. Att man köper en dyr kamera säger inget om kvalitén på de bilder du tar.

Nu när vi har fått det ur vägen, sikta på en "billigare" kamera, typ Canon 750D. Detta är en ruggigt bra systemkamera i mellanklass. Då får du lite pengar över för att köpa det viktigaste när det kommer till att ta bättre foton, gluggen! 

Objektiv som lämpar sig för de ändamål du är ute efter. T.ex 24mm F/2.8 (~1600kr) som är väldigt bra för landskap, men även djur och allt där i mellan, men här duger faktiskt ett vanligt kit-objektiv på 18-55mm F/3.5. Däremot har du inte det korta skärpedjupet som man får av 2.8 bländare, fast det används oftast inte för landskap ändå. Objektivet är grymt bra för att ta bilder på stjärnhimmelen med, ifall landskap + stjärnor intresserar dig.

Det du vill ha för att fota djur, eller människor, eller fina saker med suddiga bakgrunder, är ett 50mm F/1.8 (~1000kr). Väldigt bra porträttobjektiv, tar in massa ljus, troligen det populäraste bland alla objektiv, om vi inte kollar på 70-200 F/2.8(~10 000kr). Äger du ett 50mm F/1.8 som andra objektiv kan inget gå fel, bästa köpet du kommer att göra!

PS: Har ingen erfarenhet av Nikon eller andra märken, så kan bara prata om Canons modeller. Men samma principer gäller alla märken, och objektiven jag nämner finns hos dem alla.

Vill du ha en mindre och behändigare kamera så kan du kolla på Canon 100D, eller ännu mindre,  Canons spegelösa modeller i M-serien, t,ex Canon M3, M5 eller M10.

Det viktiga är att du är bekväm med kameran, att den ligger bra i handen. Tänker du bara köra point'n'shoot med ett autoläge direkt till JPG-format utan att hantera och redigera bilderna efteråt,  så kan du lika gärna köpa de billigaste modellerna och vara lika nöjd med dem, samt sparat en peng.

Florrpan
1/14/17, 3:38 AM
#2

Kom på en sak ang att känna behovet av att uppgradera. Det finns många professionella fotografer som inte har behovet av att uppgradera kamerorna bara för något nytt kommit ut. Chris Marquardt t.ex uppgraderade inte sin kamera fören efter 7 år. Dvs, 7 år med samma kamera, och den har fortfarande inte gått sönder, han använder den fortfarande. Så i slutändan: Köp en kamera för ett rimligt pris, köp de objektiv/blixtar du behöver och har råd med, sen sticker du ut och fotar!

Annette
1/21/17, 11:25 AM
#3

#2. Det var det bästa tips jag hört 🙂

MagArne
1/27/17, 9:00 AM
#4

Olympus och Panasonic spegellösa micro 4:3 är klart intressanta i och med den lilla sensorn. Ett 300mm objektiv på 4:3 motsvarar 600mm på en fullformatskamera så som Nikon D800 eller 450mm på en Corp-kamera så som din Nikon D40

En liten sensor har ju sina nackdelar också men idag är alla systemkameror så pass bra att de fungerar tillfredsställande för de flesta hobbyfotografer.

Är själv sugen på att byta bort min klumpiga Nikon D700 mot en Olympus eller Panasonic för att få ner vikten och volymen på utrustningen. Vill även åt den brutala zoomen som ett 300mm ger på en micro 4:3

Denna kombo kostar ca 12.000kr
Olympus E-M10 Mark II
Olympus M.Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 EZ
Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300/4,8-6,7

Men har du flertalet Nikonobjektiv i bra skick till din D40 eller andra i familjen som kör Nikon är det en klar fördel att välja samma och låna utrustning av varandra.

Annette
1/27/17, 10:06 AM
#5

#4. Vet du om dessa objektiv passar en Olympys E410?
Enligt den kamerabutik jag varit i kontakt med har infästningen ändrats så de nyare objektiven passar inte längre.

MagArne
1/27/17, 1:09 PM
#6

#5 Nja, tror E410 har 4:3 infästning och de nyare har micro 4:3. Finns adapters att köpa men hur pass bra det fungerar kan jag inte svara på då jag inte har någon erfarenhet. Någon annan här vet kanske mer?

Annons:
Upp till toppen
Annons: