Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1365 ggr
LillPom
2016-12-29 23:19

införskaffa ny kamera hjälp och tips Nikon.

Hej!

Pga mycket som hänt i den privata sektorn så har mitt fotande fallit lite efter och jag tittar nu på att införskaffa mig en ny kamera för framtiden.

Då min nuvarande D90 har nog inte så lång tid kvar på sin slutare heller direkt.

Men då jag har varit lite borta i foto världen har jag tappat lite vad som hänt inom sensorer osv.

Så tänkte om någon där ute kan hjälpa mig med det :) Vad finns där ute nu som känns bra men samtidigt kanske inte ''för dyrt''.Jag vill hålla mig till Nikon.

Vad jag söker och använder min kamera för:

Tycker mycket om macro,porträtt och landskap skulle gärna vilja ha en kamera som är bättre på att fotografera med hög iso utan allt för mycket brus då det är något som jag har känt att D90 inte varit kanske bäst på.

Kanske inte så beskrivande men hoppas på at iaf få lite ider :) Jag tittar gärna in i begagnad marknad och vilka modeller där som är värda och intressanta att titta på.

Tack i förväg!

Annons:
[VSK]
2016-12-30 09:30
#1

Du ville ha en kamera som är bättre på höga ISO än D90 och den här kameran är så mkt bättre på det än D90 så det går inte att jämföra de sins emellan. Så här skriver Cyberphoto efter deras test av kameran: Brusnivåerna på höga ISO har Nikon återigen lyckats minska jämfört med föregångaren D5300, som i sin tur ger även lägre brus än D7100. Mycket bra!

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid5600

LillPom
2016-12-30 10:05
#2

Hej!

Det jag dock inte gillar med den är att jag inte kommer kunna ''utvecklas'' med den utifrån vad jag har fått från D90n, även om den har uppgraderingar i själva hårdvaran.

Det jag började titta på var D7200 eller kanske en D7100 men även tanken om jag skulle uppgradera till fullformat men en äldre modell.

[VSK]
2016-12-30 10:18
#3

#2

Välj D7200 före D7100. 

Om du inte kan utvecklas mer med en D5600 men med en gammal FF så vet jag inte vad du vill utvecklas till.

Skall du sikta på en FF så vet du att du måste ha såna objektiv för annars kommer du typ bara en få ring med svarta kanter på bilden (beror på objektivet och vilken bländare du kör med). 

Såna objektiv brukar vara rätt så mkt dyrare än till DX samt oftast betydligt tyngre. En gammal FF har ingen cropfaktor heller (om du tex skulle vilja fota månen eller nåt annat avlägset) så du tappar ju i upplevd brännvidd. 

Så vill du upp i brännvidd då då kommer det kosta, samt bli stort och tungt.

LillPom
2016-12-30 16:25
#4

#3

Jo sant samt kanske inte värt att använda FF om det kanske blir också mycket tyngre och så också mindre chans att jag tar med utrustningen annars är det bara ett DX objektiv jag har som skulle reagera.

Men jag tror att jag kanske skulle förlora lite ifrån mitt macro objektiv också med FF? Eller det är säkert både för och nackdelar. 105mm 2.8 Nikkon.

Det jag kände med D5300 är att jag tappar lite av känslan jag har varit van vid i handen och min display på toppen.

Jag kanske inte fotar i studio just så mycket men kommer sätta i gång med det i vår så är inte D5600 eller var det D5300 du tänkte på i början? Var det inte något med extern blixt sync som kunde vara lite hinder för den modellen? Var något som någon sa till mig så kan inte säga att jag är 100 på det. Men ska läsa mig lite in.

Tror känslan av FF var mest lite lockande, men i verkligheten inte av största betydelse.

[VSK]
2016-12-30 17:14
#5

#4

Jag har aldrig ägt nån FF så jag kan inte svara på exakt vad det skulle skilja en gammal FF mot en toppmodern DX förutom Bokeh mm. 

Jag är inte speciellt påläst när det gäller Nikon faktiskt, trots att jag själv har en Nikon, men gissningsvis så måste du upp på 7000-serien (D7200 helst) för att få alla dessa finesser du söker.

Men som sagt, jag har noll koll gällande blixtstyrning på D5600. Det finns ju externa blixtar som kan styra andra blixtar annars.

Upp till toppen
Annons: