Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1097 ggr
Charlietherabbit
2016-12-25 11:50

Vidvinkel- eller zoomobjektiv?

Har bestämt mig för att köpa ett nytt objektiv till min Nikon D3300 då jag bara har ett normalobjektiv. Jag har dock svårt att avgöra om jag ska skaffa mig ett zoom- eller vidvinkelobjektiv. Jag fotar mycket på resor och då blir det mest stadsbilder, natur och landskap, men även några närbilder. Det jag saknar med mitt nuvarande objektiv är att fota objekt som är lite längre bort, då man inte riktigt får med de där detaljerna.  

Jag vet på ett ungefär vad som är skillnaden mellan dessa två objektiv  men kan inte avgöra vilket som är bäst. Därför vänder jag mig till er!

Annons:
landsbygdsbo
2016-12-25 12:01
#1

Jag förmodar att du har ett kitobjektiv till kameran idag (18-55)

Då skulle jag nog lägga pengen på en  zoom  70 - 200

Exempelvis Tamrons billiga för 1300:-

Eller Nikons för 3500:-

Den gluggen får du mycket mer användning för än en vidvinkel på 10 till 20 mm.

JazzBass
2016-12-25 13:29
#2

Först lite terminologi: Både vidvinkel och tele finns som zoomobjektiv och icke-zoomobjektiv. De har alltså variabel brännvidd som ger olika bildutsnitt.

Vad som passar dig bäst är lika svårt för mig att säga som om du gillar äpplen eller päron bäst. Man kan inte säga att endera är bättre, då det är dels smaksak, dels så har ju vidvinkelobjektiv och teleobjektiv väldigt olika användningsområden. Personligen tycker jag mycket mer om att fota med vidvinkel än tele, bortsett från porträtt. Stadsvyer blir exempelvis lätt så platta med tele (editerat, skrev vidvinkel i misstag) då man tappar perspektivuppfattningen. Om jag bara fick ta med mig ett objektiv på en resa till nån stad, så skulle det vara en moderat vidvinkel på ca 35mm (på fullformatkamera, för DX gäller 24mm). Det är den mest mångsidiga brännvidden i mitt tycke, och  det är ofta bättre att gå närmare än att stå på stället och zooma in, om man vill ha bilder med lite mer djup och perspektiv.

Men det sagt så skulle jag inte vilja vara utan en telezoom. De har sina saker de är oslagbara på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

landsbygdsbo
2016-12-25 13:49
#3

min gamla 135:a var nog det objektiv jag använd mest. Porträtt o barn gick bra eftersom man slapp krypa in under näsan på den . och tillräckligt skarp o ljuskänsligt så jag kund förstora upp de bilder där jag ville " skära" upp förstoringen ngt.

Idag har jag en Canon 70-200 med röd ring på och den är jag helnöjd med.

Det är den gluggen som sitter på vid resor o evenemang

MagArne
2016-12-25 19:37
#4

Jag kör aldrig med normalzoom. Det är antingen vidvinkel eller tele som gäller för mig.

landsbygdsbo
2016-12-25 23:41
#5

Självklart är ett fast objektiv att föredra. Men då både plånbok och rygg (som ska bära skiten ) inte förmår ett fast objektiv för varje önskad brännvidd så blir alternativet för de flesta av oss ett zoomobjektiv.

Jag har ett fast objektiv, ett ljusstarkt 5o mm.

Sedan kör jag med zoom. från 10-20, 18-55(kitt) 10-200 och 150-600

Det senaste fick jag för ett specialpris, kunde inte säga nej. Är toppen vid sportfotografering under konstljus, då ljuset räcker till

[VSK]
2016-12-25 23:47
#6

Jag bytte ju system för inte alltför länge sen och har inte så många objektiv än då min plånbok inte är så musikalisk, men fick jag bara ha ett objektiv med mig på en dagstur nånstans så skulle det få bli mitt 17-55 tror jag. iaf om man inte vet vad man skall fota för nåt.

Annons:
Jalking
2016-12-26 00:58
#7

Eftersom resefoto verkar intressera förslår jag ett superzoomobjektiv.  Egentligen inte bäst på något, men samtidigt ger det skapliga foton i de flesta situationer. Jag har ingen aning om vad som finns till Nikon. Till min Pentax brukar jag ha med ett 18-250 och till min lilla Panasonic (micro 4/3) ett 14-140. En proffsfotograf skulle nog inte fundera på något av dessa objektiv, men för mig som vanlig amatörfotograf är de utmärkta. Jag klar landskap och gatufoto och kan också få en skaplig bild på fågel i en trädtopp eller en liten fjäril i en buske 3 meter bort.

Upp till toppen
Annons: