Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1144 ggr
tigre
2016-12-11 14:30

Kompakt systemkamera eller inte?

Hej!

Jag är på jakt efter en ny kamera och undrar vad skillnaden egentligen blir mellan en systemkamera och en kompakt systemkamera? Kan jag som glad amatör (fotointresserad och vill utvecklas, fotar aldrig med auto) märka skillnad? Jag är intresserad av Olympus OM DEM5 II, om man skulle jämföra den med t.ex. Canon EOS 80D?

Jag vill ha en hyfsat liten och smidig kamera som kan följa med i vardagen och på resor, men som ändå kan prestera på amatörnivå vid t.ex. porträtt, stilleben och landskap. Jag älskar att foto i naturligt ljus, fånga ögonblick, berätta en historia och vill alltså kunna fånga både ögonblicksbilder av människor/djur,  landskap och naturbilder. I dagsläget har jag en snart 5 år gammal  Canon eos 600D som jag i princip enbart använt Canons EF 50mm/1,8 och varit supernöjd med det korta skärpedjupet, färgåtergivningen och att det går att använda vid lite sämre ljus. Men jag känner mig begränsad med brännvidden på objektivet (vilket ju lätt kan lösas genom att köpa nytt objektiv enbart), att det blir brusigt ganska fort vid högre ISO, inget WIFI, jobbig att filma med, autofokus blir sämre och sämre och jag känner helt enkelt att jag inte riktigt kommer vidare. Plus att den ju är lite äldre och sliten nu.

Jag har alltid tänkt att nästa steg är en vanlig systemkamera i en prisklass upp eller två, men samtidigt tycker jag att storleken är lite jobbig att ha med i vardagen och på resor. Jag drar mig för att släpa på den helt enkelt och det blir sällan att jag tar med den annat än vid speciella tillfällen/resor, vilket är tråkigt. Ska jag då verkligen lägga så mycket pengar på ett kamerahus som förmodligen är ännu lite större och tyngre? Jag tvekar samtidigt på att betala så mycket för tex en Olympus om d em5 II om samma summa pengar kan ge mig mycket mer i tex canons 80D? Kan jag utvecklas på samma sätt som fotograf med en kompakt? 

Är det någon som har bättre koll än vad jag uppenbarligen har? Skulle vara väldigt tacksam för lite input i så fall!

Annons:
Martin
2016-12-11 15:11
#1

Många kompaktkameror idag finns i lite mer avancerade varianter, dvs med samma möjligheter som en systemkamera med inställningar för ISO, bländare, slutare osv. Man kan inte byta objektiv på kompaktkamerorna så tänk på att köpa en som omfattar den brännvidd du känner behov av. 

Vad du skall och inte skall kan bara du själv avgöra, men ett tips om du drar dig för att släpa med den för storlekens skull så skall du ju inte köpa en varken större eller lika stor, utan tvärtom en mindre. En kamera man inte har med sig gör inte så stor nytta och är bortkastade pengar, i mitt tycke.

Sedan får man ju ha med sig att även om en kompaktkamera har inställningar precis som en systemkamera så finns det ju såklart tekniska begränsningar. Man kanske inte kan ha lika snabba slutartider, man kanske inte kan gå lika högt i iso. 

Men de skillnaderna finns även mellan olika systemkamera, inte minst beroende på om det t.ex. är en fullformatskamera eller inte (storleken på sensorn är en av faktorerna som kan avgöra bildens kvalitet).

Sony Cybershot RX-100 (version V precis släppt, version IV är mest sålda kompaktkameran på Cyberphoto.se) är en populär kompaktkamera, som jag inte testat men utifrån de test jag läst verkar den bra.

Canon Powershot G7 Mark II står på min önskelista, den har lite bättre (för mig) brännviddsomfång än Sonyn. 

Ett tips är att söka på olika sidor och titta på testbilder från olika kameror och se om de kan tänkas motsvara dina förväntningar. Och läsa recensioner.

mvh Martin

tigre
2016-12-11 15:29
#2

Tack för svar! Det är dock en kompakt systemkamera jag i så fall är ute efter, det vill säga att det går att byta objektiv och de flesta av systemkamerans funktioner finns där (förutom spegeln då), inte en vanlig kompaktkamera. Jag är som sagt intresserad av Olympus-modellen jag nämnde och det är väl den prisklassen jag kan sträcka mig till exklusive objektiv. Därför skulle jag gärna ha lite mer kött på benen om mer exakta skillnader mellan en sådan kompakt systemkamera och t.ex. en Canon eos 80D som verkar ligga i ungefär den prisnivån och har funktioner som jag skulle uppskatta.

JazzBass
2016-12-12 09:30
#3

Generellt talat slår de traditionella spegelreflexarna all konkurrens på fingrarna när det gäller autofokus, och "riktiga" optiska sökare är en omöjlighet på de andra systemen, men är det bildkvalitet och portabilitet man vill åt, och man inte har enorma krav på autofokushastighet med mera, så är en spegellös/kompakt systemkamera ett utmärkt alternativ. 

Toppmodellen är väl fullformataren Sony A7 i nån av dess iterationer med lite olika specs. Den drygt dubbelt större sensorn jämfört med aps-c ger drygt dubbelt högre ljuskänslighet i praktiken (d.v.s. ISO 800 på FF ser minst lika bra ut som ISO 400 på aps-c), bättre detaljupplösning, man får tillgång till ännu kortare skärpedjup. Skulle jag inte ha handen djupt nere i syltburken hos Nikon (alltså kameror och 6-7 bra objektiv), eller rejält med besparingar skulle jag byta till en sån, då det engelska ordet "obsolete" passar bra in på min D700, hur mycket jag än älskar kameran som sådan. Den är grym på många sätt och vis fortfarande nästan 10 år efter att modellen släpptes, men onödigt stor och klumpig, speciellt för mina behov. 

Går man ner från FF till aps-c så finns det lite fler alternativ, åtminstone Fujifilms sortiment av spegellösa systemkameror och Canons EOS M-serie. Hoppar man ytterligare ner på micro 4/3 med en cropfaktor på 2,0 jämfört med FF (cropfaktor 1,5) finns t.ex. Olympus omtyckta kameror. Skillnaden mot aps-c är inte så markant att det har nån avgörande betydelse, men kolla in objektivutbudet (nytt & begagnat) för de system du spanar in innan du slår till. I och med att du är van med aps-c och tycker att den presterar dåligt på höga iso så ska du kanske inte ha alltför höga förväntningar på ditt nya system, speciellt inte om du väljer en sensor som är mindre än den du har nu. Men helt bra presterar dessa ändå och tekniken har ju gått framåt de senaste 5 åren. Jag är dock tveksam till om den gått så mycket framåt som kameratillverkarna vill få oss att tro. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tigre
2016-12-13 10:15
#4

Tack så mycket för bra svar JazzBass! Nu fick jag lite mer info att väga in i beslutet, toppen! 

Som jag förstår dig så har alltså även de spegelfria systemkamerorna olika sensor och finns även de i fullformat, aps-c och micro 4/3? Det har jag inte tänkt på, men det är ju bra att ta hänsyn till i beslutet helt klart. Jag som trodde att man behövde lägga till åtskilliga tusenlappar för att hitta en systemkamera med fullformat.

JazzBass
2016-12-13 11:15
#5

En precisering vad gäller mitt förra inlägg: Autofokusen är faktiskt mycket träffsäkrare i spegellösa system, men oftast långsammare. Ett välkalibrerat DSLR-system är än idag i alla fall det bästa om snabb och säker autofokus är viktigt för en.

Fullformat kostar nog rätt mycket mer än både aps-c och micro 4/3 rent generellt. Priserna för en ny kamera med fullformatsensor börjar på 9990 kr på Cyberphoto (gäller Sony Alpha 7, första versionen i grundutförande), och så behöver man ju objektiv till, så direkt billigt är det ju inte, men jag som är van vid FF har lite svårt att tänka mig att gå ner till aps-c igen. Det har vissa fördelar som inte kan nås speciellt enkelt med mindre sensor. Vissa fördelar kan återfås genom att använda en metabones speed booster, men dom är å andra sidan väldigt dyra, och då kan man ju lika bra köpa fullformat direkt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: