Annons:
Etikettövrigt
Läst 965 ggr
Martin
2016-11-28 16:24

Köpråd blixt till Canon 60D

Jag funderar på att köpa en blixt (extern alltså) till min Canon 60D.

Den kommer inte att användas mycket, men ibland. Det kommer då vara främst foto inomhus på personer. Typ porträtt, men skall även funka för lekande barn osv.

Är egentligen helt novis på blixtar. Har använt interna blixten lite och lekt med blixt på första resp andra ridån, använt den som upplättningsblixt och lite annat.

Eftersom att användningen kommer att vara liten så är jag inte så intresserad av att lägga ut flera tusen.

Så frågan är; Finns det någon vettig blixt i prisklass låt oss säga max en tusenlapp. Jag är införstådd med att jag inte kommer att få en blixt att växa med, som har massa häftiga funktioner osv. Det är möjligt att jag blir sugen och att det skulle vara bra att ha det, såklart har jag tänkt tanken med olika ljussättningar och blixten fjärrutlöst osv, men jag tänker nog att det får bli steg två och ny blixt i så fall. Har ni förslag på sådan som ni finner prisvärd nära tusenlappen, tipsa gärna om den ändå.

Eller, skall jag helt enkelt inse att för den pengen jag är beredd finns det inte så mycket att göra och därmed så får jag kanske avstå blixt helt enkelt?

mvh Martin

Annons:
Florrpan
2016-11-28 17:08
#1

Ta en titt här: t.ex 599kr för blixt.
http://kaffebrus.com/kategori/blixtar-2/1/price/asc/

Du kan köpa vanligt blixt samt HALO ringblixt för 1000kr. Då har du något att leka med. Ringblixtar är fint för personfoto.

Generellt så fungerar vilken blixt som helst om du inte är superseriöst med det du köper. Gäller att man vet hur man studsar ljuset bara, t.ex blixt rakt i ansiktet ser aldrig bra ut. Studsa ljuset från taket eller från sidorna, då kastas inga skuggor på väggarna bakom personen heller.

Martin
2016-11-28 17:21
#2

#1 Tack för tipset. Glömde säga det också ja, att blixten måste ju gå att vrida. Skall kolla din länk!

mvh Martin

Spectabile
2016-11-28 17:41
#3

#1 Det står inget om att den skulle passa till Canon 60D så den skulle jag nog undvika.

#0 Jag har föregångaren till den här  https://www.cyberphoto.se/info.php?article=430EX3rt 

Den ligger förstås inte i den prisklass du tänkt dig. Men den är mycket kompetent och flera av blixtens inställningar kan du göra direkt i den kamera du har, detta utan att ändra någonting på själva blixten. Du kan också använda den helt trådlös till din 60D för det klarar både din kamera o blixten. Fungerar också mycket bra som slavblixt och den inbyggda blixten på 60D fungerar som Master. Vid ett tillfälle  fotade jag inte mindre än 27 pers på en o samma gång (släktbild) och då var det helt mörkt ute så det fanns inget befintligt ljus i lokalen förutom ett par vanliga taklampor.  Men den klarade även det 🙂

Florrpan
2016-11-28 19:32
#4

#3 Med tanke på att det är en fullt manuell blixt så passar den nog alla kameror.

Hittade detta:
"Compatible Brand : Universal"

hydman
2016-11-29 16:22
#5

Jag har flera av Yongnuos blixtar och tycker de är bra och billiga. Kolla www.photax.se

Noob
2016-12-10 16:45
#6

Hej Martin,

om du köper en billig "standard blixt" så bör det inte vara några problem att få den att fungera så till vida att den utlöses när du tar en bild. 

Personligen har jag ingen erfarenhet av att använda "budget blixtar" så jag vågar inte uttala mig om hur bra dom är på att ge samma ljus varje gång etc men rent funktionsmässigt så är det som du kan förlora när du inte köper en blixt anpassad för en Canon kamera och går ner i pris,  förutom räckvidd, saker som baseras på att din kamera och blixten "pratar" mer intelligent med varandra. Exempel på det kan vara:

Hjälp med autofokus (IR "stråkastare") när det är brist på ljus.

Blixten tar hänsyn till fokus avståndet (även blixten kan zooma).

Blixten berättar för kameran vilken färg blixtljuset hade (så kameran kan autokorrigera vitbalansen bättre).

Trådlös funktion så du kan ställa blixten (eller blixtarna) fritt från kameran.

anpassning av blixtens inställningar till kamerans inställningar & mätningar.

Kortare tid innan klar för nästa bild.

Har du flera blixtar så kan du från kameran ändra blixtstyrkan på t.ex bakgrund och motiv.

Om du vill använda korta slutartider så kan kameran berätta för blixten vilka tider den måste rätta sig efter vilket kan ge minskad räckvidd men exponeringen blir rätt inom räckvidden.

Olika former av "pre-flash" för att slippa röda ögon eller för att hjälpa till med autofokus.

Men det är inte mycket som inte "går" att göra med en "billig standard blixt", det kan ibland kräva mer förståelse för vad man gör och det kan vara "knöligare" men vilken blixt som helst kan hjälpa till med mer ljus. Den största skillnaden är hur bekvämt det är/hur mycket hjälp man får. Är det bara inomhus och porträtt bilder så har du kanske inte jättehöga krav på blixt styrka  och dessutom har du tid att ställa in allt för hand(?)

En sak som kan vara värd att tänka på är att det oftast finns ett samband mellan hur stark blixten är och hur länge du måste vänta mellan varje bild. Ju mer av "maxljuset som blixten kan leverera" som den faktiskt använder på varje bild ju längre tid tar det att ladda upp den igen. Kanske inte är ett jätte problem i ditt fall men det kan vara väldigt frustrerande att missa ett ögonblick för att blixten inte är klar.

Annons:
Martin
2016-12-11 10:13
#7

Tack för tips! Slog till på en Meike 580 häromdagen så får vi se hur det går. Känns som en bra blixt att börja med i alla fall.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=mk580

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: