Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 790 ggr
vendelay
11/20/16, 10:25 PM

Tips på kompaktkamera

Jag vill köpa en digital kompaktkamera men är helt lost och har ingen aning vad jag bör leta efter och vad som är bra. Krav och användningsområden:

Liten & lätt.
Om den har blixt ska den vara avtagbar / "pop-up".
Helst inte touchknappar.
Inte geotaggning / möjlighet att stänga av det.

Kommer fota katter som ju rör sig hela tiden. Vill inte behöva ställa in några inställningar, utan kommer bara använda "auto".

WiFi har jag ingen aning om jag vill ha, vet inte varför jag skull vilja ha det? Ja, jag är lite oteknisk av mig som ni hör. Om ni har någon rekommendation på en produkt eller tips på vad jag ska leta efter / undvika när jag ska välja kamera får ni gärna lämna en kommentar 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
JazzBass
11/20/16, 11:34 PM
#1

Jag blir tvungen att tala lite teknik för att hjälpa dig, men jag ska försöka hålla det så enkelt som möjligt. Tyvärr blir det ganska långt ändå, hoppas du orkar läsa. När det gäller just rörliga motiv är många kompakter i de lägre prisklasserna inte speciellt bra av främst dessa anledningar:

  • Det tar för lång stund mellan avtryck och det att bilden tas, speciellt då kameran måste sätta fokus först (med rörliga motiv går det inte alltid så bra att fokusera först genom att trycka ner avtryckaren till hälften, och ta bilden sen, utan det ska helst gå så snabbt som möjligt)

  • Dåliga på att följa med ett rörligt motiv med fokusen (vilket dock inte är så kritiskt för kompaktkameror då det mesta ändå är i acceptabel fokus)

  • Dålig bildkvalitet i sämre ljus, inte minst på grund av superliten sensor och ljussvagt objektiv. När man fotar rörliga motiv vill man oftast inte se alltför mycket rörelse i form av sudd utan motiven ska återges skarpt, så om man inte vill använda blixt, vilket ju lätt fördärvar stämningen i en bild, så måste slutartiderna hållas korta. Det gör de i praktiken på kompaktkameror endast av att isotalet höjs, vilket försämrar kvaliteten, och små sensorer ger avsevärt sämre kvalitet på höga isotal än större sensorer.

…men går man upp i prisklass blir det väsentligt bättre. Du nämner inget om pris, men om det är en viktig detalj så tror jag avsevärt mer på en begagnad "lyxkompakt", t.ex. Canon G7X, Sony RX100 (nån av de fyra olika versioner som släppts), än en mer vanlig kompakt där man får dras med åtminstone något av de ovannämnda problemen. Att de har några år på nacken spelar mindre roll än man kunde tro, det är de rent fysiska egenskaperna som är mest avgörande, även om kameratillverkarnas reklam vill få oss att tro att det allra senaste är så fantastiskt mycket bättre.

Som jag indikerar ovan är sensorn och objektivets ljusstyrka de mest avgörande parametrarna för bildkvaliteten rent generellt. Som liten sensor räknar jag exempelvis den storlek som kallas 1/2,3" (eller med högre tal i nämnaren). 1/1,7" är inte heller speciellt stort, men ett tydligt steg i rätt riktning i alla fall. De två jag nämner ovan har en sensorstorlek som kallas 1", och är ett rejält snäpp bättre, ganska mitt emellan "typisk billig kompakt" och vanlig systemkamera. Små sensorer ger mycket mer "kompaktkameralook" än större; dålig detaljupplösning, går inte att få till nån vettig bakgrundsoskärpa, återgivningen av färgnyanser blir sämre och likaså återgivningen av motiv med stort dynamiskt omfång (stor skillnad mellan det ljusaste och mörkaste i bilden).

Vad gäller ljusstyrkan, så brukar den stå utskriven på objektivet. Det kan stå till exempel f/3,5-5,6, vilket är ganska ljussvagt.  f/1,8-2,8, som Canonkameran jag nämnde samt de senaste versionerna av RX100 har, är fyra gånger ljusstarkare och bland det bästa man kan hitta med avseende på ljusstyrka. (Det finns någon enstaka modell med ännu bättre ljusstyrka, men kommer tyvärr inte ihåg några namn). Ju lägre tal, desto bättre ljusstyrka. Det första talet gäller då man zoomat ut fullt och det andra talet vid full inzoomning.

Det blev som sagt lite långt det här, men hoppas det hjälper dig lite i ditt val. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

vendelay
11/21/16, 2:50 PM
#2

Tack så mycket för ditt långa och utförliga svar, det hjälper mig massor!

Priset skrev jag inte med eftersom jag dels inte riktigt har koll på vad en kamera kostar och dels för att jag hellre vill ha en prisvärd än för billig. Har inte råd med vad som helst men vill ändå kunna titta på dyrare modeller och kanske spara ihop till en sån då.

Intressant det du säger om att vissa äldre modeller är lika bra eller bättre, det hade jag inte koll på och ska absolut komma ihåg!

Jag ska kika lite på detta, men om du eller någon annan har fler tips är det alltid välkommet 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

JazzBass
11/21/16, 11:19 PM
#3

Om man jämför kameror med liknande fysiska egenskaper så är de nyare oftast bättre än de äldre, på många vis, rent bildkvalitetsmässigt så är skillnaden mellan t.ex. en 1/2,3" sensor och en 1" sensor (29mm2 yta mot 116mm2) ändå så stor att en ny splitterny kamera med den mindre sensorn har svårt att mäta sig med en 5-10 år gammal kamera med den större sensorn. Större yta betyder mer ljus, och eftersom fotografier skapas av ljus, betyder större sensor också bättre bildkvalitet (sådär något förenklat i alla fall, det finns förstås andra parametrar som också har en viss betydelse). Digitalkameror sjunker ganska fort i värde på grund av att nya ersättande modeller spottas ut hela tiden, så man får helt enkelt mer valuta för pengarna med en begagnad kamera, i synnerhet om det gör att man får råd med lite större sensor, bättre ljusstyrka, rappare avtryck och så vidare. Det var det här jag menade om att äldre kameror kan vara bättre än nyare.

För rörliga motiv så är för övrigt DSLR-kameror det säkraste kortet, och de ger bättre kvalitet än de flesta kompaktkamerorna, men eftersom du frågar efter något litet och nätt att använda i autoläge känns det inte rätt att tipsa om en sån ändå. En systemkamera kunde jag dock rekommendera: Valfri modell ur Nikon 1-serien med ett par objektiv. De är väldigt små, jag har en sån själv också (modellen S1), och det är en mycket kompetent liten kamera med 1" sensor. 1-serien har dock inte riktigt lyckats slå igenom, kanske för att objektivutbudet lämnar en del att önska, och därför går det att hitta bra Nikon 1-kameror begagnade till riktigt bra priser. I ett album på flickr har jag lite bilder som jag tagit med just den här kameran. Du kan se dem som hyfsat representativa för vad en kamera med en 1" sensor kan leverera, åtminstone på låga isotal. Observera dock att alla bilder är åtminstone måttligt redigerade, så de är inte "straight out of camera", men talesättet "you can't polish a turd" gäller ändå; det går inte att skapa kvalitet som inte finns från början genom att dra lite i spakarna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

vendelay
11/22/16, 12:03 PM
#4

Jag har en systemkamera, tror det är Nikon D3100, men den är för klumpig och tung för att ha med som jag vill. 

Tack för all info, jag har inte hunnit kika på några kameror än men ska försöka hinna det under nästa vecka 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: