Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1201 ggr
Arkan
2016-11-16 18:00

Tips på äldre Nikon objektiv!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att lagt allt som har med foto på hyllan i flera år så börjar jag  känna att jag vill sätta igång igen, men behöver något nytt att leka med. Då jag är fattig som en råtta så har jag tänkt att kolla lite på äldre objektiv men jag har på riktigt Noll koll på dem.  Så finns det kanske någon som var med på "den tiden" som har tips på riktigt bra gamla godingar som man kan hitta lite bättre begagnat.

Skall fungera bra på fullformat (Nikon D700) och vara helst vidvinkel men också till normal 85mm är intressant. Både fasta och zoom funkar.  Lär mig allt som jag kan behöva veta innan jag går på jakt.
Har redan ett Nikon 70-200 2.8 VR II och är så uttråkad plus att mitt 50mm 1.8 totalt har givit upp på fokusen.

Annons:
JazzBass
2016-11-16 22:44
#1

Också de lite äldre nikonobjektiven brukar man få ge en inte-alltid-så-liten slant för, om man inte har jättetur och lyckas fynda fina nikonobjektiv på loppis till rejält underpris. Jag har också en D700 och har haft en hel del olika objektiv genom åren, allt från de bästa proffszoomarna till gamla AI-S-objektiv. Kanske en AI-S eller AF-D 24/2,8 skulle vara nåt? AF-D 28/2,8 lär också vara riktigt bra. Själv har jag en snäppet dyrare AI-S 24/2 som är okej, men inte så skarp som jag hade hoppats på. Sen finns det förstås flera trettiofemmor som går att hitta till ganska okej priser.

Känslan i de gamla AI(-S)-objektiven är fenomenal, de är tunga klimpar av stål och glas med en jätteskön fokusring. Det finns också manuella objektiv i en förmånligare serie som kallades "Series E", som du kan kolla in. Inte så tokiga de heller. Spana på e-bay, där har jag fyndat de flesta av de äldre objektiven jag äger eller har ägt.

Vidare än 24mm är dock svårt att hitta till överkomligt pris. Jag har ett ganska gammalt AF-S 17-25/2,8 D med trasig fokusmotor (lär vara ett vanligt fel för just det objektivet), och har du tur kanske du hittar ett likadant exemplar till bra pris. Mitt betalade jag 600 euro för begagnat för ett par tre år sen, eller var det 700 euro… minns inte riktigt, men fokusmotorn var inte sönder då iaf, gick sönder strax efter köpet. Jag har inget stort behov av autofokus för såna brännvidder då jag fotar mest landskap, men förstås skulle det vara trevligt att ha…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2016-11-22 13:02
#2

Favoritobjektivet till min D700 är mitt gamla Nikkor 20-35 f/2.8D
Har även  Nikkor 80-200 f/2.8, 35-70 f/2.8D och 50 f/1.8D

35-70 används väldigt sparsamt utan det är 20-35 vidvinkel och 80-200 tele som alltid följer med. 

På önskelistan står ett 105mm makro

Upp till toppen
Annons: