Annons:
Etikettbildanalys
Läst 2188 ggr
rebz
2016-11-04 16:49

Gryniga foton

Hej! Det är prat om lågt ISO osv för att inte få gryniga foton. När jag fotar med min 7D Mark II så blir i princip alla foton gryniga när jag zoomar in när jag ska redigera dessa i lightroom. Det spelar alltså ingen roll hur lågt ISO jag har. Har en hel del olika objektiv med allt från canons egna 10-18mm, 50mm 1.8 och 24mm till Tamrons 28-75mm och 70-300mm. Jag förstår inte varför det inte blir den där skärpan jag vill ha…?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Annons:
Inkanyezi
2016-11-04 21:13
#1

Nu misstänker jag att du inte är helt klar över varför och hur grynighet uppstår i digitalbilder, och att du blandar ihop det med begreppet skärpa som är någonting helt annat.

Skärpa är ett subjektivt intryck när bilden betraktas, och det kan byggas upp dels av upplösningen hos optik och sensorns pixeltäthet, men också genom att accentuera övergångarna mellan olika täta fält i bilden. Skärpa är någonting ganska komplicerat att beskriva, men rätt mycket lättare att bedöma visuellt.

Men du skriver "zoomar in", kanske du försöker bedöma skärpan med bilden i 100 % på skärmen, eller kanske rentav ännu värre. Det är inte där man vanligen bedömer skärpan, även om det är möjligt. Alla digitalbilder, oavsett vilken kamera man tar dem med, eller inställning av ISO, är "gryniga" när man tittar på dem för mycket inzoomade.

Skärpan kan du lättast bedöma när du ser hela bilden. Grynighet och pixlighet finns alltid när man har zoomat in väldigt mycket. Och den grynighet eller pixlighet man ser när det är mycket inzoomat har överhuvudtaget ingenting alls med objektivet att göra. De flesta systemkameror idag har väldigt hög Upplösning på sensorn, så att man kan göra stora förstoringar utan att bilden ser vare sig grynig eller pixlig ut när man betraktar den på lämpligt avstånd.

Av objektiven du har bör alla utom 70-300 ge mycket skarpt resultat, medan den långa telezoomen tappar lite när man zoomar in som mest.

Om du vill ha "mer skärpa" än vad du kan få med 7Dmk2, handlar det egentligen bara om att gå upp ett eller två snäpp i sensorstorlek, som fullformat eller mellanformat, men då spelar det i en helt annan liga, och det kommer fortfarande att se grynigt och oskarpt ut om du zoomar in till 100 %. Det är helt enkelt inte där man ser skärpan i bilden. Fullformat och mellanformat är en hel del dyrare, och inte alls lika lätt att hantera som en kamera med mindre format.

Kameratrollet
2016-11-04 22:04
#2

Om du nu menar brus så fungerar Canons kameror, åtminstone före 80D och efterföljande kameror, på ett visst vis, se länk om ISO. Läs gärna igenom det flertalet gånger och testa gärna med din egen kamera.

Kort sagt, att ha lågt ISO är inget självändamål. Man ska använda det ISO situationen kräver och inte underexponera bara för att senare i ett program ljusa upp bilden. Hellre ska man på gränsen till överexponera, för att sedan efteråt i ett program mörka ned bilden för att få mindre synligt brus. Detta gäller enbart i råformat och detta gäller Canons kameror.

Ska man nörda ned sig inom ämnet får man även en brusökning vid stora bländare eftersom Canons sensorer har en svårighet att fånga in ljus från snäva vinklar och, automatiskt utan att du kan stänga av det, kompenserar ljusförlusten genom att ljusa upp bilden, vilket leder till brus och klippt högdager. Fullformat med stora pixlar lider mindre av fenomenet än croppade kameror som t.ex. en 7D. Med min gamla 7D syns fenomenet vid bländare 2,8 men blir påtagligt vid större bländare, t.ex. 1,4 och större.

Mysisa
2016-11-06 00:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Hur menar du med gryniga foton och hur lågt ISO tycker du är lågt?
Jag är lite inne på samma som Inkanyesi att du blandar ihop begreppen.
Här är ett bra exempel på hur en kamera klarar av att inte ta gryniga bilder vid högre ISOn.
Första bilden är tagen med en Canon EOS 7D den andra med Canon EOS 7D mark II.
Båda har ett ISO på 800 f5 och 1/60 sek. Det som skiljer bilderna är att ena har brännvid på 17 och den andra på 18 annars är det exakt samma inställningar, exakt samma ljus, samma objektiv (sigma 17-50)
Vi köpte nya kameror för att gamla 7Dn inte klarade av ISO högre än 600 utan att det blev så  grynigt. Mark IIan kan komma upp i ISO 3200 och bilderna blir inte lika gryniga som ISO 800 på gamla

minavitas.wix.com/kennel

rebz
2016-11-06 14:23
#4

Det jag menar är att fotona oavsett ISO blir brusiga, oavsett om ISO ligger på 400 eller 1600. När man då redigerar dem i lightroom behöver jag reducera detta vilket gör att skärpan överlag i bilden blir mjukare. Sedan zoomar jag inte in 100% utan det är brus som syns tydligt när man endast zoomar in lite. Detta gör att jag är osäker på att framkalla förstoringar av bilderna jag gillar, och ja jag fotar i RAW.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Inkanyezi
2016-11-06 15:22
#5

Kan det vara så att du exponerar för snålt?

När man utgår från råfilen kan man ofta exponera lite mer än när man låter kameran göra en jpeg, och ju högre man kan hålla exponeringen, desto mindre brus kommer att synas. Av råhistogrammen bör man eftersträva att ett närmar sig klippning, och det är vanligen blå eller röd kanal.

Om man exponerar mindre, så att ingen av kanalerna närmar sig att klippa, kommer man alltid att ha mer brus, även om det kanske inte alltid blir synligt i den färdiga bilden.

Ju högre ISO man ställer in, desto viktigare är det att exponera rätt, eftersom det dynamiska omfånget minskar när man ökar ISO.

Sedan kan det vara så att firmware använder två olika metoder för att höja ISO, så att bara de hela stegen görs analogt, medan de små mellanstegen förstärks digitalt. Canon har gjort så i en del modeller, men jag vet inte hur det är med din.

Men håll ett öga på råhistogrammen och se om alla tre slutar före den högra gränsen. Det finns program för att analysera råfilen, exempelvis RAW Digger.  Där kan du få information om hur väl du utnyttjar chipet.

Kameratrollet
2016-11-06 16:38
#6

Enklast kan vara att ladda upp en råfil du tycker blir brusig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: