Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2132 ggr
mikal
2016-10-15 20:28

Dåligt fokus när jag fotar stjärnor

Hallå. Jag är en glad amatör med en EOS550D med medföljande objektiv. Jag har försökt mig på att fota stjärnhimlen och norrsken med blandat resultat. Främst så blir stjärnorna suddiga. Som jag förstått så ska man kunna ha rätt lång slutartid utan att behöva ta hänsyn till jordens rotation. Jag gissar att det beror på att jag inte kan fokusera rätt. Jag har försökt ställa in fokus manuellt när det varit ljust sedan väntat till mörkret, men det blir ändå suddigt. Stativet är ett stadigt trebens i metall så jag skulle tro att det inte beror på skak. Jag har ingen fjärrutlösare men kör några sekunder fördröjning. Tar gärna emot tips för jag är inte så duktig på kamerans inställningar eller nåt alls med kameror för den delen, men tycker det är kul. Mvh Micke

Annons:
Florrpan
2016-10-15 22:07
#1

Vad jag märkt så har 11-12 sekunder varit gräns för att inte för för stora trails från stjärnorna. Men eftersom man kanske inte ska vara helt inzoomad så fungerar längre exponeringar också.

Normalt sätt ska man ställa fokusen på Infinity, men den är aldrig helt rätt.

Börja med att sätta objektivets fokus på "infinity" markeringen. Slå sedan igång LCD(live-view) skärmen för att leta stjärnor.
Ser du någon stjärna skärmen så använder du den digitala zoomen för att komma närmre. Sätt sedan fokusen manuellt. Ser du inga stjärnor kan du behöva ställa upp ISO så högt du kan, det hjälper även om du ställer upp slutartiden. Allt för att du ska kunna fokusera på någon stjärna i Live-view läget.

Enklast är att leta de ljusaste stjärnorna och sätta fokusen efter dessa.

Ett annat sätt är att försöka sätta fokusen på mot en lampa/ljus långt bort. Jag fotar ofta vid havet och kan använda byggnaders lampor på någon ö långt bort för att ställa fokusen.

Florrpan
2016-10-15 22:18
#2