Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2132 ggr
mikal
2016-10-15 20:28

Dåligt fokus när jag fotar stjärnor

Hallå. Jag är en glad amatör med en EOS550D med medföljande objektiv. Jag har försökt mig på att fota stjärnhimlen och norrsken med blandat resultat. Främst så blir stjärnorna suddiga. Som jag förstått så ska man kunna ha rätt lång slutartid utan att behöva ta hänsyn till jordens rotation. Jag gissar att det beror på att jag inte kan fokusera rätt. Jag har försökt ställa in fokus manuellt när det varit ljust sedan väntat till mörkret, men det blir ändå suddigt. Stativet är ett stadigt trebens i metall så jag skulle tro att det inte beror på skak. Jag har ingen fjärrutlösare men kör några sekunder fördröjning. Tar gärna emot tips för jag är inte så duktig på kamerans inställningar eller nåt alls med kameror för den delen, men tycker det är kul. Mvh Micke

Annons:
Florrpan
2016-10-15 22:07
#1

Vad jag märkt så har 11-12 sekunder varit gräns för att inte för för stora trails från stjärnorna. Men eftersom man kanske inte ska vara helt inzoomad så fungerar längre exponeringar också.

Normalt sätt ska man ställa fokusen på Infinity, men den är aldrig helt rätt.

Börja med att sätta objektivets fokus på "infinity" markeringen. Slå sedan igång LCD(live-view) skärmen för att leta stjärnor.
Ser du någon stjärna skärmen så använder du den digitala zoomen för att komma närmre. Sätt sedan fokusen manuellt. Ser du inga stjärnor kan du behöva ställa upp ISO så högt du kan, det hjälper även om du ställer upp slutartiden. Allt för att du ska kunna fokusera på någon stjärna i Live-view läget.

Enklast är att leta de ljusaste stjärnorna och sätta fokusen efter dessa.

Ett annat sätt är att försöka sätta fokusen på mot en lampa/ljus långt bort. Jag fotar ofta vid havet och kan använda byggnaders lampor på någon ö långt bort för att ställa fokusen.

Florrpan
2016-10-15 22:18
#2

För att tillägga. Se till att alltid ha en kontroll för att ta fotot, eller ställa så att kameran tar bilden efter X sekunder. Detta för att hindra att kameran skakar när du trycker på knappen. Det kan ge suddiga bilder. Finns väl en diskussion om att låsa spegeln så att den inte öppnar/stänger, vilket kan orsaka små vibrationer. Men detta lär knappast påverka stjärnornas skärpa.

mikal
2016-10-15 22:21
#3

Tjena. Tack. Tack för tipsen med fokusen. Jag misstänker att mitt sudd är just fokusen. Bör man byta objektiv istället för att använda standardobjektivet? Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett nytt objektiv.

Florrpan
2016-10-15 22:45
#4

#3 standard? 18-55? 18-135?

De objektiven fungerar fint, men visst, dom är inte lika ljuskänsliga som med en max bländare på 3.5. Men de flesta stjärnfoton jag tagit har varit med 3.5 bländare då jag inte haft någon bättre vid tidpunkten.

18-55 är för övrigt ett väldigt skarpt objektiv.

[VSK]
2016-10-15 23:05
#5

Bländare f/3.5 (eller om den nu är större som max), ISO 1600, slutartid ca 8-10 sekunder, borde funka men den kameran om 18 mm är mest vidvinklig. Allra helst blända ned nåt steg eller två för bättre skärpa.

mikal
2016-10-16 01:26
#6

Precis jag märkte skillnad i skärpa när jag ändrade bländaren. Jag har inte hajat riktigt hur allt hänger ihop men förstår ju att bra foton hänger på att veta hur man använder grejerna. :)

Annons:
Florrpan
2016-10-16 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bländaren är väldigt viktig att du lär dig

Det är bländaren som bestämmer hur mycket ljus som kommer in i objektivet.

Det är även bländaren som ställer fokusdjupet.

Lågt bländartal (ex: f/1.8) ger kort skärpedjup men tar in väldigt mycket ljus. Det betyder att allting framför och bakom det du fokuserar på blir suddigt.
Ställer du upp blänrdatalet på f/9 t.ex så hamnar mer av för och backgrund i fokus.

Lågt bländartal är populärt för att fota enskilda objekt, t.ex människor, blommor mm. Högt bländartal används ofta på landskap för att få så mycket skärpa som möjligt.

Helt enkelt är det enklare att få skarp fokus med högt bländartal eftersom mer av bilden är i fokus. Runt f/9 brukar kunna vara gyllene snittet på många objektiv.

Men vid nattfoto måste man ha lågt bländartal pga du inte får in tillräckligt med ljus om du höjer bländartalet.

Bifogade två bilder så du förstår vad bländaren gör med fokusen.

https://www.safaribooksonline.com/blog/wp-content/uploads/2010/09/aperture-example.jpg

Upp till toppen
Annons: