Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1858 ggr
perk
10/6/16, 1:55 PM

Import till Lightroom..............???

Är ganska ny på Lightroom, och har funderingar om import av bilder.

Om jag importerar bilder från kameran till Lightroom, hamnar de då även på hårddisken i min dator🤔. Eller hamnar de aldrig där vid den importen, börjar fundera på var vissa bilder tagit vägen.🤔

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
Moalinn
10/6/16, 2:04 PM
#1

För mig hamnar de på hårddisken också. Vet inte om det är en inställning eller ej, men de hamnar i "bilder" och en mapp som är döpt efter årtal, och där i ligger en mapp som är döpt efter fotograferingens datum. Hur man vill sortera bilderna borde man kunna ändra men hur låter jag vara osagt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Niklas
10/6/16, 2:07 PM
#2

Du kan välja hur Lightroom ska göra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

perk
10/6/16, 3:14 PM
#3

Någon som vet hur man gör för att få dem till "Bilder" för där hamnar de inte för mig.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Niklas
10/6/16, 4:03 PM
#4

Då är det nog enklare att använda programmet Bilder och importera dem direkt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Inkanyezi
10/6/16, 7:05 PM
#5

Lightroom är främst till för att importera och bearbeta råfiler.

Vid import lägger Lightroom alla råfilerna i en mapp, som man själv kan välja, men annars skapar den mappar efter sina grundinställningar. 

Eftersom det i första hand handlar om råfiler, och det inte är bilder förrän man har exporterat dem till ett bildformat, kommer man inte att se bilderna från råfilerna annat än i program som kan bearbeta råfiler. 

När man har joxat färdigt med en bild i Lightroom, kan man exportera den, och då väljer man faktiskt själv vart man ska exportera, och vilket format bilden ska ha.

Om å andra sidan, bilderna man importerar är bildfiler, jpeg, kommer de att sorteras på samma sätt som råfilerna. Det beror på vilka inställningar du gör i programmet var de kommer att hamna. Om du vill att de ska hamna i kataloger under "Bilder", får du lov att ställa in importen så att mapparna som Lightroom skapar hamnar under "Bilder".

Så du kan utan problem få Lightroom att lägga filerna i undermappar till "Bilder", men om du importerar råfiler, kommer inga bilder att visas av råfilerna, så länge du inte öppnar med ett program som visar råfilen som bild. Det finns fler program än Lightroom som kan göra det, och FastStone är ett av de smidigaste för att titta på bilderna. Men det kan vara bra att inte ändra eller flytta filer med något annat program än Lightroom, eftersom Lightroom då kan hålla ordning på filerna.

Lightroom rör inte dina råfiler, om du inte själv bestämmer att exempelvis radera dem. Råfilen lämnas alltid orörd, och alla ändringar och inställningar man gör sparas i en fil bredvid, en fil som har samma namn som råfilen, men tillägget är ett annat: .XMP

När Lightroom eller en annan råkonverterare öppnar råfilen, används XMP-filen för att hitta inställningar för Vitbalans, ljushet och kontrast, och om man gör några ändringar är det likadant, inget händer med råfilen, utan bara data i XMP-filen ändras.

Om du vill ha bilder som Bildvisaren kan visa måste du exportera om du har fotograferat RAW, och då är det lämpligt att exportera till .JPG som alla bildvisare kan visa.

perk
10/7/16, 6:21 PM
#6

Tack för hjälpen nu har jag hittat inställningen 🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
Upp till toppen
Annons: