Annons:
Etikettövrigt
Läst 797 ggr
taylor__lambert
2016-10-02 15:41

foto där det tekniska haft en avgörande betydelse

Jag fick en uppgift av min skola, men jag förstår inte helt vad en av frågorna innebär hoppas att någon här kan hjälpa mig.
"Är det något fotografi där du tycker att det tekniska haft en avgörande betydelse?" är frågan.
Vad innebär det? Menas det att kamerans inställningar kan ha haft en avgörande betydelse för fotot eller handlar det mer om själva bilden vart den är tagen, vilken miljö den är tagen i, effekter i bilden tex rökmoln osv? Jag gissar på det andra men jag ville vara säker på att jag uppfattat det hela rätt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Inkanyezi
2016-10-02 15:51
#1

Jag tror att det är vilket som, eftersom "det tekniska" kan betyda väldigt många olika saker. Det är knappast sannolikt att den som ställde frågan menade de elementära inställningarna, dvs själva exponeringen, eller att ställa skärpan på vanligt sätt, medan alla mer kluriga varianter på de temana kan funka.

Och alldeles självklart har tekniken alltid betydelse. Det finns inte en enda bild där den inte har det.

Men jag uppfattar frågan om man skulle kunna hitta en bild där tekniken, dvs en särskild teknik, har avgörande betydelse för bildresultatet, dvs att bilden inte avspeglar precis vad man åstadkommer bara genom att "knäppa". Men jag kan ha fel.

I min värld är ljuset på motivet den viktigaste tekniska parametern när man tar en bild, och jag har under min tid som fotograf tagit mängder av produktbilder, något som kanske inte är så högt rankat inom fotokonsten. Men när man tar bilder av produkter är ljuset helt avgörande för hur bilden gestaltas, och tekniken ligger inte i själva kameran, eller hur mycket man exponerar, utan snarare i hur man gestaltar sitt motiv genom hur ljuset faller in.

Men annan teknik kan betyda valet av bildvinkel, normal, mycket snäv eller mycket vid bildvinkel, som alla ger olika resultat. När man använder ett långt teleobjektiv, kan man "trycka ihop" sitt motiv, så att mer närliggande och avlägsna motivdelar ser ut att vara klistrade på varann. Och om man har en rejäl vidvinkel kan man göra tvärtom, separera närliggande och avlägsna motivdelar, eller accenturera perspektivet överdrivet. 

Så för din del gäller mest att hitta en bild där tekniken har avgörande betydelse för hur motivet gestaltas. Det är troligen inte svårt att hitta. Om fantasin tryter kan man välja en makrobild eller någon av alla blixtbilder på vattendroppar.

Om jag fick frågan skulle jag troligen välja några av mina bilder med tilt.

Den länkade tråden innehåller många olika exempel på tiltning, men om du inte förstår hur det fungerar, kan det vara olämpligt att ta någon bild där som exempel. Det är ju bra också att kunna förklara tekniken och varför den har betydelse. Det är förklarat i bilden i nummer 14 i den tråden.

taylor__lambert
2016-10-02 16:11
#2

#1 Väl utförligt svar, kanske lite för mycket info, men jag kan förstå när man inte vet vad det hela handlar om, då är det bra att ta det ur olika perspektiv!

Vi var på fotografiska och skulle välja bilder vi gillade så jag har bara några bilder att välja mellan, och de måste vara just någon av dom. Men jag tror väl då att jag mer ska analysera vad i bilden som gör det till en sån bra bild? Nu har jag ingen bra egen tagen bild som visar bilden tydligt men jag hittade bilden i bättre Upplösning som jag vill välja till denna fråga (denna bild) det jag har skrivit om denna bild är då:

_"Det fanns väldigt många där det tekniska haft en avgörande betydelse i fotot. Men eftersom jag är helt förälskad i bildserien av Daniel Grizelj så kan jag inte avstå från att välja en av hans fina bilder, hade en av de andra av hans bilder varit med hade jag valt en annan av dom för den var riktigt fin! Jag väljer då detta foto; Den oroliga fadern som vandrar i mörkret med sin ficklampa. Jag valde den för att jag tror att det krävs ganska mycket för att denna bild skulle ha blivit så här bra. Jag har ingen aning om hur bilden är tagen, vilken tid på dygnet eller något sånt, men jag tycker att det ser ut som om att det är en väldigt stängd skog och det kan vara avgörande, sen måste man ju ha ljus för att bilden ska bli bra och kollar man noga på länken jag visade ovan så ser man att det kommer ljus från vänster som liksom lyser upp där fadern står med sin ficklampa, sen röken/dimman, älskar när det är sån där rök det får bilden liksom att kännas lite mer skrämmande, skogen blir skrämmande, antingen fanns den där naturligt eller så kan det vara effekter som man lagt dit efteråt via photoshop eller så har det använts torr is till det, oavsett så blir det en helt annan effekt när man har lite dimma med i en bild. Det måste ju vara en bild tagen antingen på våren eller hösten då alla bladen på träden är nedfallna, detta ger ju också en viss känsla av en läskig skog så det har ju också en betydelse för att få fram fotots betydelse ännu mer. Sen avståndet, jag tror det också hade en avgörande del, man vill inte vara för nära men samtidigt inte långt borta, detta känns ändå på något sätt helt perfekt avstånd."
_
Det är så långt jag lyckats skriva än så länge om just den bilden. Sen om det jag tänkt rätt eller fel, rätta mig gärna :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Martin
2016-10-06 08:45
#3

Mitt förslag är att du frågar läraren. Eftersom att det inte riktigt framgår i vilket ämne eller syfte ni skall göra det. Det är större chans att du löser uppgiften rätt om du vet vad läraren menar än utgår från vad vi här på sajten tror att läraren menar.

Precis som Inkanyezi säger så har teknik (olika former av teknik enligt min mening dessutom) alltid en avgörande betydelse. Vet man inte hur det funkar så är risken att man har fel inställningar och får ett över- eller underexponerart foto i ett sammanhang där det inte skulle vara. Har man gjort "allt" rätt men har en gammal kamera som inte kan gå så högt upp i ISO så får man inte en bra bild på kronhjortar klockan 05 på morgonen nu på hösten (här i Skåne där det är mörkt då), men med en ny kamera och möjlighet att skruva upp iso rejält kan man få ett foto av djuren och då kan man säga att den typen av teknik har haft avgörande betydelse.

Men som sagt, det är nog bättre att fråga läraren så att du vet vad hen menar.

mvh Martin

taylor__lambert
2016-10-06 09:12
#4

Det är inte lätt att fråga vad läraren menar dåman oftast får otydliga svar. Därför frågade jag här. Och ämnet är som sagt allmänt inom foto. Men om ingen kan hjälpa till så behövs inga fler kommentarer. Tackar för det jag fått.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Martin
2016-10-06 10:18
#5

Jag hjälper gärna till och andra också, risken är bara att vi svarar på något annat än det din skola är ute efter och då blir det lätt tokigt.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: