Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1880 ggr
nanismatte
2016-09-23 18:15

Hanterar olika kameror konstrast olika bra?

Jag undrar om olika bra kameror hanterar kontraster lika bra. Det har ju lixom inte med inställningarna att göra. Min kamera hanterar det jättedåligt, himlen blir alltid utfrätt när jag fotar landskap och vill inte köpa ett svindyrt filter till mitt fisheye. Vet att andra kan sätta ihop 2 olika exponeringar i photoshop men det kan inte jag då jag varken har vilja att köpa och lära mig program eller dator som klarar ex adobes program. Så, är min kamera (canon eos 700d) bara otroligt dåligt med kontraster eller är alla så?

Annons:
Inkanyezi
2016-09-23 21:39
#1

Visst hanterar olika kameror kontrast olika, men Eos 700D tillhör definitivt inte de sämsta, och är inte otroligt dålig, långt därifrån. Men som alltid när det handlar om väldigt avancerade apparater, så krävs det lite grann av den som hanterar den.

Och visst har det med inställningarna att göra. Nu vet jag inte vad du möjligen kan ha ändrat på, eller om du ständigt kör på Auto, men om du går igenom manualen ordentligt kommer du att hitta något som heter HTP (Highlight Tone Priority), och den kan man använda för att himlen inte ska frätas ur. Den funkar bara när man har ställt in lägsta ISO, och i lägena P, Av och Tv.

Ett annat sätt, om himlen fräts ur vid Auto är att använda något av lägena P, Av eller Tv och ställa exponeringskompensation mot minus.

Och om man vill ha lite bättre kontroll kan man spara råfiler och omvandla själv, och då går det att utnyttja hela omfånget hos sensorn. Att man kan spara RAW är ofta ett av skälen till att skaffa en mer avancerad kamera än en kompakt eller den som sitter i telefonen.

Så din kamera kan göra det du frågar efter. Den behöver bara lite hjälp.

[VSK]
2016-09-23 23:14
#2

Tycker det låter som ljusmätningen är vald med spotmätning/utsnittsmätning. Då blir oftast himlen utfrätt. Välj evaluerande/matris istället. Har du Auto-ISO vid manuellt läge så dra ned exponeringskompensation nåt steg, så blir det mer "liv" i himlen/molnen.

Callas14
2016-10-07 21:51
#3

Jag fotar själv med en eos 700d och är rätt nöjd faktiskt! Bara för att du nämner det så kan jag nämna att kameran har ett helautomatiskt HDR-läge (tror att det heter SCN), vilket innebär att kameran tar två olika exponeringar och sätter samman dessa automagiskt. Kan vara värt att prova!

JazzBass
2016-10-11 14:40
#4

Jag håller med #1. Just när det gäller att fånga landskap och andra motiv med stort dynamiskt omfång så har inställningarna och ens egna kunskaper enorm betydelse, liksom bildbehandlingen. Det gäller att exponera så rätt som möjligt, så man undviker både utfrätta högdagrar och igensotade skuggor. Måste man välja är det högdagrarna man bör vara mer försiktig med, åtminstone om man fotar digitalt. Skuggorna kan man ofta ljusa upp väldigt mycket i efterbearbetningen utan att man upplever att det blir brusigare. Fotar man jpeg måste man vara extra noga, och dessutom kan det vara bra att fota med bildinställningen Neutral snarare än Standard eller Vivid, som kan bidra till att högdagrar och skuggor går förlorade. Bilderna ser trista ut med neutral bildprofil, men det kan man fixa till i efterbearbetningen.

Ett landskapsmotiv, speciellt i motljus, kan lätt ha ett dynamiskt omfång på uppemot 17 EV om jag minns rätt, där det ljusaste delarna i motivet (solen själv borträknad) är 217=131000 gånger ljusare än de mörkaste.  En digital systemkamera brukar idag kunna registrera motiv med ett dynamiskt omfång på ca 12-14 EV på bas-iso som oftast är 100, så det är klart att man måste offra nånting i sådana fall. För varje steg/EV över det (eller under, för den delen) minskar det det dynamiska omfånget som kameran kan registrera med 1 EV, så är man mån om att fånga så mycket detaljer som möjligt är det alltså värt att fota på lägsta iso och gärna med stativ, om det annars blir svårt med slutartiderna. Filter som du nämner (antar att du menar graderade gråfilter) är bra för att komprimera det dynamiska omfånget man skickar mot kamerasensorn, men jag tycker inte de är så nödvändiga i och med att kamerorna idag är så bra på att registrera skuggor. Själv använder jag inte såna utan kör utan och bildbehandlar istället. Dessutom finns det alternativa sätt att få tillstånd samma sak som ett sånt gråfilter, kolla mitt inlägg i en tråd om graderade filter inne på Naturfoto iFokus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2016-10-11 15:56
#5

#4

Neutral var väl rekommenderat om man kör med Nikon vill jag minnas jag läst. Nikons grundinställning var lite annorlunda än de andra tillverkarnas nåt sånt.

Upp till toppen
Annons: