Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 990 ggr
Tixma
9/22/16, 5:14 PM

Hjälp med val av kamera utrustning

Hej! Jag skulle behöva lite råd med val av om jag ska köpa ett nytt objektiv eller ett nytt kamerahus. Jag har just nu en nikon d5100 och fotar med objektivet nikkor 70-300 f/4.5-5.6 VR. Jag fotar mycket djur i rörelse och känner inte att jag är nöjd med kvaliten som jag får på bilderna. Dom blir väldigt brusiga och inte tillräckligt skarpa i min smak. Därför har jag funderat på ny utrustning och har efter mycket funderande kommit fram till att jag vill köpa en nikon d7100 eller en nikon d7000 och ett sigma 70-200 f/2.8. Men till frågan, jag känner inte att jag har råd att köpa båda just nu utan måste välja en av dom och undrar vilken av dom ni tror gör störst skillnad att byta, kamerahuset eller objektivet? Och tror ni att mitt val av ny utrustning är bra eller har ni andra bättre tips i samma prisklass? Mvh Isabelle

Annons:
JazzBass
9/23/16, 8:23 AM
#1

Det är klart att med den kombinationen du vill ha är det lättare att få skarpa och mindre brusiga bilder på djur i rörelse, men det ska inte heller vara nån omöjlighet med din nuvarande kamera. Hur väl behärskar du manuella inställningar? Alltså vet du i praktiken vad för ändringar du behöver göra om du får en suddig och brusig bild? 

Vad gäller ny kamera eller nytt objektiv först, så har båda sina fördelar:

Ny kamera (t.ex. D7100 eller bättre): Klart bättre autofokus, något bättre högisoprestanda, lättare att justera inställningar på, bättre buffert vid serietagning med mera. Kortfattat en bättre sportkamera än din nuvarande.

Nytt objektiv (t.ex. ett 70-200/2,8): 1-2 steg högre ljusstyrka än ditt nuvarande, något snabbare autofokusmotor (gäller åtminstone de nyare varianterna som finns), men 100mm kortare maxbrännvidd.

Vill du köra på ett billigare alternativ kunde det vara skäl att spana in en begagnad Nikon D700, en fullformatskamera alltså.  Jag har en sån, och även fast modellen börjar ha ganska många år på nacken tycker jag den fortfarande slår det mesta i de lägre prisklasserna. Inte minst är det en fantastisk sportkamera. Jag säljer dock inte min, den har jag tänkt ha glädje av själv ännu några år till åtminstone. 🙂 Jag har också ett AF-S 70-300/4,5-5,6 VR faktiskt, bytte häromåret ner mig till det från att ha haft toppobjektivet AF-S 70-200/2,8 VRII, på grund av att jag fotade så lite med tele och ville frigöra lite pengar till andra objektiv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
9/27/16, 1:40 PM
#2

Värt att tänka på när du fotograferar djur i rörelse är att planera fototillfället. Vid denna typ av fotografering är tillgången av ljus extremt viktigt.

Välj en plats där det är extra ljust t.ex. utomhus.
Välj en tidpunkt på dygnet där du drar fördel av ljuset.
Tänd fler lampor, använd blixt, byt till starkare taklampor m.m.

Upp till toppen
Annons: