Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1624 ggr
Roonja
9/19/16, 9:35 AM

Nikon, vilken ska jag välja?

Jag fotograferar mina djur och behöver en kamera som klarar av att ta bra skarpa bilder på små djur. Även en som jag kan sitta ganska långt ifrån med men ändå få skarpa bilder. Observera att jag gärna vill ha tips på bra objektiv för detta. Kameror jag tittat på är nikon d90 och nikon 3100 osv. Tack på förhand

Annons:
MagArne
9/19/16, 11:12 AM
#1

Vad för smådjur ska du fotografera?
Kommer du ta bilderna ute eller inne?
Har du möjlighet att kunna öka ljuset i form av blixtar eller lampor?

Roonja
9/19/16, 1:20 PM
Inkanyezi
9/19/16, 3:23 PM
#3

Jag skulle föreslå i stort sett vilken systemkamera som helst, men att också skaffa ett makroobjektiv på omkring 100 mm. 

Skälet är att du kan ta närbilder med objektivet på hyggligt långt håll, så att du inte behöver krypa ända upp i nosen på raringarna. Makroobjektiv är också väldigt skarptecknande, och det är lättare att få skärpa där man vill om man kan vara lite längre bort.

Ett alternativ till systemkamera, om man vill komma billigare undan, är en långzoomkamera, som är ungefär samma som en kompaktkamera, men det går att zooma in mycket mer. Nackdelen, jämfört med en systemkamera, är att en sådan kamera är väldigt trög att fotografera med, så musen hinner tröttna och hitta på något annat innan kameran bestämmer sig för att knäppa. Starkaste skälet till att välja en systemkamera är att de ställer in skärpa väldigt fort och knäpper direkt när man trycker på knappen. 

Kamerorna D90, D7200 och D7300 är bättre än D3nnn-serien, eftersom de har bättre autofokus, ljusstarkare sökare och är kvickare att ställa skärpan. De spar också bilderna fortare till minneskortet, så att man är klar att ta fler.. Annars handlar det om samma bildkvalité.

Roonja
9/19/16, 3:35 PM
#4

Okej tack så hemskt #3! Ditt inlägg var till stor hjälp! Något jag stört mig på med min Canon är att kag aldrig hinner få bilder. Den tar bilder väldigt segt och det går aldrig att ta fler i rad. Jag bör alltså satsa på en d90 eller liknande. Var mest inne på d3100. Men objektivet är ju det som avgör mest egentligen, vill dock kunna filma, det ska d3100 vara bra på

Roonja
9/19/16, 3:38 PM
#5

Är d60 i samma klass som d90 ungefär eller skiljer det sig mycket?

Inkanyezi
9/19/16, 8:05 PM
#6

D60 var en uppgradering från D40, och den är inte mycket lik D90.

D60 är en instegskamera, med billigare sökarkonstruktion och mindre kraft i processorn, medan D90 är en entusiastkamera, med prisma i sökaren och rejält med processorkraft. D90 är mycket snabbare och den kan använda äldre AF-objektiv utan motor, vilket inte fungerar med D60.

Annons:
Roonja
9/19/16, 10:31 PM
#7

#6 Vilken kunskap du har! Tack, hjälper mycket :)

MagArne
9/20/16, 11:32 AM
#8

Nikon D300 och D300s kan också vara värt att kolla upp. Samma generation som D90 men ännu lite mer avancerad.

Roonja
9/20/16, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu får ni se lite rumpa haha ;) Men det blev en Nikon d3100. Har inte införskaffat mig objektiv dock :)

Upp till toppen
Annons: