Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1064 ggr
Idakarrlsson
2016-09-18 22:28

Hjälp, nu är jag lite vilsen.

Hej. Nu skulle lite hjälp ligga till hands. 

Jag har bestämt mig för att köpa ny kamera.  Det lite kluriga är ju att det finns en uppsjö av olika kameror! Sedan är jag lite osäker på vad jag egentligen borde lägga mina pengar på. Jag fotar mest djur och naturfoton och en liten gnutta porträtt.  Fullformat eller ej?

Dom  jag först tittade på var Nikon D7100 och Nikon D7200. Där har jag fått uppfattningen att D7200 ser bra ut på pappret men att fler fortfarande rekommenderar D7100. Förslag till det är också Canons EOS 80D. Några ni rekommenderar?

Fullformat var först ett nej pga priset men har funderat. Är det värt att lägga dom där extra tusenlapparna och köpa en fullformat med tanke på vad jag fotar? Att kameran klarar sig bättre i mörkare situationen och hela ff-konceptet lockar ju helt klart om man tänker att fota natur/landskap. Fast sen så är det ju så fruktansvärt kul att fota djur. Vilket betyder att jag vill ha telezoom, vilket svider i plånboken.  Jag har tittat på Nikon d610. Någon som har några erfarenheter om just d610?  Något annat alternativ i samma prisklass? 

Kanske bättre att ej köpa ff och lägga pengar på bra objektiv till D7100 eller liknande?

Vill gärna höra era åsikter om de kameror jag nämnde. Även ifall ni har andra förslag. Och största frågan som jag funderar på just nu är om det verkligen är värt att köpa en fullformat med tanke på vad jag fotar. I såna fall har ni några tips?

Ha det bra och ta hand om er!

Mvh Ida

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
ru4real
2016-09-22 15:48
#1

Vad vill du göra m bilderna i efterhand? Enorma förstoringar typ A2 /A3? Då är fullformat ett bra köp. Eller om du kommer att sälja bilderna för publicering i tidningar eller liknande? Men plåtar du bara för eget behov eller webb så klarar du dig med crop-sensor. Och kan lägga pengarna på bättre objektiv istället. Men om du har pengar över, så köp absolut en ff-kamera. Men bilderna blir större, filerna tar mer plats och det är fler inställningar på en proffskameror än entusiastmodellerna. Eller iaf enklare att komma åt. Dock ställer de större krav på dig som fotograf. Det är inte kedjereaktion som tar bilderna, det är du.

Idakarrlsson
2016-09-22 20:38
#2

#1 Tack för ditt svar! Jag känner att för mig räcker det bra utan fullformat på det stadiet jag befinner mig på just nu. Bilderna är främst för mig och jag driver inget företag eller liknande så känner att jag sparar in mina pengar lite.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

JazzBass
2016-09-23 07:59
#3

#1 - Bildernas storlek på hårddisken/minneskortet hänger mest ihop med antal megapixlar än storleken på sensor. Många aps-c-kameror har mer högupplöst sensor än fullformatkameror faktiskt, så det här argumentet håller inte alltid. I övrigt tycker jag du har helt rätt.

Själv gillar jag skarpt fullformat för speciellt porträtt och landskap, de har en annan skärpa helt enkelt och man får tillgång till kortare skärpedjup. Men de gånger jag vill ha så mycket tele som möjligt för att kunna zooma in en fågel eller så på längre håll, eller fotar småkryp med makro och vill så nära som möjligt, då är fullformat svårare. För det förstnämnda behövs mycket längre brännvidd för samma bildvinkel. Har kameran så pass många megapixlar att man får en tillräckligt högupplöst bild även vid foto i cropformat, som t.ex. med en 36 megapixels D800 som ger 16 MP i cropläge, så är det dock inget problem egentligen. Det är så gott som ekvivalent med att fota med en 16 MP Nikon D7000.  

För det andra jag nämnde, makro, är det svårt att komma tillräckligt nära motivet med FF. Man behöver dubbelt högre förstoringsgrad för FF än crop för samma bildutsnitt, och det gör att man dels har svårt att komma tillräckligt nära med bara ett makroobjektiv, så man har större behov av mellanringar, bälg eller närbildslins. Detta leder i sin tur till att skärpedjupet lätt blir extremt kort, och man kan behöva ta till focus stacking mycket tidigare än man behöver med crop. Bildkvaliteten  blir förstås bättre med FF, men inte så väldigt mycket bättre ändå i praktiken och det är klart mer jobb om man ska börja focusstacka. Vissa fotografer, t.ex. Anna Ulmestrand, använder dock enbart största bländaren med sitt Tamron 90/2,8 och fullformatkamera, och får i praktiken ett nästan obefintligt skärpedjup i sina bilder. Men hennes fantastiska bilder är dock oftast långt åt det abstrakta hållet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: