Annons:
Etikettövrigt
Läst 874 ggr
taylor__lambert
2016-09-12 20:16

Inställningar

Man brukar väl säga att om man sitter och leker med saker så lär man sig bäst. Ja jo det är sant.

Jag går just nu på en skola som har inriktning foto och vår lärare sa att istället för att kolla på TV ska vi leka med vår kamera, okej tänkte jag. Och vi har pratat en hel del om bländare, ISO och slutartid och jag börjar faktiskt förstå…. MEEEN nu har jag lekt med min kamera… dum som jag är. Vår lärare säger även att de programmen som finns, det är för kineser som reser runt och bara står och fotar, medans vi, vi ska lära oss hur man tar snygga bilder med att göra egna inställningar. Nu vet jag inte vad fan jag har gjort men alla bilder blir svarta, eller snarare mörka för att jag är i ett mörkare rum. Jag provade att fota något ute och ja det blir väl ljusare men jag gav liksom upp där så jag har helt ärligt inte provat de nya inställningarna helt för jag orkade inte mer.

Jag försöker hitta det ultimata inställningen för att fota något som går fort (främst agility) och då vill jag kunna kontrollera både ISO, bländare och slutartid, men någonstans har jag gjort fel :/ Och om jag ställer inställningarna exakt så som programmen är på så förändras det ingenting, jag vet inte vad jag ska göra.

Jag har en Canon 1200D

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Inkanyezi
2016-09-12 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag antar att du har en bruksanvisning till kameran.

Där finns en instruktion för hur man ställer tillbaka den till de ursprungliga inställningarna den hade innan man började leka med den.

Annars är det relativt enkelt att bara ställa den i Auto-läget, där inga inställningar man har gjort kommer att tillämpas.

Men så fort man går över till lägena P, Av eller Tv, kommer den att ha inställningen som man har gjort. Och där är det antagligen så att du har ändrat på en inställning som kallas "exponeringskompensation", och ställt den på minus.

Man kan ställa tillbaka den till noll, så blir bilderna "normalljusa".

Och när man "leker" med kameran är det bra att ha någon plan för vad man tänker sig att göra. Om man vill ha bilderna mörkare, så gör man på ett visst sätt, och det går också att göra dem ljusare. Tittar man i sökaren på de delar som visar vad man ställer in, så syns det alltid där. En indikator i din sökare pekar på att bilderna ska bli mörka.

JazzBass
2016-09-13 10:25
#2

Det allra första man behöver tänka på när det gäller exponeringsinställningarna är att fotografering bygger på ganska enkla fysiska principer. Fångar man rätt mängd ljus får man en lagom ljus bild. (Det här gäller slutartid och bländare, inte isotalet, kommer till det senare). Det svåra är att se till att man fångar rätt mängd ljus, då ljusmängden i olika miljöer skiljer sig väldigt drastiskt. Det blir inte heller ett dugg lättare att förstå hur stora skillnader det faktiskt är fråga om när våra ögon är så pass bra på att anpassa sig till olika ljusförhållanden. Pupillerna drar ihop sig i ljusa miljöer, och expanderar i mörka.  Man kan få ett hum om skillnaderna precis i början när man går från ett väldigt mörkt utrymme till ett ljust, och tvärtom. Innan pupillerna anpassat sig blir man bländad alternativt ser ingenting. 

Pupillen är ögats bländare. Är pupillen liten släpps mycket mindre ljus in per tidsenhet än då den är stor.  Vad gäller ljusmängd i olika miljöer så det vid strålande dagsljus ungefär 8 gånger ljusare än vid mulet väder. Hur stor skillnad det här är kan man få ett grepp om ifall man i solskenet testar hålla ett ND8 gråfilter framför ögonen. Eller lägger på sig/tar av sig ett par vanliga hyfsat mörka solglasögon. 

Vid solnedgång och uppgång har vi svårt att  uppfatta att ljuset gradvis minskar/ökar eftersom ögonen anpassar sig så bra. Det är först när pupillerna inte kan justera sig längre som vi tycker det blir kraftigt mörkare/ljusare. Men när man är ute och fotograferar solnedgången med manuella inställningar så märker man att man gradvis måste justera exponeringen för att kompensera för att det faktiskt blir gradvis mörkare/ljusare hela tiden. 

Rätt ljusmängd fångar man genom att justera bländaren eller slutartiden. Blir bilden för mörk måste man använda större bländare (lägre tal, tänk på att en halvering av bländartalet ökar ljusinsläppet fyrfaldigt) eller längre slutartid. Eller använda högre iso. Eller en kombination av alla tre. 

Isotalet är en slags konstgjord förstärkning av ljuset som görs i kameran, lite samma som när man i Photoshop ljusar upp en bild. (Det är dock mycket bättre att skruva upp iso i kameran om det behövs, än att fota överdrivet mörka bilder om ljuset tryter och istället ljusa upp dem i Photoshop). Ljusmängden kameran fångar är densamma oberoende vad isotalet ställs in på, så högre iso ger sämre bildkvalitet. Om ljusmängden skulle mätas i liter och en normal exponering vid ISO 100 kräver en liter ljus, så är ljusmängden som behövs vid iso 1600 endast en dryg halv deciliter, och vid iso 6400 en matsked. Det här kan vara bra att tänka på innan man klagar på bildkvaliteten på iso 6400. 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

perk
2016-09-13 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Du har inte gjort som jag brukar göra ofrivilligt ibland, och ändrat på exponeringskompensationen. På min kamera går det visserligen att låsa reglaget så jag inte ska kunna göra det. Men det glöms i min förvirring ibland 😞

###

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Upp till toppen
Annons: