Annons:
Etikettövrigt
Läst 2765 ggr
anmaelg
2016-08-28 14:41

Fotograferar du analogt?

Hej,

Jag gick nyligen med i iFokus för att kunna vara med i Foto här - såklart 🙂 
Jag fotograferar analogt med min Minolta XG-M och 35mm film. Det känns inte som många gör det idag så tänkte passa på och fråga om någon mer här gör det?

Annons:
Anna
2016-08-28 14:53
#1

Jag fotograferar mestadels digitalt, men har de senaste kanske 5 åren börjat prova på analogt. Har en samling analoga kameror, de jag främst använt hittills är nog Canon AE-1 och Nikon FG-20. Väldigt kul är det! 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

anmaelg
2016-08-28 15:51
#2

#1 Vad roligt! Fördelen med analogt (eller om det är en nackdel för kontot ibland) är att det är lätt att hitta många fina kameror för en billig peng.

JazzBass
2016-08-28 22:35
#3

Jag fotar en del analogt. Har haft ett antal 35mm kameror (Praktica, Mamiya, Fujica, Nikon FE & FE2 & N6006) sen 2012 då jag började nosa på det här med film i kameran istället för sensor och minneskort, men kör nu mest med min Mamiya 645 då det blir analogt. Blir klart bättre bildkvalitet med mellanformat. Negativen har jag främst fotat av med min D700 och makroobjektiv, men lite förstoringar i mörkrum har jag ändå hunnit med.

För närvarande går dock min fotograferingshobby  på sparlåga, då jag inte riktigt har tid (eller pengar) för det längre på samma vis som tidigare med två småbarn hemma varav en nyfödd. Så jag vet inte när de här fina kamerorna blir använda nästa gång. Sälja dem tänker jag dock inte göra. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

anmaelg
2016-08-29 09:15
#4

#3 Härligt! Mellan- och storfortmat vill jag absolut ta mig an när jag känner mig riktigt säker på vad jag gör. 
Tror jag det, men fotografering finns alltid kvar tills du har tid och tur är väl det 🙂

JazzBass
2016-08-29 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, jag har absolut inga planer på att släppa fotograferingen helt. Just nu blir det dock mest digitalt de gånger jag har tid att åka ut och fota, då det är mindre tidskrävande och man får bilderna genast.

Storformat har jag inte vågat mig på ännu, det kräver dessutom ganska mycket utrustning som jag inte har. Men mellanformat går ungefär lika lätt att framkalla och förstora som småbild. Det är dessutom bara bra tycker jag att det inte ryms lika många bilder på samma film, utan ca 8-15 st beroende på format. En rulle är lagom för en fotosession, medan jag brukar få problem med att fylla en 36 bilders småbildsfilm inom rimlig tid.

Har du några bilder nånstans på nätet att visa? Här har jag en del av mina: https://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/albums/72157630353729262. Nedan en av mina favoriter. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

anmaelg
2016-08-29 13:48
#6

#5 visst gör det, men är så imponerad av dem som mästrar storformat! Är ett fotografiskt mål jag har i livet att lära mig och spara ihop till någon gång. 
Jag tycker det är olika, är jag på en ny plats - åkte till Västergötland i somras och gick mycket, där var det inte svårt att fylla både 1 och 2 rullar, men är jag "bara" i min hemmiljö är det inte alltid lika lätt, beror på som sagt. Men samma vyer ger utmaningar att hitta nya 🙂

Tyvärr har jag ingen ännu, men har funderat på det. Säger till i så fall! Vilken lugn och samtidigt ljus du fångat - en jättehärlig bild. Jag ska absolut titta in på din länk, tack!

Annons:
anmaelg
2016-08-29 14:33
#7

Detta är för övrigt en dokumentär jag varmt kan rekommendera, om du kan och vill se drygt 46 minuter på engelska om fotografer idag som valt att fotografera analogt. Har själv sett den flera gånger 😃

Inkanyezi
2016-08-29 16:26
#8

Om du ska fotografera med film, skulle jag rekommendera att du läser de två böckerna i ämnet av Ansel Adams, The Negative och The Print. Jag tror att du kan hitta dem på nätet; de är rätt dyra på antikvariat.

De böckerna handlar framför allt om tekniken, hur man fångar valörerna, och hur man framkallar svartvitt. Man lär sig använda exponeringsmätaren för att få önskat resultat - eller åtminstone för att få det resultat man visualiserar när man bestämmer sig för att ta bilden. Jag ser dem som ovärderliga för att lära sig hur man skapar de svartvita bilderna, och mycket av tekniken man lär sig kan också tillämpas på färg.

anmaelg
2016-08-30 11:48
#9

#8 Åh vilket bra tips - tack snälla, dem ska jag ge mig ut på jakt efter. Min svärfar gick bort nyligen och tog över kartonger med svenska tidningen Foto och några böcker, men du kan aldrig ha för mycket. Är roligt att lära sig från olika medier.

Po A
2016-09-01 17:13
#10

Hej. Jag kör analogt, börja i våras och det är hur kul som helst. Framkallar även själv filmen och scannar in den sedan. Po.

anmaelg
2016-09-02 09:53
#11

#10 Härligt att höra, framkallar du med klassiska C-41 eller använder du en annan metod? Jag är igång och lär mig C-41, är riktigt roligt och lika nervöst varje gång, men övning ger färdighet 🙂

Po A
2016-09-02 21:34
#12

#11 Japp, C-41 och D-76 för b/W Det är hur kul som helst, under semestern blev det 15 St. 36 bilders rullar. Så det blev lite att framkalla och scanna in 😀

MagArne
2016-09-06 14:53
#13

Jag har en Nikon FM2 som jag har dragit några meter s/v film i modern tid samt framkallat själv. Är sugen på att bygga mörkrum nu när jag flyttat till hus och har utrymme. Förr scannade jag bara negativen.

Var för övrigt på diverse olika små fotoutställningar i helgen och det slog mig att riktiga förstoringar från negativ på fotopapper är bra mycket trevligare än svartvita digitala utskrifter. Blir mer ett hantverk över det hela.

Annons:
anmaelg
2016-09-06 16:12
#14

#13 Åh vad roligt! Är alltid inspirerande att se andras verk och hitta nya metoder. Ja jag upplever att kvalitén blir bättre än utskrift samt en annan känsla i bilden, har aldrig testat det själv, men har liksom du sett andra använda denna metod.

MagArne
2016-09-06 16:52
#15

Kvalitén är väl kanske inte bättre än digital utskrift men det är lite som stearinljus kontra LED-lampa, vinylskiva kontra CD-skiva. Det blir mer liv och mystik i bilderna. Svårt att sätta fingret på exakt vad som är så bra med analogt då det egentligen är helt värdelöst och omodernt ;-)

anmaelg
2016-09-06 18:01
#16

#15 Åh mitt analoga hjärta tar skada när du skriver så 😉

MagnusLindgren
2016-10-12 15:59
#17

Jag fotar nästan enbart analogt. Jag fotograferar mycket mellanformat och jag använder en Mamiya RZ67. En otymplig kamera som inte lämpar sig för spontanfotografering ;)

Jag och min syster har en fotoutställning som visas nu på ett kulturhus i Göteborg. Hon fotar digitalt, men samtliga mina bilder i utställningen är analoga, tagna med Mamiya och Nikon FM2 :)

Publicerar mina foton på min hemsida: www.magnuslindgren.net/


 

Mysisa
2016-10-22 00:30
#18

Har en minolta dynax 7000i, 35mm så klart. Men den används aldrig numera

minavitas.wix.com/kennel

RoyalSnake
2016-11-03 20:55
#19

Vill komma igång med analogfoto men vet inte var eller hur jag ska börja. Äger en hel del gamla och nyare analogkameror som mest ligger och skräpar.

molbojse
2016-11-04 17:05
#20

Jag har inte fotat analogt på flera år, men dammade av min gamla Minolta i samband med flytt för någon månad sen. Min sambo, vem fått upp fotointresset genom mig, fotade enbart analogt när jag träffade honom. Han har dessutom en gammal klenod från Ryssland!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
JazzBass
2016-11-05 13:59
#21

#19 - Om dom gamla kamerorna fungerar, kolla vilken filmstorlek de matas med, och beställ film på nätet. Svartvitt är enkelt att börja med, speciellt om man vill framkalla själv. Dessutom är det bäst om man behöver upp på högre isokänsligheter. Vill du framkalla själv, börja med att ta kontakt med nån i din närhet som är bekant med sånt, och se om du får komma med på nån framkallningskväll för att komma igång lite. Kan vara lite utmanande att börja helt själv med sånt.

När du lite fattar vad det går ut på, skaffa gärna ett framkallningsset med framkallningsdosa i rätt storlek, framkallningsvätska/pulver, fixer, lämplig termometer och måttkärl, skilda för framkallare och fixer. Rodinal (säljs idag under namnet Adonal) är en bra allround framkallningsvätska som är mycket dryg, förmånlig och med mycket lång hållbarhet, så jag skulle främst rekommendera den. Fixers har jag inte så mycket erfarenhet av, men Ilfords Rapid Fixer har jag alltid kört med och den har funkat bra. En bra filmskrapa är också bra att ha, samt dunkar för framkallningsvätskorna som förstås inte ska hällas i avloppet. Stoppvätskor, wetting agents osv är inte så nödvändiga så de kan man skippa utan problem.

Ladda gärna ner appen "massive development chart" eller kolla samma hemsidor för framkallningsinformation.

Negativen rekommenderar jag att scanna genom noggrann avfotografering av dem med makroobjektiv, eller pappersframkallning, men det är ett lite skilt kapitel om än mycket intressant sådant. Kräver dock tillgång till ett hyfsat mörkrum och förstoringsapparat. Framkalla film är däremot enkelt att göra hemma. Kan man inte få sitt badrum eller nåt annat utrymme fullkomligt mörklagt finns det framkallningspåsar man kan jobba i.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

RoyalSnake
2016-11-08 00:12
#22

#21 Vilken kamera är enklast att börja med? Har bland annat en  Brownie six-20 och en Canon eos 300. 
Dum fråga kanske 😛

Inkanyezi
2016-11-08 06:27
#23

Det är nog EOS 300 som är enklast, eftersom det är snudd på omöjligt att få tag på film i format 620.

RoyalSnake
2016-11-13 17:05
#24

Är det bara vanlig 35mm film jag ska köpa? Någon speciell sort eller så som är bra?

Var köper man film billigt någonstans? Skulle vara kul att få tag i 110 film till min Kodak ektra 22.

Sen undrar jag om man ska ha en viss typ av film till en viss kamera? Alltså kan jag använda samma typ av 35mm film till alla mina 35mm kameror?

Skulle vara roligt att så småningom fota med mina två äldsta kameror som då behöver 120 och 620 film. Vet att man kan "göra egen" 120/620 film genom att klippa och pyssla.

Inkanyezi
2016-11-13 20:16
#25

Format 120 förekommer fortfarande i handeln, men för 620 kan man spola om själv, om man har tomspolar 620. Själva filmen och täckpapperet är samma som för 120, men spolen har smalare kärna och en annan fattning för framdragning. Det är lite knepigt att spola om, men med övning kan man lära sig.

Alla kameror med 35 mm film har inte samma kassett, men den vanligaste är den som kallas 135 eller "småbildsfilm". Det lär inte finnas någon annan i handeln. EOS ska ha kassett 135.

Zpookey
2016-11-15 10:07
#26

Pratade med en fotohandlare som sa att det faktiskt börjat öka med försäljningen av analog film. Folk börjar tröttna på att de fyller sina datorer med bilder som de aldrig sorterar eller skriver ut…och blir frustrerade när alla deras bilder försvinner när hårddisken crashar ("jag tänkte ju göra backup imorgon!").
Sen har folk blivit bättre på att fota med systemkameror eftersom att i den digitala världen så kan man ju testfota hur många gånger som helst, och lära sig av sina misstag utan att det kostar något. Så nu när de lämnar in en 36-rulle för framkallning så kanske de har 34 bra bilder och 2 dåliga istället för som förr, 2 bra bilder och 34 dåliga.

anmaelg
2016-11-18 21:04
#27

#26 Vad roligt att höra. 
Jag tror fotografering digitalt är lite för tillgängligt också, vi fotograferar allt utan att tänka och missar så mycket medan vi gör det.
Jag letar ofta efter ett foto genom sökaren och tycker jag inte bilden ser bra ut så fotar jag inte. Man tänker mer när man fotograferar med film och att vänta och se hur bilderna blir vid framkallning är så mycket mer spännande än att se dem direkt på en upplyst skärm.

Annons:
MagnusLindgren
2017-01-23 22:11
#28

#24 Jag köper film ifrån Tyskland om jag ska köpa mycket på en gång. Jag rekommenderar macodirect.de har ett bra utbud. Frakten brukar kosta 15 euro, oavsett hur mycket man köper. Men priserna är lägre än i Sverige.

I Sverige så är photax.se och brunosbildverkstad.se att rekommendera.

Publicerar mina foton på min hemsida: www.magnuslindgren.net/


 

denstore
2017-01-24 10:24
#29

Jag fotograferar med film lite då och då. Har en Canon EOS 1V, så objektiven som används är samma som används till mina andra kameror. Jag gillar behovet av att skärpa till sig, och planera sitt fotograferande. Risken med digitalkameran är att jag bara bränner iväg en serie bilder, och hoppas på att någon ska bli bra. Gör jag likadant med 35mm-kameran, så blir det dyrt.:D

Upp till toppen
Annons: