Annons:
Etikettövrigt
Läst 1096 ggr
tlarsson83
8/3/16, 12:38 PM

Fotografera med blixt

Hej!

Går i vägarna att införskaffa mig en blixt. Nikon SB-700 närmare bestämt. För att utveckla mitt fotograferande lite mer. Till en början tänkte jag leka lite med diverse projekt så som att fota rök, vattendroppar osv men har ni några andra tips man kan testa hemma när barnen sover t.ex? :)

Vill börja fota porträtt också till en viss del och tänkte om någon hade tips på bra läsning / videoguider kring vart man ska börja?

Annons:
ru4real
8/3/16, 5:05 PM
#1

Själv funderar jag lite på att köpa en liten portabel ledlampa, just för att kunna styra ljuset och se vilka förändringar jag får. Har 2 st blixtar som jag använder extremt sällan. Säger inte att detta passar just dig, men det kanske väcker en tanke? :)

tlarsson83
8/3/16, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Testade mig fram nu på kvällen och fick följande resultat :)

MagArne
8/4/16, 9:45 AM
#3

Har du redan köpt en SB-700?

Kommer du mestadels fotografera porträtt i studio eller andra riggade anordningar kan ett budgetalternativ vara 2-3st Yongnuo YN560 (iii eller iv) från eBay.

Dessa kan du styra trådlöst med en RF-603 eller YN560-TX. Fördelen med YN560-TX är att du kan justera blixtstyrkan från kamerahuset. Blixtarna har inbyggd trådlös mottagare och håller förvånansvärt hög kvalité med tanke på priset.

Blixtstativ har Kjell o Co billigt och även vita paraplyer. Blixt och paraplyfäste till stativen köper du från eBay för en struntsumma.

Men ska du ha blixten på kamerahuset och fotografera diverse olika utställningar m.m. är en SB-700 eller SB-910 ett bättre val med all sin automatik som kamerahuset drar nytta av.

Jag har testat med 2st 11w lågenergifotolampor men ljuset räckte inte på långa vägar. Duger till allmänbelysning för att få autofokusen att hitta i mörkret.

tlarsson83
8/4/16, 9:53 AM
#4

Japp jag inhandlade en SB-700 igår då 900 och 910 tydligen har utgått till förmån för SB-5000 men den var lite väl dyr.

I allmänhet är det väl för enkla porträtt till en början utan studio samt att kunna få mjukare ljus i dåliga ljusförhållanden så som mingelbilder och högtider t.ex.

Vet inte om mina bilder syns jag tog igår men jag blev hyffsat nöjd med dom ändå :)

Tack för dina tips! Bra info att ha om man senare skulle vilja bygga på sig till en studio men för mig är landskapsfoto mer attraktivt, tycker bara det är bra att ha en blixt om vänner vill ha porträtt eller när jag ska fota barnen och ljuset inte räcker till :)

MagArne
8/4/16, 10:04 AM
#5

Din bild var riktigt tjusig :-)
Ja fy så dyr SB-5000 var. Själv har jag en SB-910 som jag är väldigt nöjd med.

Här har du några exempel och tips på vad SB-700 klarar
http://images10.newegg.com/UploadFilesForNewegg/itemintelligence/Nikon%20Inc/SB_700samples1453040960041.pdf

tlarsson83
8/5/16, 9:34 AM
#6

Tackar!

Ja verkligen, visst jag förstår om man kanske fotar mycket studio bilder eller produktbilder osv men för en som precis börjat var det lite dyrt.

Hade gärna köpt en 910 eller 900 men hittade inte nått begagnat och dom fanns inte i butikerna men tror nog att denna kommer göra mig nöjd.

Tack för länken! Ska kolla in den!

Annons:
Inkanyezi
8/5/16, 12:52 PM
#7

Ska lägga till något litet tips.

Om du fotograferar med blixthuvudet riktat åt något annat håll, för att få reflekterat ljus, är det viktigt att inget direkt ljus från blixten träffar motivet, eftersom det kommer att bli skarpt avskuret av blixthuvudet när det är vridet åt annat håll. Det är alltså bättre att vrida till rät vinkel än att försöka någon av de mindre vinklarna, om blixthuvudet fortfarande är riktat framåt eller delvis framåt.

Riktat rakt åt sidan är det alltså okej att rikta snett uppåt också, vilket ger en effekt som väldigt mycket liknar fönsterljus.

Ett tips där är att hänga ett lakan på en dörr, så att man får ett konstgjort "fönster", att rikta blixten emot, så att ljuset kommer från det där lakanet som om det vore ett fönster. Med den metoden är det enkelt att skapa det vi kallar Rembrandt-ljus, ett ljus snett framifrån/uppifrån, som ger den karakteristiska ljusa triangeln på kinden som är i skugga. Klart att man kan hänga lakanet på annat än dörren också, bara att det vanligen är det enklaste. Nåla upp det på väggen är också ett sätt att åstadkomma det där "fönstret".

Rembrandt-ljuset kommer alltså mot modellen ungefär 45 ° uppifrån och lika mycket eller lite mer från sidan.

tlarsson83
8/5/16, 1:59 PM
#8

Stort tack för tipset! :)

Spectabile
8/5/16, 2:40 PM
#9

#7 Tipset med ett lakan är riktigt bra 🙂

Upp till toppen
Annons: