Annons:
Etikettövrigt
Läst 1066 ggr
Valkyrija
2016-07-29 14:22

Autofokus vid inspelning?

Hej på er!
Jag har en Nikon D5100 och jag undrar om man på något sätt kan göra så att kameran fokuserar på den som är närmast utan att man ska behöver hålla in någon knapp? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Inkanyezi
2016-07-29 14:30
#1

Jag förstår inte riktigt frågan.
Normalt när man tar video, ska AF vara avstängt, eftersom det inte fungerar bra på kameror som inte har parallaxfokusering (PDAF), vilket gäller de flesta kameror när man tar video.

Man fokuserar, med vald fokuspunkt, när videon startar, dvs man använder enbildsinställningen för AF, mot stillastående mål. Helst ställer man sedan om till MF, för att kunna fokusera om manuellt medan filmningen pågår. Man kan ha något hjälpmedel för att ha koll på hur mycket man ställer om skärpan, men proffsen brukar därutöver ha en person som enbart ägnar sig åt att följa skärpa.

Om du inte kan följa manuellt är det i regel bättre att inte fokusera om alls, dvs att man låter den stå kvar på den ursprungliga inställningen medan man spelar in. 

Det finns överhuvudtaget inget sätt att få AF att fungera bra på D5100 medan man tar video. Det bästa är att stänga av AF genom att slå över till MF när man har fokuserat för att börja ta video.

Valkyrija
2016-07-29 16:16
#2

Alltså vad jag menar är att när jag filmar vill jag, om jag håller upp någonting närmare kameran, att den ska fokusera av sig självt på det som är närmare och när jag tar bort det ska den åter igen fokusera på mig(när jag gör vloggar). Vet att andra lyckas men jag vet inte hur man gör? Okej, men ska ta bort AF :)  Tack för ditt svar :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Inkanyezi
2016-07-29 20:08
#3

Det finns kameror som kan göra det, men inte din.

Sonys SLT-modeller klarar det, om bländaröppningen är f/5,6 eller större.

Annars är det ett bra exempel på att manuell skärpeföljning kan fungera, men det kanske inte går så bra med objektivet som du har. Man bör ha ett objektiv som fokuseras direkt när man fokuserar manuellt, och som har avståndsskala. 

Det brukar fungera bäst med äldre manuella objektiv.

En annan lösning, som väldigt många använder är att ta närbilderna på föremålen för sig och redigera in dem i videon. Det är mycket lättare, men kräver så klart ett bra redigeringsprogram och att man lär sig använda det.

Upp till toppen
Annons: