Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1902 ggr
[VSK]
2016-07-28 11:29

Autofokusproblem och åtta (eventuella) lösningar

En riktigt intressant videoklipp faktiskt. La detta i den här gruppen och antar det blir rätt så.

Språket är engelska. Det går att aktivera engelsk text om det kan vara till nån hjälp (tex hörselskadade eller att han pratar för fort mm).

Annons:
Inkanyezi
2016-07-28 12:03
#1

Han talar verkligen underbart tydligt, till skillnad från åtskilliga andra som har lagt upp videoinstruktioner. Den första delen av videon gäller uttryckligen DSLR, och han beskriver en del av problemen som hänger ihop med AF-systemen i spegelreflexkameror, problem som helt saknas hos spegelfria system.

Men som han säger; ser man till att systemet är kalibrerat och sensorerna rena, då kommer kameran för det mesta att fokusera rätt.

För den som har en DSLR är videon mycket informativ.

tlarsson83
2016-07-28 12:28
#2

Jag såg en annan video igår där jag insåg detta med AF-Auto. Visste inte att den funktionen ens fanns och ska jag vara ärlig har jag glömt bort AF-S och AF-C och inser nu att AF-C förmodligen är betydligt bättre när jag fotar mina små bustroll till barn som oftast rör sig fram och tillbaka konstant =)

Tack för länken!

[VSK]
2016-07-28 12:37
#3

#2

Du måste använda AF-C om du skall fota saker som ändrar position. Använder du AF-A så får du bara en chans på dig och är motivet snabbt ändrandes så skall du ha tur om du får till skärpan med AF-A, men det beror ju en del på hur snabbt fokusering du har i kamerahus och objektiv samt snabb slutartid (och så klart rätt justerad fokusering på hårdvaran). 

Följande fokusering (AF-C) är att föredra i ditt fall.

[VSK]
2016-07-28 12:39
#4

#1

Om inte jag missminner mig så var det nån tråd nyligen som handlade om hur man gör rent kontakterna mellan kamerahus och objektiv. Här tog han upp bra tips på rengöringsmedel samt "torkämne".

Upp till toppen
Annons: