Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 703 ggr
kameraflickan
2016-07-17 21:34

Vilket kamera hus?

Nu är det dags för mig att uppgradera mig till ett annat kamerahus och jag undrar vilket som passar mitt ändamål bäst.

Idag har jag en Nikon D3200 och har funderat på antingen ett D7100 hus eller D7200 (vet att det inte är någon större skillnad mellan dem) men jag läste att D7100 passar bäst för action fotografering, vilket jag till viss del håller på med men jag är även mycket för landskap och mer stillastående bilder så att säga. Så tänkte att D71000 inte ger så bra bilder för det? 

Vilket hus rekommenderar ni? Något annat än de två ovannämnda? Har en budget på ca 10 000 kr.

Annons:
JazzBass
2016-07-18 08:31
#1

Båda två blir du nog nöjd med. Det är inte nån enorm skillnad mellan dem, och när det gäller att skapa slående bilder, landskap i synnerhet, hänger det mesta på dina konstnärliga färdigheter och kunskaper i bildbearbetning. Kamerans roll i det hela är ganska liten.

Jag kan tänka mig att du skulle bli väldigt nöjd också med en begagnad D600 eller D610, eller nån annan liknande som kan rymmas i din budget, förutsatt att du har objektiv som funkar till fullformat. Min gamla trotjänare, en D700, har jag inga planer på att byta bort ännu på långa tider, och den är utmärkt för både action och landskap, även om de nyaste kamerasensorerna klarar av ett större dynamiskt omfång med ännu mindre brus på höga isotal. Med fullformat kan man använda dubbelt högre iso än för crop, och bilderna ser både mindre brusiga och skarpare ut. De 12 megapixlarna kameran ger har alltid räckt till i praktiken, och autofokusen är både snabb och träffsäker även då man skjuter serier på 8 bilder per sekund på rörliga motiv (troligtvis bättre än D7100 och D610). En begagnad D700 får man idag för en bra bit under tiotusen kronor, kanske 6000-8000kr. Då jag för fem år sen skaffade min, begagnad, betalade jag 1450 euro för den. Det är utan tvekan det bästa kameraköpet jag gjort.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

kameraflickan
2016-07-19 13:38
#2

Tackar för svar! Ska kika lite på kamerahusen du nämnde så får vi se vad jag bestämmer mig för :)

Upp till toppen
Annons: