Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1549 ggr
Callas14
2016-07-11 11:20

(H) Fotografera med HDR-teknik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I helgen testade jag för första gången på att fotografera med flera exponeringar. Jag sammansatte dessa med Photoshop "Merge to HDR Pro". 

Exponeringar: 0"3, f:9.0, ISO:100 - 1/5, f:9.0, ISO:100 - 1/8, f9.0, ISO:100

Nästa gång ska jag överväga att välja ett högre ISO för att korta ner slutartiden något. Det känns som ett under att hunden satt så pass still!

Någon som har tips/erfarenheter för denna teknik? Till er andra kan jag rekommendera detta som ett jättekul sätt att fotografera!

Annons:
tlarsson83
2016-07-11 11:26
#1

Det enda jag kan tipsa om rakt av är programmet Photomatrix.

har inte fotat mycket HDR själv så är dålig på att ge kritik (såg att du la den i hård kritik tråden)

Men tänkte ändå tipsa om programmet iaf, kolla in det!

JazzBass
2016-07-11 12:02
#2

Tycker du gjort ett bra jobb. Jo, att få en hund att stå blickstilla medan man tar alla exponeringar till en HDR-bild är väl inte det lättaste. 🙂

Att höja iso för att göra en HDR-bild är dock lite kontraproduktivt. När man höjer isotalet sänker man ju det maximala dynamiska omfånget med lika många EV, och HDR finns ju bokstavligen till för att skapa en bild med ett större dynamiskt omfång än vad en enda exponering räcker till. Men om man tar många exponeringar, säg fem eller mer, kan det vara en bra idé, speciellt om man av nån orsak vill förkorta slutartiderna som ju du är ute efter. Ju högre iso man väljer, desto fler exponeringar behövs för att man ska få nån reell vinst av att använda HDR-teknik.

Bra HDR är enligt mig en sån bild där det inte är uppenbart att man använt HDR. Det är vanligt med kraftiga ljusa "halos" runt de mörkare partierna i en bild, och tvärtom, om man drar för hårt i spakarna, och ännu vanligare att slutresultatet ser väldigt onaturligt ut om man boostar skuggorna för mycket eller drar ner högdagrarna för mycket. Ibland används effekten i konstnärligt syfte, men personligen har jag inte så mycket till övers för de bilderna. I den här bilden tycker jag du alltså gjort ett bra jobb utan att överdrifter nån riktning. Samtidigt är det svårt att säga om det kanske hade räckt med en enda exponering för ungefär samma slutresultat? I en bild tagen med en modern systemkamera kan man ju ofta boosta skuggorna och minska på högdagrarna ganska rejält, åtminstone om man fotar på lågt isotal, och jag har flera gånger lyckats få lika bra eller bättre resultat då jag efter att ha gjort en HDR-bild testat editera en enkel exponering ur samma bildserie.

För alla Lightroomanvändare blev det i och med version 6/CC busenkelt att skapa HDR-bilder, eftersom en HDR-funktion lades till i programmet. Man slipper alltså använda plugins numera.  (Själv har jag betalt för en enkel photomatix-plugin tidigare, men har jag inte använt den en enda gång sedan det blev möjligt att göra HDR i Lr direkt).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Callas14
2016-07-11 17:58
#3

#1 - ja, jag har hört att photomatrix är att föredra i sammanhanget. Kanske blir en investering här så småning om! #2 - ja, du har en väldigt bra poäng i att det vore kontraproduktivt med ett högre ISO. Tänkte jag inte på - tack! Jag tycker det är en intressant teknik i och med att även om man från början enbart har en råfil så kan man framkalla denna med olika exponeringar för att slå samman med HDR-verktyget och har man flera råfiler från början återstår fortfarande samma möjligheter. Men fler. Jag ska försöka hitta HDR-funktionen i Lr också! #2 - jag försökte återskapa det jag såg i verkligheten, men alla pre-sets som finns i HDR-verktygen tänker inte riktigt likadant. Alla dessa extrema effekter kan någon annan få nyttja :P Har jag förstått rätt att t.ex "Merge to HDR Pro" arbetar med 32 bitar?

JazzBass
2016-07-12 14:02
#4

#3 - Ja, jag tror det, men är int helt säker. Pluginen som jag nämnde ovan från photomatix skapade i alla fall en 32 bits  TIFF som man kunde editera som ungefär vilken annan bild som helst i LR, men exponeringsreglaget utökades från ±5 EV till ±10 EV, och det krävdes att man drog en hel del i det. Tror nya HDR-funktionen i Lr fungerar på samma sätt, men är inte helt säker på saken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ru4real
2016-07-13 16:09
#5

Har för mig att fördelen med att skapa både panorama och hdr i lightroom är den numer skapar en fullt redigerbar .dng-fil av resultatet. Så man kan jobba vidare med bilden.

JazzBass
2016-07-14 09:39
#6

Ja så är det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: